אילו תכונות ניהול יש למנמ"ר שמכשירות אותו להיות מנכ"ל?

המגמה של מנמ"רים שהופכים למנכ"לים מתגברת, אולם המספר עדיין קטן, משום שעקב דעות קדומות, הנהלות ארגונים לא רואות את הכלים שהם מקבלים כמנהלים טכנולוגיים, שמכשירים אותם להיות מנהלים כלליים

לתשומת לב המנמ"רים שרוצים להיות מנכ"לים.

השינוי במעמדו של המנמ"ר, שעליו נכתב לא מעט במדור זה, מביא לכך שיותר ויותר מהמנמ"רים הפכו להיות מנכ"לים של ארגונים. זה לא מפתיע, כי יש לא מעט הקבלות בין שני התפקידים הללו. בנוסף, לכל אחד מהמנכ"לים שהיו מנמ"רים יש סט של כלים שרכש בהיותו בתפקיד הטכנולוגי והביא איתו לתפקיד המנהל הכללי של הארגון.

האתר CIO ריכז כמה תובנות ממנהלים כאלה – שהיו מנמ"רים וכעת הם מנכ"לים. הם סיפרו כיצד הקריירה הקודמת שלהם סייעה להם להיכנס לתפקידם הנוכחי בצורה טובה יותר.

אחד המנכ"לים תיאר את האתגרים שיש הן בתפקיד המנמ"ר והן בתפקיד המנכ"ל כך: "מנהלי מערכות מידע מתמודדים לעתים קרובות עם קרקס בעל שלוש טבעות, והיכולות שלהם לשנות את ההקשר, לתעדף ולהמשיך את הדברים בצורה מסודרת הן מיומנויות שניתן להעביר בצורה מדהימה לתפקיד המנכ"ל".

האתגרים והיכולות בהרחבה

ראשית, צריך לומר את מה שנכתב כאן לא מעט – שהמנמ"רים הם כבר מזמן לא רק מנהלי טכנולוגיה, אלא גם מנהלים באופן כללי בארגונים שלהם. לעתים מדובר בניהול של מאות ואף אלפי עובדים, ישירות או בעקיפין. העיסוק בכספים, גיוס עובדים ושותפות באסטרטגיה לצד המנכ"ל ויתר ההנהלה מייצרים כלים שאותם הם מיישמים אחר כך, כאשר הם מתקדמים.

אחד העיסוקים של מנכ"ל, אבל גם של כל מנמ"ר, הוא כיבוי שריפות, וזה עיסוק שדורש לא מעט זמן ומשאבים נוספים. שניהם צריכים לדעת לתת מענה למצבים לא צפויים, בין אם פנימיים או חיצוניים, כדי להוביל ולשמש דוגמה לארגון.
מנמ"ר מקצועי ומיומן מחויב, בנוסף, לדעת לייצר שיתופי פעולה ולנהל משא ומתן. אלה, כמעט מיותר לציין, יכולות שנדרשות מכל מנכ"ל מתחיל. המנכ"ל מתמודד גם עם אתגרים פיננסיים, שהרי הוא נמדד על זה, גם או בעיקר. אם יש לו רקע כמנמ"ר, הוא קרוב לוודאי בעל תכונות של משמעת פיננסית, קפדנות בניהול לאור התקציב שיש לו וניסיון להגדיל אותו תוך התחשבות בצרכים ובכספים של כלל הארגון. חלק משמעותי מזמנו של המנמ"ר מוקדש לניהול התקציב ולניסיון להגדילו. הנתון הזה מקבל תוקף בסקר שערך האתר CIO בקרב מנמ"רים, שלפיו יותר ממחצית מהם העידו שהם עוסקים בפיננסים, בפיתוח עסקי ובזיהוי הזדמנויות עסקיות.

ידע וניסיון בטכנולוגיה מועילים גם למנכ"ל

מנמ"רית של רשות מקומית גדולה בארצות הברית, שהתקדמה לתפקיד מנכ"לית, אמרה כי המעבר למנכ"לות היה לה קל יותר משום שבתפקידה הקודם היא רכשה מיומנויות של מנהיגות חזקה, כישורים בתחום משאבי האנוש, פיתוח צוותים ועבודה עם שותפים.

עוד דבר חשוב, שבוודאי לא מזיק במעבר למנכ"לות, הוא הידע והניסיון בתחום הטכנולוגי, היכולת לדעת איזו אסטרטגיה של מערכות מחשוב נדרשת, עיצוב ממשקים ועוד כלים שהם כיום חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה של כל ארגון חפץ חיים.
עוד תכונה שדרושה למנמ"רים ובוודאי למנכ"לים היא ראייה רוחבית, של כלל הארגון. אחד המנכ"לים שצוטט בכתבה אמר שכמנמ"ר, אתה מקבל את הראייה הרחבה יותר על העסק וחייב לרכוש ידע ומיומנויות גם של אגפים אחרים, בעוד שמנהלים אחרים ממוקדים בדרך כלל בתחומי האחריות שלהם. היכולת לקשור את האסטרטגיה הדיגיטלית לחזון הארגון, ולספק ולבצע אותה ברמת דיוק ומצוינות כמעט מושלמת – אלה מיומנויות שגם מנכ"ל נדרש אליהן, ונותנות למנמ"ר יתרון במרוץ שלו לראשות הארגון.

יש לקוות שהנהלות הארגונים, שמבינות שהמרכיב הטכנולוגי הוא מרכזי בארגונן, יתחילו לחפש מנכ"לים עם רקורד טכנולוגי. גם אם זה לא יועיל, זה ודאי לא יזיק

מנמ"ר, רוצים לקדם אותך למנכ"ל? הנה כמה בדיקות שכדאי לך לערוך

כאשר מנמ"ר מקבל הצעה להיות מנכ"ל, מומלץ לו לערוך כמה בדיקות. תחילה, עליו לקחת בחשבון את המורכבות של תפקיד המנכ"ל, את ריבוי תחומי האחריות שלו. עם כל הכבוד למנמ"רים, להיות אחראי על ארגון עם מאות ואף אלפי עובדים ועם תקציבים גבוהים זה יותר מהאחריות של מנמ"ר, בכיר ככל שיהיה, אפילו אם הוא משמש משנה למנכ"ל. כמו כן, ההשלכות של החלטות המנכ"ל במצבי משבר הרבה יותר משמעותיות מאלה של המנמ"ר, שהן משמעותיות בפני עצמן.
כאשר מוצר יוצא מקו הייצור עם פגם, חלילה, מי שצריך לתת את ההסברים זה המנכ"ל, ורק הוא, ואין לו את ה-"פריווילגיה" להטיל את האחריות על אחרים. זה נכון גם לגבי משברים שקשורים לטכנולוגיה, כמו מתקפות סייבר ותקלות מחשוב שהביאו לשיבוש או השבתה של מערכות הארגון. נכון שהמנמ"ר הוא זה שצריך להסביר למנכ"ל מה קרה, אבל המנכ"ל הוא זה שצריך לתת את ההסברים למועצת המנהלים וכלפי חוץ, למשל לתקשורת. מנמ"ר שרוצה להיות או מועמד להיות מנכ"ל חייב לדעת גם את זה ואיך להתמודד.

לסיום, כדאי למנמ"ר שמועמד להיות מנכ"ל לדבר עם אנשי הארגון, להכיר את ההנהלה ואת מועצת המנהלים שלו – שהיא הגורם שאליו הוא ידווח, ללמוד את האווירה בארגון ואת הכיוונים שאליהם הוא הולך, ורק אז לקבל החלטה האם הוא נענה להצעה או לא. יכול להיות שבחישוב הכללי, תפקיד המנכ"ל אמנם יקסום לאותו מנמ"ר, אבל הוא יגלה שבמקרה זה או אחר, החסרונות שבקבלת התפקיד עולים על היתרונות.

השורה התחתונה: יש הרבה מהמשותף בכישורים של המנמ"רים והמנכ"לים – מה שמכשיר אותם להתקדם לצמרת הארגון. אלא שעדיין, מספר המנמ"רים שהפכו למנכ"לים לא מספיק, במיוחד בישראל. הסיבות לכך הן יותר בתחום המנטלי ומבוססות על דעות קדומות. יש לקוות שהנהלות הארגונים, שמבינות שהמרכיב הטכנולוגי הוא מרכזי בארגונן, יתחילו לחפש מנכ"לים עם רקורד טכנולוגי. גם אם החיפוש הזה לא יועיל ולא יביא בסופו של דבר למציאת מנכ"ל משדה זה, הוא ודאי לא יזיק.

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    התכונה המרכזית להיות תלמיד חכם,לא להבין כלום במחשוב ואנגלית, לבוא מישיבה גדולה,עדיף להתחתן בגיל 20 לעשות המון ילדים בורים אם בת זוג שמייצרת ילדים ולהיות מקורב לשלטון.

אירועים קרובים