התייעלות אנרגטית: מהפכה בדאטה סנטרים לעתיד ירוק יותר

נתונים בעייתיים בנוגע לצריכת האנרגיה של מרכזי נתונים, יחד עם ההכרה בעולם בדחיפות הטיפול בהשפעות מרחיקות הלכת כתוצאה משינויי האקלים, מחייבים גם מציאת פתרונות בני קיימא למזעור ההשפעה הסביבתית שלהם

09/08/2023 09:55
אמיר לוי, דירקטור בטיחות, בריאות, סביבה וקיימות בחברת מד-וואן.

בעידן הדיגיטלי של היום, דאטה סנטרים ממלאים תפקיד מכריע בתמיכה בתשתית הדיגיטלית הצומחת במהירות של ארגונים. עם זאת, מעצמות טכנולוגיות אלו זכו למוניטין של זוללות אנרגיה, התורמות באופן משמעותי לפליטות פחמן. תחזיות מדברות על כך, שבתוך כמה שנים דאטה סנטרים יהיו אחראים על 4% מפליטות הפחמן בעולם וצופות, כי בשנת 2025 יהיו מרכזי הנתונים אחראים לכ-20% מצריכת החשמל העולמית. נתונים בעייתיים אלו, יחד עם ההכרה ההולכת וגוברת של העולם בדחיפות הטיפול בהשפעות מרחיקות הלכת כתוצאה משינויי האקלים, מחייבים גם שינוי בגישה ומציאת פתרונות בני קיימא כדי למזער גם את ההשפעה הסביבתית של מרכזי הנתונים.

אתגר האנרגיה של מרכזי נתונים

כאמור, דאטה סנטרים הם עמוד השדרה של המהפכה הדיגיטלית, מאפשרים תקשורת חלקה, אחסון נתונים ועיבוד. עם זאת, צריכת האנרגיה שלהם היא דאגה שדחוף לטפל בה. לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, דאטה סנטרים צרכו כ-1% מאספקת החשמל העולמית בשנת 2020. נתון מדהים זה צפוי לעלות ככל שהביקוש לשירותים דיגיטליים יגדל. כתוצאה מכך הטיפול בנושא זה חיוני כדי להתאים את הצמיחה של התשתית הדיגיטלית עם יעדי הקיימות הגלובליים.

"תחזיות מדברות על כך, שבתוך כמה שנים דאטה סנטרים יהיו אחראים על 4% מפליטות הפחמן בעולם וצופות, כי בשנת 2025 יהיו מרכזי הנתונים אחראים לכ-20% מצריכת החשמל העולמית"

כשהעולם עובר לעבר עתיד ירוק יותר, דאטה סנטרים חייבים לאמץ באופן יזום שיטות יעילות באנרגיה. לתעשיית הטכנולוגיה, המונעת על ידי חדשנות, יש הזדמנות ייחודית להוביל את הדרך בניהול סביבתי. על ידי אימוץ אמצעים בני קיימא, דאטה סנטרים יכולים לא רק להפחית את פליטת הפחמן שלהם, אלא גם לעורר השראה בתעשיות אחרות ללכת בעקבותיה. יתרה מכך, הפחתת צריכת האנרגיה אינה רק אחראית מבחינה סביבתית, אלא גם מועילה כלכלית, שכן היא מוזילה את עלויות התפעול עבור מפעילי מרכזי הנתונים.

קידום התייעלות אנרגטית

כדי להפחית את ההשפעה הסביבתית של מרכזי נתונים, ניתן ליישם מספר אסטרטגיות מפתח. ראשית, אופטימיזציה של מערכות הקירור היא חיונית, שכן היא מהווה חלק ניכר מצריכת האנרגיה. על ידי שימוש בטכניקות קירור מתקדמות, כגון קירור נוזלי והכלת מעבר חם/מעבר קר, דאטה סנטרים יכולים להפחית משמעותית את דרישות האנרגיה. מד-וואן (MedOne), למשל, עושה שימוש בטכניקה של "קירור בטבילה" של השרתים במתקן, שמכיל נוזל ייחודי ששומר על טמפרטורה אחידה (Immersion Cooling).

יתר על כן, שיפור יעילות השרת גם הוא חיוני. פריסת חומרה חסכונית באנרגיה, איחוד שרתים באמצעות וירטואליזציה והטמעת תכונות ניהול צריכת חשמל יכולים להוביל לחיסכון משמעותי באנרגיה.

בנוסף, ניתן לשלב מקורות אנרגיה מתחדשים, כגון אנרגיית השמש והרוח, בתמהיל האנרגיה של מרכז הנתונים. על ידי השקעה בייצור אנרגיה מתחדשת באתר ורכישת אנרגיה ירוקה ממקורות חיצוניים, דאטה סנטרים יכולים להפחית את הסתמכותם על דלקים מאובנים ולתרום לרשת אנרגיה נקייה יותר.

מפעילי דאטה סנטרים יכולים גם לבחון שחזור פסולת חום לייעוד מחדש של החום העודף שנוצר על ידי השרתים על מנת לחמם מבנים סמוכים, או לספק הסקה מחוזית. גישה חדשנית זו יכולה למקסם את יעילות האנרגיה של דאטה סנטרים, תוך תועלת לקהילות המקומיות.

ככל שהנוף הדיגיטלי ממשיך להתפתח, דאטה סנטרים חייבים להוביל את הענף לעבר עתיד ירוק יותר ולהוכיח, שניהול סביבתי והתקדמות טכנולוגית יכולים ללכת יד ביד.

 

הכותב הוא דירקטור בטיחות, בריאות, סביבה וקיימות בחברת מד-וואן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים