על סדר היום: ההיי-טק מצטרף למאבק בחוקי האפליה – הגיע הזמן

בהיי-טק מצטרפים למאבק בתיקון לחוק, שיאפשר אפליה בעסקים ● חברות רב-לאומיות, כמו מיקרוסופט, לא יאפשרו פעילות בארץ, אם יוחלט שמותר שלא להעסיק בגין מין, מגדר ודת ● האם הענף יורד סופסוף מהגדר?

מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח.

מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, מיכל ברוורמן בלומנשטיק, פרסמה היום (ב') פוסט חריג בלינקדאין, שבו היא התייחסה לתיקון לחוק האפליה, שאם ייכנס לתוקף יאפשר לבעלי ארגונים ועסקים להפלות אנשים ממגזרים או מגדרים שונים.

בכך מצטרפת ברוורמן למחאה ההולכת וגוברת, בעקבות הפרסום של דבריה של השרה המיועדת אורית סטרוק, שאמרה כי בעל בית מלון רשאי לא לקבל אורחים להט"בים, אם זה מנוגד לאמונתו. אחר כך הבהירה סטרוק כי לא התכוונה להפלות, היא בעצמה מחבקת להט"בים, אבל לטענתה היא דיברה על הצד של בעל העסק.

זה כמובן לא הרגיע את הרוחות, וארגונים ועסקים החלו להגיב, כולל מענף ההיי-טק.

אף הנהלה שפויה, בכל מקום בעולם, לא תאפשר המשך פעילות של מרכז פיתוח או חברת היי-טק, שתיישם את החוקים שחברת הכנסת סטרוק רוצה להחיל, ולא משנה ההסברים שלה, שנבעו מכך שהיא לא צפתה את עוצמת ההתנגדות

וכך כתבה ברוורמן בלומנשטיק: "מיקרוסופט היא בית מגוון שבדלתו לא נכנסת גזענות. הסיבה להצלחת החברה היא הגיוון: אני מסתובבת במסדרונות מיקרוסופט מדי יום ורואה עובדות ועובדים נפלאים – יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, להט"בים, נשים וגברים – עובדים זה לצד זו באחווה, במקצוענות, על רקע ההבנה הבסיסית שכולם שווים. ישראל היא מדינה דמוקרטית ומוסרית ועליה להישאר כזו אם חפצת חיים היא. לשיח המעודד גזענות ואפליה מכל סוג שהוא אין מקום בחברה מתוקנת".

שוויון חוקתי בחברות רב-לאומיות

ענף ההיי-טק הוא אחד הענפים שרעיון השוויון בין המגדרים הוא אבן יסוד בקוד ההפעלה שלו, במיוחד כאשר מדברים על חברות רב-לאומיות שפועלות בישראל. בחברות אלו מתייחסים לכל עובד באופן שווה, והוא מקבל את כל הזכויות, ההטבות, וכמובן החובות, שמוטלות על כלל העובדים.

ברמה הפרקטית, בחברות כמו מיקרוסופט יש העדפה מתקנת לקליטת עובדים מהמגזר החרדי, ערבים, חברי הקהילה הלהט"בית, נשים, ועוד. ההקפדה אינה רק ברמת ההצהרה, אלא כחלק מנהלי עבודה קשוחים ומפוקחים.

הנזק שהדברים שאמרה סטרוק, על בסיס ההסכמים הקואליציונים, הוא חמור בהרבה מהמשמעות המעשית שלהם. בישראל חלק מרכזי מענף ההיי-טק מבוסס על מרכזי פיתוח כמו אלו של מיקרוסופט, ששם כאמור המדיניות היא של אי אפליה ואף של אפליה מתקנת ממש.

פועלות נגד אפליה. חברות הטק הרב-לאומיות.

פועלות נגד אפליה. חברות הטק הרב-לאומיות. צילום: BigStock

אם הסעיף הזה בחוק יעבור, הוא עלול לגרום לתגובות חריפות מצד אותן חברות, שכן מרכזי פיתוח, למשל, הם ישות עצמאית, חלק מרשת מרכזים בכל העולם, והם כפופים למטה העולמי של החברה. אף הנהלה שפויה, בכל מקום בעולם, לא תאפשר המשך פעילות של מרכז פיתוח או חברת היי-טק, שתיישם את החוקים שחברת הכנסת סטרוק רוצה להחיל, ולא משנה ההסברים שלה, שנבעו מכך שהיא לא צפתה את עוצמת ההתנגדות.

ענף ההיי-טק הוא קטר שמוביל את המשק, אבל הוא גם קטר שצריך לשמור על הקרונות של הרכבת, על אלו שנוסעים בה, ולוודא שהם נהנים מזכויות, הזדמנויות וביטחון אישי ותעסוקתי בכל מקום ובכל ארגון.

לא צריך להתרגש מהרעשים שמסביב, או מתגובות צפויות של תומכי האפליה, הטוענים כי מדובר בהסתה והמרדה.

בצה"ל יש ערך עליון שאומר שחייל או קצין רשאי ואף חייב לא למלא פקודה בלתי מוסרית או לא חוקית בעליל. גם המגזר העסקי, כולל ההיי-טק, חייב ליישם את הכלל, חוקי אפליה הם בלתי חוקיים ואינם מוסריים בעליל, לכן – אסור לשתף פעולה איתם, אם חס וחלילה הם יצאו לפועל.

תגובות

(14)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יהודי אחד

    מיקרוסופט מוזמנת להמשיך להעסיק מי שהיא רוצה. סך הכל אמרו שאדם עצמאי לא חייב להשכין בבית שלו אנשים מפוקפקים.

  2. יואב

    כמי שעבד במיקרוסופט הרבה שנים אני אוצר- גיוון והכלה (כך זה נקרא שם) הוא ממש ערך עליון. מיקרוסופט להערכתי לא תנהל מרכז פיתוח במקום שלא ניתן לשמור על הערך הזה. והיא לא לבד.. אני מעריך שגם אינטל, אפל וגוגל יעשו אותו הדבר במידה והפעילות בישראל תתנגש עם ערכי הליבה שלהן.

  3. נורמאלי

    כל הפאשיסטים הללו מהשמאל השתלטו לנו על ההיטק.. למה אנחנו לא מדינה ליברלית בה אדם יכול לעשות עסקים עם מי שיחפוץ בלי קשר אם הוא ערבי יהודי דתי חרדי אטאיסט ליצן רפואי או כורה פחם. אם בנאדם לא רוצה לתת לך שירות או לשכור אותך זו זכותו המלאה..

    1. אין כניסה ליהודים וכלבים

      מי שלא זוכר לא מתרעם... מעם שסבל מאפליה במשך אלפי שנים עברנו במהירות לעם גזען שמפלה בצורה בוטה את המיעוטים.

    2. יואב

      אתה מסובב.. אף אחד לא השתלט - אלא האידאלים שסביבם התעשייה הזאת הוקמה. זכותך להקים חברת שדוגלת באפליה אם תחפוץ בכך. שיהיה לך בהצלחה עם זה, כי למעט צפון קוריאה ופוטין אני לא רואה מי יעשה איתך עסקים.

  4. ענת דרום

    נראה שהכתב נפל בפח ולא הבין על מה מדברים. המדובר הוא לא לכפות על אדם לעשות משהו בניגוד לאמונתו. לדוגמא, לחייב עיתון דתי לפרסם תמונות פורנו, או לחייב, בעל בית דפוס ערבי להדפיס מודעות של בית המקדש על הר הבית. האם זה הגיוני לכפות דבר כזה על אדם דתי?? אבל ודאי שאם חולה מגיע לטיפול, מטפלים בו ללא קשר לנטיה המינית כי זה לא בניגוד לאמונה. סתם התלהמות…

  5. אביב

    מרגיש לי שהכתב לא עשה שיעור בית. המאומה היא כלפי ביטול חוק ולא כלפי אישור חוק. אין כאן חוק שמשהו יצטרך ליישם.

  6. יאללה לשבדיה

    אמרתי אומר זאת שוב סצנת ההייטק הישראלי נגמרה ...ישראל כבר לא מעצמת הייטק הכל יעבור לאירופה ואסיה

  7. אלון

    להלן סעיף מתוך *האמנה הקיימת* של הסתדרות הרופאים: הרופא רשאי שלא לתת טיפול רפואי לבקשת המטופל, אם הבקשה מנוגדת לעמדתו המקצועית, למצפונו או לאמונתו. בנסיבות אלו הרופא יפנה את המטופל, במידת האפשר, לרופא מתאים אחר. בנוסף קבע בג"צ בדיון שבראשו עמדה חיות שאומן יכול שלא להופיע ביהודה ושומרון אם הדבר נוגד את מצפונו. אז אם כבר כותבים נגד אפליה נא להתייחס לכל הצדדים.

    1. נחמיה

      אבל למה לבלבל אותנו עם העובדות...? ;-)

  8. משה

    טרם ראינו את ניסוח החוק וגם מה ששמענו עד כה אינו כופה כל אפלייה על מישהו או עסק. מה ששמענו הוא חופש העיסוק וחופש החלטה של עסק לעשות משהו בניגוד לאמונתו זו דמוקרטיה וחופש מוחלט. התרבות הפרוגרסיבית מבקשת לכפות את דעתה על כלל החברה והפרטים בישראל.

אירועים קרובים