מאסק סיפר: לארי פייג' והוא כבר לא חברים, בגלל ה-AI

לפי מה שאמר יזם הטק התזזיתי בראיון אחרון לפוקס ניוז, בינו לבין המייסד השותף של גוגל, שהיה פעם חברו, נוצר נתק משום שפייג' רצה להשיג שליטה מונופולית על שוק ה-AI כדי להפוך את עצמו ל"אל דיגיטלי"

כבר לא חברים בגלל ה-AI. לארי פייג', מייסד גוגל, ואילון מאסק.

מסתבר שבינה מלאכותית מסוכנת לא כתופעה לאנושות, אלא גם לחברויות – אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, טוויטר, SpaceX ועוד חברות טק רבות, סיפר בראיון שהעניק באחרונה לפוקס ניוז כי המייסד-שותף של גוגל, לארי פייג', "התעצבן עליי מאוד בגלל OpenAI" – החברה המדובר בעולם כיום, שמאסק היה בין מייסדיה ושהפכה למתחרה הכי מרה של גוגל בגזרת הבינה המלאכותית הלוהטת.

מאסק ופייג', המייסד השותף המיתולוגי של ענקית הטכנולוגיה ממאונטיין וויו, היו חברים בימיה הראשונים של טסלה, ענקית המכוניות החשמליות שמאסק מנכ"לה ומבכירי בעלי מניותיה. עם זאת, מאסק חשף באחרונה בראיון כי ידידותו ארוכת השנים עם פייג' הסתיימה עקב מחלוקת משמעותית סביב נושא הבינה המלאכותית, וספציפית בנוגע לחברת OpenAI, וכי השניים לא בקשר בשנים האחרונות.

"לארי לא לוקח את בטיחות הבינה המלאכותית מספיק ברצינות"

מאסק נשאל על ידי המראיין של פוקס ניוז, טאקר קרלסון אם הוא חושב שבאמת "אפשר להעלות על הדעת שבינה מלאכותית יכולה להשתלט ולהגיע לנקודה שבה לא ניתן יהיה לכבות אותה והיא תקבל החלטות עבור אנשים?" ומאסק ענה בחיוב ובנחישות: "זו בהחלט הדרך שבה הדברים מתקדמים, ללא ספק". ואז המשיך המולטי-מיליארדר, שהוא גם מהנדס טק מוכשר, והסביר: "אני מתכוון, דברים כמו למשל, ChatGPT שמבוסס על GPT-4, שפיתחה Open AI, שהיא חברה ששיחקתי תפקיד קריטי ביצירתה, לצערי".

קרלסון ציין כי מדובר ב-Open AI בראשית דרכה, כשהחברה עוד תפקדה כעמותה ורצתה להציג לעולם כלי AI לשימוש חופשי ולטובת הציבור.

מאסק הגיב וענה ש-"הסיבה ש-Open AI קיימת בכלל היא שלארי פייג' ואני היינו חברים קרובים והיינו נשארים בבית שלו בפאלו אלטו והייתי מדבר איתו מאוחר בלילה על בטיחות ה-AI. לפחות התפישה שלי הייתה שלארי לא לוקח את בטיחות הבינה המלאכותית מספיק ברצינות".

קרלסון תהא מה אמר על כך פייג' ומאסק ענה: "הוא באמת רצה להיות/ליצור סוג של אינטליגנציית-על דיגיטלית, בעצם אל דיגיטלי, אם תרצו, ובהקדם האפשרי".

לפי טענת מאסק, פייג' "השמיע הצהרות פומביות רבות לאורך השנים, שכל המטרה של גוגל היא מה שנקרא AGI (ר"ת Artificial general intelligence ובעברית 'בינה מלאכותית חזקה' – ג"פ)".

האם הוא מתעלה על גוגל ביכולות החיפוש? ChatGPT.

האם הוא מתעלה על גוגל ביכולות החיפוש? ChatGPT. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה

מכתב פתוח ו-GPT שמחפש אמת

"אני מסכים שיש פוטנציאל גדול לטוב, אבל יש גם סיכוי לרע", הסביר מאסק לקרלסון את גישתו המבלבלת במקצת כלפיי סוגיית ה-AI. "אם יש לך טכנולוגיה חדשה קיצונית שאתה רוצה לנסות לבצע סדרה של פעולות איתה, עליך למקסם את ההסתברות שזה יעשה טוב ולמזער סיכוי שזה יעשה דברים רעים".

נזכיר כי מאסק היה מיוזמי מכתב פתוח, עליו דיווחנו כשהחל להיות מופץ לפני כשבועיים תחת הכותרת: "השהו את ניסויי הענק בתחום ה-AI". במכתב זה משמיעים יוזמי הפנייה קריאה ציבורית לכל מעבדות ה-AI להשהות מיידית ולמשך 6 חודשים לפחות את האימון של מערכות בינה מלאכותיות חזקות יותר מ-GPT-4.

עם זאת, במקביל נודע ש-מאסק בעצמו נכנס לזירה הלוהטת ופתח ממש באחרונה חברת AI משלו בשם X.AI. לדבריו, בחברה שלו יפתחו מודל GPT רודף האמת, שלא יצונזר ולא יעבור כל מניפוצליות מטעם החברה שמאחוריו. "אני עומד להתחיל משהו שאני מכנה 'Truth GPT' או בינה מלאכותית מחפשת אמת, שמנסה להבין את טבעו של היקום", הסביר מאסק ביום ב' באותו ראיון לפוקס ניוז. "אני חושב שזו עשויה להיות הדרך הטובה ביותר לבטיחות, במובן זה שבינה מלאכותית שדואגת להבין את היקום לא צפויה להשמיד בני אדם, כי אנחנו חלק מעניין ביקום".

למה מאסק סוגן לדעת פייג'?

אם לחזור לקשר המורכב והאבוד עם פייג', מאסק סיפר כי ביקש מחברו אז שבמסגרת קידום התחום "נוודא שהאנושות בסדר כאן". בתגובה, לדבריו, כינה אותו פייג' "סוגן" (specist). סוגנות היא למעשה ייחוס ערך מוסרי או אתי גבוה יותר למין אחד מאשר למינים אחרים.

כשקרלסון תהא האם מייסד גוגל השתמש במונח המסוים ומדוע, מאסק ענה כי פייג' בהחלט ייחס לו סוגנות, ושאף היו עדים לדבר. "לא הייתי היחיד שם כשהוא כינה סוגן", סיפר מאסק שנשמע נסער וטען: "אני סוגן… בסדר. תפסת אותי. ומה אתה?".

לפי מאסק הסיטואציה הזו חיסלה את החברות בין השניים. "זה היה הקש האחרון מצידו", סיפר מאסק. "באותם ימים גוגל רכשה את DeepMind כך שלגוגל ול-DeepMind היו ביחד כשלושה רבעים מכלל כישרונות הבינה המלאכותית בעולם. ברור שהיה להם הרבה כסף ויותר מחשבים מכל אחד אחר. אנחנו כאן בעולם חד-קוטבי שבו יש חברה אחת שיש לה קרוב למונופול על כל הטאלנטים בתחום ה-AI והמחשבים, ולאדם האחראי נראה שלא אכפת מהבטיחות. זה לא טוב. אז חשבתי שהדבר הכי רחוק מגוגל יהיה להקים מלכ"ר פתוח לגמרי. מכיוון שגוגל הייתה סגורה ולמטרת רווח. אז זו הסיבה שה'פתוח' ב-Open AI מתייחס לקוד פתוח. אתה יודע, שקיפות כדי שאנשים ידעו מה קורה. אני בדרך כלל בעד מטרות רווח, אבל אנחנו לא רוצים שזה יהיה סוג של שד ממקסם רווחים מהגיהנום שפשוט לא מפסיק".

יודע לכתוב כל סוג תוכן, במקום האדם. ChatGTP של OpenAI.

יודע לכתוב כל סוג תוכן, במקום האדם. ChatGTP של OpenAI. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: BigStock

"העט חזק יותר מהחרב"

המראיין שאל את מאסק האם הוא יכול לדייק יותר לגבי מה שעלול להיות מסוכן ומפחיד בבינה המלאכותית, "כאילו, מה זה יכול לעשות? ממה אתה מודאג ספציפית?" ונענה על ידי המרואיין המיוחד שלו שזה "מובן מאליו שהעט חזק יותר מהחרב. אז, אם יש לך AI סופר אינטליגנטי שמסוגל לכתוב בצורה מדהימה ובצורה מאוד משפיעה, אתה יודע, באופן משכנע, וכל הזמן מגלה מה יותר משכנע אנשים לאורך זמן, ואז (התוכן) ייכנס לרשתות החברתיות, למשל, טוויטר, אבל גם לפייסבוק ואחרות, אתה יודע, ועלול לעשות מניפולציות על דעת הקהל בצורה שהיא גרועה מאוד, אממ, ואיך נדע בכלל שזה מה שקרה?"

לדברי מאסק, עקב חילוקי הדיעות העקרוניים הללו עם פייג' "הוא לא רוצה לדבר איתי יותר". 

למעשה מאסק סבור כי הנתק מפייג' מקורו בהחלטתו לתמוך ולסייע בפתיחת עמותת AI יחד עם סם אלטמן, המנכ"ל של OpenAI. אלא שבסופו של דבר העמותה-לרגע הפכה כן לחברה שמחפשת רווח ושכיום נתמכת באופן מובהק בידי מיקרוסופט, שהשקיעה בה כ-10 מיליארד דולר. כידוע, OpenAI הביאה לעולם את מודל השפה הגדול GPT ואת הצ'אטבוט שהוא למעשה AI מתקדמת ויוצרת, שיודע לענות על כל דבר ועניין ואף לנסח את תשובותיו באופן שהמשתמש מורה לו.

וגוגל? ובכן היא בצרות. החברה הבינה כבר בנובמבר, עת הושק ChatGPT שהיא נשארה מאחור במרוץ המסוים, שהפך למילה האחרונה בתחום הטכנולוגיה העולמית. בעיקר נזעקו בגוגל עקב החשש שמנוע החיפוש המגה-דומיננטי של החברה יאבד גובה לכלי החדשני, שלא רק שיודע כמו גוגל ויותר אלא שמסוגל, כאמור, לספק למחפשים תשובות מנוסחות ומעמיקות לשאילתות, ולא רק קישורים "סתמיים" בנוסח Google Search. פייג' הוזעק לסייע וצוות עצום של מומחים בתחום גויס כדי לפתח מענה משל גוגל ל-ChatGPT.

בנוסף, גוגל החלה לקדם במהירות בעצמה בניית מנוע חיפוש חדש לגמרי, שיפעל בטכנולוגיה החדשנית מבוססת מודל שפה מתוחכם משלה, וזאת במסגרת מה שמכונה פרויקט מאגי (Project Magi), עליו דיווחנו השבוע. בנוסף החברה גם משדרגת את כלי החיפוש הקיים והפופולרי שלה עם תכונות AI, כך נודע ממסמכים פנימיים שנבדקו על ידי הניו יורק טיימס.

היוו משולש רומנטי? ניקול שנהאן, אילון מאסק, וסרגיי ברין.

היוו משולש רומנטי? ניקול שנהאן, אילון מאסק, וסרגיי ברין. צילום: עיבוד ממחושב. לינקדאין, ויקיפדיה ופליקר (בהתאמה).

אלא שאתמול כבר דווח כי גוגל בפאניקה של ממש, וזאת לאחר שהתחוור כי סמסונג רוצה לשנות את החיפוש המובנה כברירת מחדל במכשיריה לבינג-ChatGPT – מנוע החיפוש מגובה השירות שמפעילה כיום מיקרוסופט.

הדיווחים אודות התוכניות הללו לבדם הביאו לכך שמניות החברה האם של גוגל, אלפבית, צנחו והיא הפסידה כ-57 מיליארד דולר בזמן קצר. אובדן סמסונג כלקוחה המשלבת את Google Search במכשיריה יהווה הפסד של כשלושה מיליארד ד' בשנה לגוגל, אולם הוא – כמו גם נטישה של כל משתמש שהוא לטובת בינג – יהיו כרוכים גם בהפסד נתחים שמנים מעוגת הפרסום אונליין שבה שלטה גוגל ביד רמה עד כה.

ולסיום, אי אפשר להזכיר את יחסי מאסק ופייג', מבלי לציין כבדרך אגב שבקיץ 2022 נחשפו טענות כי סרגיי ברין, מייסד גוגל הנוסף ומי שהיה השותף של פייג', התגרש מאשתו משום שהיא מאסק ניהלו רומן. מאסק הכחיש הכל, אך ברין דווקא סיפק מהלכים שאיששו את השמועות, כשהורה למכור את השקעותיו בחברות של מאסק, שהיה ידידו, עקב חשיפת הרומן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים