כך מנוהל ה-IT בשתי חברות תקשורת מהגדולות במדינה

מאיה בכר גלעד מונתה לסמנכ"לית מערכות המידע של פלאפון ו-יס לפני 4.5 חודשים ● היא מספרת לאנשים ומחשבים על הפרויקטים שהיא מנהלת ועל מורכבות התפקיד, בפרט בחברות שמשלבות לגאסי עם מערכות חדשניות יותר

לנהל מערכות מידע בחברה גדולה זה חתיכת אתגר: את.ה צריך.כה לנהל הרבה מאותן מערכות, לעתים ישנות וחדשות כאחד, והרבה אנשים, ולג'נגל בין הרצונות והצרכים של העובדים של ה-IT, או "שלך", לבין אלה של הביזנס ושל האנשים שמנהלים אותו – מהמנכ"ל ועד לאחרון העובדים. מאיה בכר גלעד עושה זאת ב-4.5 החודשים האחרונים בשתיים מהחברות של קבוצת התקשורת הגדולה במדינה, בזק: היא משמשת סמנכ"לית מערכות המידע של פלאפון ו-יס.

בכר גלעד עוסקת בעולמות ה-IT, הפיתוח והתקשורת עוד מהצבא: היא שירתה בממכ"א, ועם השחרור התחילה לעבוד בפלאפון כבודקת תוכנה – והתקדמה בה. לאורך השנים בחברת הסלולר, בכר גלעד עסקה בעולמות ה-CRM, הבילינג, ה-BI וה-ERP, ובמשך שלוש שנים היא אף ניהלה את תחום התשתיות בה, כמנהלת אגף. לפני 4.5 שנים היא עזבה את פלאפון והקימה חברה עצמאית – מאיה בכר טכנולוגיות, שייעצה לבכירים על האסטרטגיה שבה כדאי לארגון שלהם לנקוט ולעבוד על פיה. היא חזרה לקבוצת בזק, לתפקידה הנוכחי, לאחר שבמסגרת החברה שלה ייעצה לה בפרויקט אלפא, ש-"מממש את תפיסת מערכות הליבה של יס ופלאפון", ציינה. כיום, בכר גלעד מנהלת את מערכות המידע של שתי החברות – כל אחת עם המיקודים העסקיים ועם האתגרים הטכנולוגיים שלה.

איך זה לנהל מערכות מידע של חברות עם בסיסי לקוחות גדולים – יס ובמיוחד פלאפון, שהיא חברת הסלולר הגדולה במדינה?
בכר גלעד: "זה מרתק, זה בשיא העשייה. כמעט כל אחד צריך סלולר וטלוויזיה, ואת.ה מבין.נה שאת.ה עושה תפקיד שיש לו השפעה על כמות מאוד גדולה של לקוחות לפי הצונאמי של ההודעות אם יש איזושהי תקלה. יחד עם זה מגיעים אחריות גדולה ואתגר עצום. אני אחראית על המון מערכות שפוגשות נציגים או לקוחות בקצה, וצריכה להיות מוטרדת כל הזמן ולדאוג שהדברים יעבדו כמו שצריך".

לדבריה, "תפקיד המנמ"ר – לא רק שלי, אלא באופן כללי – מחולק לשניים: האחד הוא לדאוג שהמערכות תהיינה זמינות 24/7, שזה האתגר הראשון והגדול יותר, בפרט כי יש בו שינויים רבים כל הזמן. האתגר השני הוא להוביל את החברה קדימה מבחינה טכנולוגית, לוודא שאנחנו מספקים את הפתרונות הנכונים ואת ההסתכלות הדיגיטלית הנכונה, כדי שהחברה תוכל למכור יותר טוב ויותר מהר, ולתת שירות יותר טוב למשתמשים הפנימיים והחיצוניים".

איך מסתכלים ב-יס ובפלאפון על ה-IT – כמטרד או כמחולל צמיחה?
"בפירוש כמחולל צמיחה. ההנהלה מבינה את זה, ומבינה שהמטרה של מערכות המידע היא לאפשר לביזנס לצמוח".

קבוצת בזק היא חברה יותר "מסורתית", עם מערכות לגאסי, לצד הדיגיטל. איך זה מסתדר עם העובדה שאת צריכה להיות מעודכנת בשוטף בטכנולוגיות החדשות?
"צריך לדעת לעבוד בחוכמה, לא להתבלבל בין תשוקה לטכנולוגיה להתאמתה לביזנס. יש מקומות שבהם עדיף להשתמש בטכנולוגיה לא הכי חדישה, כי היא מותאמת עסקית היטב. לעומת זאת, יש אזורים שבהם צריכים להשתדרג כל הזמן, בטח בעולמות הדיגיטל וה-'פוגש לקוח'. צריך לדעת היכן נכון להטמיע את הטכנולוגיה הכי חדישה והיכן לא".

הפרויקטים הטכנולוגיים בפלאפון וב-יס

מטבע הדברים בחברות גדולות כמו פלאפון ו-יס, בכל נקודה בזמן מתנהלים בהן פרויקטים טכנולוגיים רבים. בכר גלעד מפרטת: "יס מוכרת באנדל של סיבים וטלוויזיה. תשתית הסיבים שהיא מציעה (דרך בזק, כמובן – י"ה) היא מנוע להביא לקוחות לטלוויזיה. יס עוברת מתפיסת לוויין לתפיסת IP, ואנחנו, באגף ה-IT של החברה, מתאימים את המערכות לכך".

"אנחנו עסוקים בדור הבא של המערכות גם ב-יס פנימה", ציינה בכר גלעד. "אנחנו מעבירים את מערכות הנציג שלנו לפלטפורמה של סיילספורס. לעשות שינוי במערכת ליבה זה דבר גדול, ובחברה עם המון שינויים עסקיים כמו יס זה אתגר כפול ומכופל. אנחנו בימים אלה במהלכו של מגה פרויקט שבמסגרתו אנחנו מחדשים הרבה מאוד מערכות פנים ארגוניות, ולצד זה מנהלים פרויקטים עסקיים רבים, שנדרשים לטובת עולם הטלוויזיה, התחרות ומכירת הבאנדל".

מה עם פלאפון?
"גם שם אנחנו מעבירים את מערכת ה-CRM לסיילספורס. כמו כן, אנחנו עסוקים בהתאמה ובעדכון של המערכות, כדי שיאפשרו לנציגים של פלאפון למכור את הדור החמישי הכי מהר והכי טוב. בשורה התחתונה, אנחנו עוסקים בציוד קצה, תמיכה ומתן מענה מהיר ללקוח, ולכן צריכים שהטכנולוגיה תאפשר לתת לו שירות מצוין, קליטה טובה וכדומה".

ישראל יחסית מקרטעת במעבר לדור החמישי, יש פער גדול בינינו לבין שאר העולם המערבי.
"נכון, אבל בשנה האחרונה יש האצה גדולה בתחום הזה, וכמות לקוחות ה-5G של פלאפון הולכת וגדלה באופן משמעותי. אני מאמינה שישראל תצמצם את הפער מהר. זה דורש מאתנו השקעה רבה וקידום מערכות הליבה של הרשת הסלולרית, כדי לענות על הצריכה של ה-5G, שהולכת וגדלה, ולאפשר גלישה מהירה וקליטה בכל מקום".

ניהול ה-IT בפלאפון וב-יס - דומה אבל שונה.

ניהול ה-IT בפלאפון וב-יס – דומה אבל שונה. צילום: ShutterStock

יש שוני בניהול מערכות המידע בין פלאפון ל-יס?
"יש שוני מסוים. מצד אחד, ניהול מערכות מידע הוא ניהול מערכות מידע, ותפיסת הניהול שלי דומה, ואני מיישמת אותה בכל אחת מהחברות באופן דומה – לעשות את הדברים בצורה פשוטה, עם יצירתיות, זמן הגעה לשוק מהיר יותר וערך רב יותר לשוק ולחברה. מהצד השני, עקב המיקוד של כל אחת מהחברות בתחומי פעילות שונים, יש שוני בין מערכות הליבה של הביזנס: בפלאפון מדובר יותר בתשתיות, בעוד שב-יס הן מוכוונות תוכן. לסיכום, אלה מערכות שונות ומצריכות תמיכה שונה בפרטים הקטנים, אבל אין שוני מהותי בניהול שלהן".

מה ההתייחסות שלכם לנושא הסייבר ואבטחת המידע?
"הנושא הזה בראש מעייננו, כולל של המנכ"ל (אילן סיגל, שמנהל את שתי החברות – י"ה). לצערנו, הן איומי הסייבר והן הרגולציות בתחומי גדלים יותר ויותר. יש לזכור שפלאפון היא חברה ברמה של תשתית לאומית, מה שמחייב אותה לרגולציות כבדות יותר. אנחנו מתעסקים בסייבר הרבה – בתרגילים, בהשקעת משאבים, בבקרות ובשיתופי פעולה".

מה התוכניות שלכם לעתיד?
"הכיוונים שאנחנו הולכים אליהם הם תהליכים הרבה יותר קצרים עבור המאסה הקריטית של הלקוחות, הבאת ערך רב יותר לארגון בעולם הדאטה, לימוד של תחום ה-ChatGPT ואיך הוא יכול לסייע לנו, העשרה של יס ופלאפון ב-BI מתוחכם וחיבור של שתי החברות לדור הבא של ה-IT, שיספק להן הרבה יותר ערך".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ניק

    חובבנות ישראלית מצוייה, בואו נחסוך וננהל שתי יחידות it גדולות עם בן אדם אחד.

    1. אחי זאת השפן של אנייג'ייזר

      אם היא יכולה לנהל חטיבה של 1000 איש היא יכולה לנהל 2 של 500

אירועים קרובים