חמישה מיליארד טלפונים סלולריים ייזרקו השנה לזבל ויזהמו את העולם

כך לפי מחקר של פורום WEEE (פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני) ומכון המחקר של האו"ם לתוכנית הקיימות * לאן תלך כל הפסולת הזאת?

מזהמים את העולם. מכשירי סלולר ישנים.

בשנת 2022 לבדה ייזרקו לזבל ויזהמו את העולם 5.3 מיליארד טלפונים סלולריים – כך לפי מחקר חדש של פורום WEEE (פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני) ומכון המחקר של האו"ם לתוכנית הקיימות. דמיינו ערימה שתתנשא לגובה של 50 אלף קילומטרים שייצרו כל המכשירים הלא שמישים האלה אם יונחו זה על זה.

אף אחד לא יודע כמה טלפונים סלולריים או סמארטפונים מסתובבים בעולם, אבל לפי אתר bankmycell, בשנת 2022 יש 6.64 מיליארד משתמשי סמארטפונים (83.32% מאוכלוסיית העולם), ובסך הכל 7.26 מיליארד משתמשי סלולר (91% מאוכלוסיית העולם). אם נוסיף לכל אלה את המכשירים הישנים, חלקם לא שמישים, ה"קבורים" במגירות ובבוידעמים, ההערכה של פורום WEEE עשויה להישמע יותר מהגיונית.

המחקר, שנערך בקרב 8,775 משקי בית בשש מדינות באירופה (פורטוגל, הולנד, איטליה, רומניה, סלובניה וסקר נפרד בבריטניה), בדק מדוע כל כך הרבה מכשירים אלקטרוניים, בהם גם הטלפונים הסלולריים, לא ממוחזרים או מועברים לתיקון. לפי המחקר, משק בית ממוצע מכיל 74 מוצרים אלקטרוניים, כמו טלפונים, טאבלטים, מחשבים ניידים, כלים חשמליים, מייבשי שיער, טוסטרים ומכשירים אחרים. מתוך 74 המוצרים האלקטרוניים הממוצעים האלה, 13 נאגרים, ומתוכם – תשעה אינם בשימוש אבל עובדים וארבעה מקולקלים.

אותם מכשירים אלקטרוניים וחשמליים קטנים הנאגרים ביותר הם מוצרי אלקטרוניקה ואביזרים קטנים כמו אוזניות, שלט רחוק, ציוד ביתי כמו שעונים, ציוד טכנולוגיית מידע, ניידים וסמארטפונים וציוד להכנת מזון, כשהטלפונים הסלולריים מדורגים במקום הרביעי מבין הנאגרים ביותר.

חלק מהסיבות שהמשיבים נתנו במחקר לשמירת המוצרים נעו בין "אולי נזדקק לו בעתיד" (46%), או "יש לו ערך סנטימנטלי" (13%), ועד " אין שום תמריץ למחזור" (1%).

"התמקדנו השנה בפריטים קטנים של פסולת אלקטרונית, כי קל להם מאוד להצטבר במשקי בית ללא שימוש וללא תשומת לב, או להיזרק לפח האשפה הרגיל. אנשים נוטים לא להבין שלכל הפריטים הנראים חסרי משמעות הללו יש ערך רב, וביחד ברמה העולמית הם מייצגים נפחים אדירים", אמר פסקל לירוי, מנכ"ל פורום ה-WEEE בהודעה לעיתונות. "ארגוני אחריות היצרנים בפורום WEEE המנהלים את איסוף הפסולת האלקטרונית פועלים כל העת כדי להפוך את הפינוי נכון של פסולת אלקטרונית קטנה לפשוט ונוח למשתמשים ולמשקי בית".

הפורום מציין, כי "למרות הזהב, הנחושת, הכסף, הפלדיום ושאר הרכיבים יקרי הערך הניתנים למחזור שיש בתוך המכשירים, מומחים מצפים שרובם ייעלמו לתוך מגירות, ארונות או מוסכים, או ייזרקו לפחי אשפה המיועדים למזבלות או שריפה".

לעולם כבר יש בעיה רצינית עם כמויות האשפה והפסולת, ונראה שהסמארטפונים מחמירים אותה עוד יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים