10 חברות זכו במכרז הראשון לפריסת סיבים באזורי פריפריה

החברות הזוכות במכרז יפרסו תוך שנה ושלושה חודשים סיבים אופטיים ב-330 יישובים בפריפריה וקרוב ל-300 אלף משקי בית, ויקבלו מענקי סבסוד מקופת התמרוץ

מתחילה פריסת הסיגים באזורי פריפריה

משרד התקשורת פרסם אתמול (ד') את התוצאות הסופיות של מכרז התמרוץ. בתום השלב השני של הליך התיחור הגיע לסיומו מכרז התמרוץ הראשון, כשבסך הכל זכו החברות המתחרות בכ-287 אלף משקי בית ב-330 יישובים בסבסוד ממוצע של כ-285 שקלים למשק בית. פריסת האזורים הזוכים צפויה להתחיל מיד עם תיקון רישיונות החברות, ועל פי תנאי המכרז צפויה להסתיים במהלך שנת 2023. כך, תוך שנה ושלושה חודשים 60% מאזורי התמרוץ יהיו פרוסים בסיבים אופטיים. למכרז ניגשו 10 חברות, כאשר בתום ההליך המכרזי זכו כולן בהצעה אחת לפחות.

האזורים שזכו במכרז הם אזורים שבהם פריסת הסיבים לא כדאית כלכלית, וחברת בזק בחרה שלא לפרוס בהם סיבים. לחברות הזוכות במכרז יינתן פרק זמן של שנה ושלושה חודשים מהיום שבו יתוקן רישיונן, להשלמת חובות הפריסה, ולכן הצפי הוא לפרישה מאסיבית בשנת 2022, שתקרב את מדינת ישראל ליעד הנגשה של 70% ממשקי הבית, כאשר בשנת 2023 צפוי היעד לעמוד על 85% ממשקי הבית ואף יותר. משרד התקשורת יחייב את החברות הזוכות במכרז לספק למתחרותיהן שירות סיטונאי על גבי הרשת שתיפרס על ידן ולהציע שירותים לצרכנים, ובכך לקדם תחרות באזורי התמרוץ.

במסגרת מתווה הסיבים הקבוע בחוק שעבר בכנסת בדצמבר 2020 הוקמה קופת התמרוץ שאליה מופקדים 0.5% מהכנסות חברות התקשורת בשנה. בשנת 2021 הכנסות אלו עמדו על כ-84 מיליון ש"ח. כ-98% מסכום זה יחולק לחברות הזוכות במכרז כמענקים לסבסוד עבור פריסת הרשת המתקדמת באזורי התמרוץ (כל אזורי התמרוץ כוללים כ-18% ממשקי הבית בישראל ואזורי התמרוץ הזוכים מהווים כ-10%).

האינטרנט המהיר והטכנולוגיה המתקדמת מהווים מנוע צמיחה משמעותי בפיתוח המשק והכלכלה במדינות רבות ברחבי העולם. מחקרים שנעשו במדינות שבהן נפרסה רשת מתקדמת מבוססת סיבים אופטיים הראו, כי בעקבות הפריסה חל גידול בתמ"ג ובפריון וצומצמו פערים כלכליים-חברתיים. המכרז הנוכחי הוא ראשון מתוך סדרת מכרזים שמטרתם לחבר את כל אזורי התמרוץ לרשת מתקדמת. המכרז הבא צפוי להתפרסם במחצית השנייה של שנת 2022.

החברה שזכתה במספר משקי הבית הרב ביותר היא חברת אינטרנט רימון ישראל, אשר זכתה בכ-121 אלף משקי בית ב-137 אזורים. נורקום תקשורת זכתה בכ-56.7 אלף משקי בית ב-38 אזורים, IBC זכתה בכ-53.9 אלף משקי בית ב-92 אזורים, שיטה הנדסה ותשתיות תקשורת – כ-23.7 אלף משקי בית ב-113 אזורים, פרטנר עם כ-12 אלף משקי בית ב-35 אזורים, אשד ניהול תכנון וביצוע עם כ-5.7 אלף משקי בית ב-10 אזורים, דש אלירן אלקטרוניקה עם כ-5.5 אלף משקי בית ב-23 אזורים., לניר תקשורת עם כ-3.7 אלף משקי בית ב-5 אזורים, נקסטקום עם כ-3.6 אלף משקי בית ב-11 אזורים, טלראן תקשורת 1986 עם כ-1.4 אלף משקי בית ב-10 אזורים.

שר התקשורת, יועז הנדל: "קופת התמרוץ הוקמה במסגרת מתווה הסיבים, כדי לדאוג שאף יישוב מרוחק ואף מגזר לא יישארו מאחור. תוצאות המכרז הן בשורה מדהימה לפריפריה: שליש מכלל האזורים הזוכים הם במגזר הערבי. תוך כשנה כ-97% מבתי האב באזורי התמרוץ במגזר החרדי יהיו נגישים לאינטרנט מהיר. כמעט כל איו"ש תיפרס בעקבות המכרז, והפריסה שם תעמוד על קרוב ל-90% ממשקי הבית באזורי התמרוץ. לפי חוק התקשורת ניתנה לי הסמכות לתעדף  במכרז אזורים מסוימים, והחלטתי לתת קדימות לאזורי הגבולות, ובעקבות כך כ-70% מאזורי הגבולות ייפרשו. מדובר בלא פחות ממהפכה חברתית וכלכלית שתהווה מנוע צמיחה למשק כולו, וככל שהחברות הזוכות יצליחו יותר במשימה, מדינת ישראל כולה תרוויח".

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: "בשנה וחצי האחרונות שיחררנו את הפקקים הרגולטוריים בפריסת התשתיות המתקדמות, החל מהעברת מתווה הסיבים לפני כשנה וחצי בכנסת, ועד המהלכים הרגולטוריים שביצענו לאחרונה, והיום אנחנו קוצרים את הפירות. הבאנו לכניסת שחקנים חדשים שיפרסו סיבים, ואנו מצפים מכלל הזוכים לרמת שירות גבוהה ועמידה בלתי מתפשרת בלוחות הזמנים שהוצבו להם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הושע

    איזה אזורים יש. איך יודעים אם אני באיזור כזה? ומה אם אני בשכונה שבה לא פורסים סיבים מטעמים כלכליים ולא רחוק ממני פרסו סיבים בביניינים משותפים?

אירועים קרובים