רשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית הכריזה על חוקי רחפנים חדשים

החל מאתמול נפתחו שמי אמריקה רשמית לקראת הרחפנים ● החוקים יאפשרו לחברות אמריקניות להתקדם לשימוש נרחב ומסחרי בשירותי כלי הטיס הללו למגוון צרכים וטעמים ולתועלת האדם

לנקוט בזהירות ולהיערך לאיום בעזרתם, רחפנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

כבר הורגלנו לראות צילומים רבים – כמו למשל מהאולימפיאדה – מזווית "מבטם" של רחפנים, אבל לחרקים המעופפים יש כנראה הרבה יותר מה להציע לנו. מה דעתכם למשל שרחפן יעזור לכבות שריפות, או להבדיל, יביא אליכם עד לפתח ביתכם חבילה שהזמנתם באינטרנט?

חוקים חדשים שהתקבלו על ידי רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב, ה-FAA (ר"ת Federal Aviation Authority), נכנסו לתוקף אתמול (ב') ותפקידם להבהיר מהו שימוש מסחרי מקובל בכלי תעופה קטנים ללא טייס המכונים UAV (ר"ת unmanned aerial vehicles), ואשר מוכרים לנו כיום בעיקר בשם רחפנים.

החוקים החדשים עשויים לייצר יותר מ-82 מיליארד דולר בעבור כלכלת ארצות הברית וליצור יותר מ-100 אלף מקומות עבודה חדשים במהלך 10 השנים הבאות, אמר ה-FAA, בצטטה הערכות בענף.

תסכול של שנים לבעלי עסקים

"תכנית FAA הנוכחית דורשת ממפעילי רחפנים מסחריים לבלות חודשים בציפייה לפטור, וכן להעסיק טייס עם רישיון להטסת מטוסים מאוישים מטעם ה-FAA. מחסומים גבוהים אלה מנעו כניסה של חברות רבות לחקר יתרונות הרחפנים בענף שלהם, והיוו מקור של תסכול בעבור בעלי העסקים במשך שנים", נכתב על ידי DJI, יצרנית הרחפנים המסחריים הגדולה ביותר בעולם, בהצהרת יוני של החברה.

הכללים החדשים יאפשרו לרחפנים להיות זמינים לעבודות בבניין, במדידות, בחקלאות, בכיבוי אש, בחילוץ והצלה, בשימור, במחקר אקדמי, בהפקת סרטי וידיאו, ובעוד אינספור תחומים אחרים, שייצאו נשכרים מנקודת המבט האווירית שתהיה סוף סוף בהישג ידם, כתבה DJI בהודעה לעיתונות שפרסמה בסוף השבוע'.

מפעילי רחפנים מסחריים יצטרכו עדיין להגיש בקשת ויתורים, אם הם מבקשים להטיס את הרחפנים שלהם בלילה בגובה של מעל 400 מטרים ובסוגים מסוימים אחרים של פעולות, ציינה ה-FAA מספר מגבלות מצומצם יחסית, בוודאי לעומת מה שהיה נהוג בארצות הברית עד כה.

רחפני משלוחים – בקרוב על סף דלתכם

למרות שהחוקים החדשים לא התייחסו באופן ספציפי לנושא רחפני המשלוחים, הם בהחלט יאפשרו לעורר יותר מחקר וחדשנות גם בתחום זה, אמר גראהם וויילד, מרצה בכיר באוניברסיטת RMIT האוסטרלית, בשיחה עם CNBC.

מספר עסקים, כגון ענקית המסחר האלקטרוני אמזון (Amazon), הודיעו על תכניות למשלוחי רחפנים, אבל חלקם הוציאו עד כה את פעילות המשלוחים שלהם אל מחוץ לארצות הברית, למדינות אחרות, בשל חוסר הרגולציה הראויה בזירה הביתית שלהם, הסביר וויילד.

רחפן יביא פיצה לניוזילנדים

לדוגמה, חברת הסטארט-אפ Flirtey, שבסיסה בנבדה, הודיעה על שותפות עם דומינוס פיצה (Domino's Pizza) ניו זילנד בשבוע שעבר, במה שהחברות מכנות "הדגם המסחרי הראשון בעולם של משלוח פיצה על ידי רחפן". ניו זילנד מפגינה את תקנות הטיס המתקדמות ביותר בעולם, אמר מנכ"ל Flirtey, מאט סוויני, בהצהרה לתקשורת.

חברת התעופה בואינג (Boeing), לדוגמה, ביצעה עד כה פעילויות רחפנים משלה באוסטרליה, אשר הייתה אחת המדינות הראשונות להסדיר את נושא הרחפנים, ציין וויילד, שמאמין שגם האמריקנים יוכלו לקבל את הפיצה שלהם באמצעות משלוחי רחפנים דרך אמזון מאוחר יותר השנה, או בתחילת השנה הבאה, בעקבות החקיקה החדשה והניסוי הניו זילנדי.

הניו זילנדים והאוסטרלים לא הקדימו במקרה את ארצות הברית – מבקרי החקיקה מתריעים אודות צפיפות האוכלוסין בארצות הברית, שתהווה אתגר מרכזי ולא פשוט ליישום בכל הנוגע בתעופת ובהנחתת הרחפנים. מדינות מרווחות כמו ניו זילנד ואוסטרליה מציעות סביבה טובה יותר בעבור משלוחי רחפנים, לעומת הנוף הצפוף של ניו יורק, למשל. אין ספק שכיבוש ארצות הברית על ידי הרחפנים המסחריים יהיה מאתגר לחברות ולחוקרים, ובהחלט מלהיב בעבור הצרכנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים