סין מרחיבה בדיקות אבטחה לגאדג'טים מאפל ומחברות אחרות

לפי דיווחים, החלה סין להחמיר את בדיקתם של מוצרי היי-טק מתוצרת חוץ וכן את בדיקת המכשירים הניידים שמגיעים אליה, וזאת כדי לשפוט אם הם מהווים איום על ביטחון המדינה

אפל. צילום: Bigstock

מדיווח שפרסם הניו יורק טיימס (New York Times), הבדיקות העכשוויות בסין מבוצעות על ידי צוותים המקושרים לסוכנויות צבא וביטחון של הממשלה, ומתמקדות בתכונות כמו הצפנה, אחסון נתונים ועוד.

הממשלה הסינית לא מסרה כל מידע על ביקורות שכאלו, אך דיווחים בתקשורת המקומית טוענים שייתכן שהבדיקות הללו החלו כבר בראשית השנה שעברה.

בצטטו מקורות שתדרכו בנוגע לביקורות, אומר הטיימס כי לעתים קרובות במהלך הבדיקות נדרשים מנהלי היי-טק ועובדים זרים לענות על שאלות באופן אישי בנוגע למוצרים בודדים. הבדיקה המחמירה יכולה להיות כלי  להפעלת לחץ על חברות טכנולוגיה, על מנת להכריח אותן לחשוף סודות מסחריים או נקודות תורפה בתוכנות.

בחודש שעבר, אמר היועץ המשפטי הראשי של אפל, ברוס סיוול, בשימוע בקונגרס (שבו ענה על שאלות הקשורות לדרישות שהיו ל-FBI מאפל לפריצת מכשיר ה-iPhone של אחד המחבלים מסן ברנרדינו) כי הממשלה הסינית בקשה גישה לקוד המקור של החברה בזמן כלשהו במהלך השנים האחרונות, אבל טען שאפל סירבה להיענות לבקשה.

עולות לא מעט חששות

למרות שהפרטים אודות תהליך הביקורת של סין דלים, הביקורות הן כנראה חלק ממשא ומתן ממושך בין הממשלה לבין חברות היי-טק מחוץ למדינה, שנסוב על נושאי פרטיות וצנזורה.

בשנה שעברה חוקקה סין חוקים נגד הטרור שהמבקרים חששו שיאלצו חברות למסור מפתחות הצפנה לממשלה, אבל מאוחר יותר המחוקק מיתן את הניסוחים. בחודש שעבר סגרה הצנזורה הסינית חנויות ebook וסרטים של אפל במדינה. בעקבות הדברים עולות כעת לא מעט חששות כי אם סין תצליח לחלץ ויתורים ביטחוניים מחברות היי-טק זרות, מדינות אחרות ילכו בעקבותיה.

לדברי הטיימס, לאחרונה נשא הנשיא הסיני, שי ג'ינפינג, נאום שעסק בהתוויית שני מסלולים אפשריים למדינה. לפי האחד, סין תשאף להפוך את המוצרים הזרים ל"מאובטחים ונשלטים" (כלומר, לכאלו שיזכו ביותר פיקוח ממשלתי ויאפשרו גישה לממשלה), ובאחר, תבוצע "התחלה מחודשת", ובמקום יועדפו פתרונות היי-טק פנימיים.

לפי הדיווחים הגיע הנשיא למסקנה כי הדרך הטובה ביותר היא איפשהו בין שני מסלולים אלה, כשהמדינה צריכה להחליט "אילו דברים ניתן לייבא אבל צריכים להיות מאובטחים ובשליטה", ושלגביהם ההיי-טק יאפשר "ספיגה של חדשנות מחודשת", וב"אילו דברים אנו חייבים להסתמך על כוח משלנו ועל חדשנות מקומית".

בעבור חברות כמו אפל, משמעות הדברים עלולה להיות הרע משני העולמות – בדיקה מדוקדקת יותר מטעם מממשלת סין, והגברת התחרות של החברות הסיניות מולה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים