מקינזי: היקף כלכלת האינטרנט בישראל – כ-50 מיליארד שקלים, המהווים כ-6.5% מהתמ"ג

שיעור זה של 6.5% מהתמ"ג, אומר הדו"ח של מקינזי, "ממקם את ישראל כאחת מכלכלות האינטרנט המובילות בעולם" ● לעומת ההיקף הגדול של כלכלת האינטרנט, היקף המסחר האלקטרוני בישראל הוא נמוך משמעותית ממדינות מערביות אחרות, ומוערך בכ-4 מיליארד שקלים בלבד, המהווים כ-0.5% מהתמ"ג

היקף כלכלת האינטרנט בישראל עומד על 50 מיליארד שקלים, המהווים כ-6.5% מהתמ"ג – כך לפי מחקר חדש שערכה חברת הייעוץ מקינזי במימון חברת גוגל (Google).

שיעור זה של 6.5% מהתמ"ג, אומר הדו"ח, "ממקם את ישראל כאחת מכלכלות האינטרנט המובילות בעולם", והיקפה הגדול של כלכלת האינטרנט בישראל הוא בעיקר תוצאה של מגזר ה-ICT (טכנולוגיות מידע ותקשורת), התורם כשני שלישים מגודלו של סקטור זה.

לעומת ההיקף הגדול של כלכלת האינטרנט, היקף המסחר האלקטרוני בישראל הוא נמוך משמעותית ממדינות מערביות אחרות, ומוערך בכ-4 מיליארד שקלים בלבד, המהווים כ-0.5% מהתמ"ג. אך למרות ההיקף הנמוך של המסחר האלקטרוני, תחום המחקר המקוון, אשר מסתיים ברכישה בחנות או בטלפון הוא מן הגבוהים בעולם (75%) וגבוה בהרבה מן השיעור הממוצע במדינות ה-OECD (64%).

לדברי הדו"ח, הדבר נובע מן העובדה ש-"האינטרנט בישראל ממונף היטב לטובת צורכיהם של אנשים פרטיים ועסקים כאחד. בהשוואה למדינות ה-OECD – ישראל בולטת כמובילה בתחום השימוש של אנשים פרטיים ועסקים באינטרנט, והיקף הרכישות המבוצעות לאחר מחקר באינטרנט נאמד בכ-20 מיליארד שקלים בשנה".

במקינזי מעריכים את פוטנציאל הצמיחה של כלכלת האינטרנט בשנים הקרובות בכ-9%, שיהיה יותר מכפול מקצב הצמיחה החזוי של המשק. להערכת חברת הייעוץ, כלכלת האינטרנט צפויה להגיע לכ-85 מיליארד שקלים בשנת 2015 (8.5% מהתמ"ג), ולתרום כ-10% מצמיחת המשק בשנים הקרובות. ואולם מעל יעדי הצמיחה מרחף מכשול של מחסור בעובדים, שכן "קצב הכשרת עובדים מיומנים נוספים במשק עלול להפוך למכשול מרכזי בהשגת הצמיחה החזויה של כלכלת האינטרנט עד 2015". כיום, מעריך הדו"ח, כי היקף התעסוקה הנכלל תחת כלכלת האינטרנט מקיף כ-120 אלף משרות, שקצב הצמיחה שלהן כפול מקצב צמיחת כלל התעסוקה במשק.

עוד מעלה המחקר כי הפערים הדיגיטליים החברתיים באים לידי ביטוי גם בכלכלת האינטרנט, וכי יש הבדלים משמעותיים במינוף האינטרנט על ידי עסקים קטנים-בינוניים בין המרכז לפריפריה. חדירת השימוש באינטרנט על ידי עסקים קטנים-בינוניים עומד על 30% בדרום, למשל, לעומת שיעור של כ-60% באזורי השרון והמרכז.

במקינזי מעריכים את רמת הביצוע הכוללת של ישראל באינטרנט במקום ה-19 מבין 34 מדינות ה-OECD. המיקום מוערך בהתאם למדד e3 שפיתחה מקינזי, המורכב מ-17 פרמטרים שונים המודדים את השימוש באינטרנט בהיבטים כמו מעורבות (שימוש בפועל על ידי אנשים פרטיים, עסקים, ממשלה), סביבה (שירותי תשתית, רוחב פס) והוצאה (כמות הכסף באמצעי מסחר אלקטרוניים ופרסום מקוון).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים