דו"ח: האם יש קשר בין טלפונים סלולריים והפרעות התנהגות?

למרות שהמחקר לא מצא שטלפונים סלולריים גורמים להפרעות ההתנהגות ואף לא מרמז לאיזשהו קשר עובדתי, ממצאיו שווים בדיקה - מסרו החוקרים מאוניברסיטת לוס אנג'לס

חוקרים מאוניברסיטת לוס אנג'לס, שבודקים את ההשפעות הבריאותיות של הטלפונים הסלולריים אמרו, כי מצאו עדויות לכך, שכאשר נשים הרות משתמשות בקביעות בטלפון סלולרי – יש סיכוי שילדיהן ילקו בהפרעות התנהגות.

המחקר, שמעלה שוב את הוויכוח באשר לבטיחות השימוש בטלפונים סלולריים, לא מצא שטלפונים סלולריים גורמים להפרעות ההתנהגות ואף לא מרמז לאיזשהו קשר עובדתי. עם זאת, לדברי החוקרים, הממצאים שלהם שווים בדיקה.

"קשה להבין כיצד חשיפה כה מועטה יכולה להשפיע", ציין ד"ר ליקה נייפטס, אפידמיולוג באוניברסיטת לוס אנג'לס, שהוביל את המחקר. "זה רק משהו שצריך לעקוב אחריו". ד"ר נייפטס וצוותו בדקו נתונים של 28 אלף ילדים בגיל 7, שהשתתפו במחקר רחב היקף שנערך בדנמרק ובדק 100 אלף נשים שהיו בהריון בין השנים 1996 ל-2002. אמותיהם של כ-3% מהילדים אמרו שלילדיהן יש הפרעות התנהגות גבוליות, ו-3% נוספים ציינו הפרעות התנהגות ברורות של ילדיהן, כמו בעיות משמעת וקשיים רגשיים.

הילדים שאמותיהם השתמשו בטלפון סלולרי בהיותן הרות, ושגם הם השתמשו בטלפונים סלולריים הראו סבירות גדולה ב-50% ללקות בהפרעות התנהגות, כך לפי דיווח החוקרים ב-Journal of Epidemiology and Community Health. ילדים שאמותיהן השתמשו בטלפון סלולרי בהיותן הרות, אך הם עצמם לא השתמשו בו – הראו סבירות גדולה ב-40% ללקות בהפרעות התנהגות.

לדברי החוקרים, "מחשבה ראשונה הייתה שלא השימוש בטלפון הסלולרי, אלא חוסר תשומת לב אמהית הוביל להפרעות ההתנהגות, ולמרות שיש לכך חשיבות, זה אינו מסביר את ההקשר שגילינו".

ד"ר נייפטס ציין, כי הם בדקו במחקרם שונות בין האמהות שהשתמשו בטלפונים סלולריים בהיותן הרות, כמו גם "מדרג חברתי, מין הילד, ההיסטוריה של האם מבחינת הפרעות התנהגותיות, גיל האמהות או המצב שבו היו נתונות במהלך ההריון, וגם האם התינוק ינק חלב אם או לא".

יצוין, כי עד כה, מרבית המחקרים שנעשו על ההשפעה הבריאותית של שימוש בטלפונים סלולריים, לא מצאו קשר ישיר בין השימוש בהם לנזקים בריאותיים.

דייוויד שפיגלהאלטר, פרופסור לביו-סטטיסיקה מאוניברסיטת קיימברידג' שבבריטניה, הגיב לפרסום ואמר, כי "אני ספקן באשר לתוצאות המחקר, אף-על-פי שהוא יזכה לפרסום רב. המחברים חושבים שיש מקום לנקיטת אמצעי זהירות, משום שהם 'בעצם לא מזיקים', אך הם מתעלמים מהמחיר של עצות בריאותיות המבוססות על מדע לקוי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים