נחשף מבצע תעמולה של צה"ל נגד ישראלים ברשתות החברתיות

תחקיר של הארץ העלה שהצבא הפעיל בשומר החומות חשבונות פיקטיביים במדיה החברתית, ואף הציב סרטונים כתגובה לפוסטים של אנשי ימין ידועים ● המטרה הייתה להעצים את המודעות לתקיפות של צה"ל בעזה ● דובר צה"ל: טעינו

תקיפה של צה"ל ברצועת עזה.

צה"ל הפעיל במהלך מבצע שומר החומות, שנערך במאי 2021, מבצע תעמולה, שבו הודבקו לחשבונות של ישראלים ברשתות החברתיות, בהם ידוענים, סרטונים של תקיפות של הצבא ברצועת עזה – כך חשף היום (ד') עיתון הארץ. דובר צה"ל הודה בממצאי התחקיר של הארץ ומסר כי מדובר בשגיאה.

על פי התחקיר, שכתבו הגר שיזף ויניב קובוביץ', חיילים בדובר צה"ל הפעילו חשבונות פיקטיביים בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וטיקטוק, במטרה שהגולשים יחשבו שמפעילי החשבונות הם אנשים פרטיים, ולא ידעו שהמקור שלהם הוא בצה"ל עצמו. החיילים הדביקו, באמצעות החשבונות הללו, סרטונים של הפצצות של בניינים ברצועת עזה לחשבונות של אחרים, תחת ההאשטאג #עזהמתחרטת. בין היתר, הם פרסמו אותם בתגובה לפוסטים שכתבו דמויות ידועות מהימין, בהן העיתונאים שרון גל וינון מגל, וח"כ דאז (וכיום השר) איתמר בן גביר. הם קראו לגולשים לשתף את הסרטונים, "כדי שידעו שאנחנו מגיבים – ובגדול". כמו כן, על פי התחקיר, צה"ל פנה למשפיעני רשת בבקשה שישתפו את הסרטונים בחשבונות שלהם, ואף שיתף פעולה בסודיות עם שני חשבונות אינסטגרם פופולריים.

המטרה של צה"ל בקמפיין הייתה להעלות את המודעות של אזרחי ישראל לתקיפות של הצבא ברצועה, מתוך הערכה שהאזרחים מודעים הרבה יותר לירי הטילים של החמאס והג'יהאד האסלאמי מאשר לתגובות של הצבא.

צה"ל: "החשבונות הפיקטיביים פעלו 24 שעות בלבד"

על פי הארץ, בזמן אמת, בדובר צה"ל אהבו את המבצע ואף העניקו למבצעיו פרס. אלא שכעת מודים ביחידה שהם שגו. תגובת דובר צה"ל לתחקיר של העיתון מאשרת למעשה את ממצאיו, ונכתב בה כי "במהלך שומר החומות הופצו חומרים המתארים גם את המתרחש ברצועת עזה. החומרים הינם קטעי מדיה אותנטיים מתוך הרצועה, שנמצאו ברשתות הגלויות. הפניות למשפיענים לפרסום הקטעים בוצעו באופן רשמי מטעם צה"ל. לאור העובדה כי מדובר בחומרים שצילמו פלסטינים ברצועת עזה, פרסום החומרים בוצע ללא ייחוס לצה"ל".

הצבא הוסיף כי "בנוגע לטענה על פתיחת חשבונות פיקטיביים ברשתות החברתיות, אכן נפתחו מספר מצומצם של חשבונות, על מנת להגדיל את החשיפה. בדיעבד נמצא שהשימוש בחשבונות אלה הוא בגדר שגיאה, והיה מוגבל ל-24 שעות. יודגש כי לא נעשה שימוש בכלי זה בשנתיים האחרונות. נדגיש כי דובר צה"ל מחויב לאמת ומקפיד על דיווחים אמינים ומדויקים ככל הניתן, במטרה להעביר לציבור את כלל המידע בצורה ממלכתית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים