"הבינה המלאכותית לא תחליף אנשים – אלא תשולב בעבודה האנושית"

רבים מביעים חשש שהבינה המלאכותית תייתר עבודה של בני אנוש ותבוא במקומם ● פאבל סובצ'ק, סגן נשיא ביבמ לאזור EMEA, מסביר למה לדעתו זה לא יקרה

פאבל סובצ'ק, סגן נשיא ביבמ לאזור EMEA.

אחד החששות המרכזיים כשמדברים על בינה מלאכותית הוא שהיא תחליף אנשים, תבוא במקום מקצועות שבהם עובדים בני אדם. פאבל סובצ'ק, סגן נשיא ביבמ לאזור EMEA (ר"ת אירופה, המזרח התיכון ואפריקה), סבור אחרת.

"תחום הבינה המלאכותית טומן בחובו תועלות רבות, והוא ישפיע בשנים הקרובות על כל תחום ותחום בחיינו. אלא שלצד הקידמה הטכנולוגית שהוא מביא, התחום כרוך בסוגיות מוסריות לא מעטות. אחד החששות הגדולים מהבינה המלאכותית הוא שהיא תבוא במקום עובדים בני אנוש. להערכתי, זה לא יקרה. הבינה המלאכותית תגרום לשתי פעולות: הסטת כוח עבודה לעבר עבודות שדורשות מיומנויות יתר ושילוב בין עבודת הבינה ועבודת בני האנוש – באופן מרובד", אמר.

סובצ'ק דיבר באירוע שערך אתמול (ג') באולם האירועים קמילו בתל אביב הסניף הישראלי של הענק הכחול, ועסק במודלים של הבינה המלאכותית שהונגשו למפתחים באחרונה. את הכנס, שהתקיים בהפקת אנשים ומחשבים ונשא את הכותרת Build to Win, הנחתה גליה בן משה, מנהלת השיווק של Build ביבמ ישראל.

לדבריו, "תחום הבינה המלאכותית אינו חדש, אף שיש חברות שנזכרו בו בחודשים האחרונים. כבר ב-2011 יצאנו לשוק עם בינה מלאכותית בשעשועון ג'פרדי, שניצחה את כל אלופי האלופים בני האנוש. ב-2019 יצאנו עם הדיבייטר (Debater), שפותח במעבדות המחקר של יבמ בחיפה".

"'קפטן AI', רב חובל בינה מלאכותית"

סובצ'ק המשיך בקצת היסטוריה, עם הקבלה לתקופה הנוכחית: "ב-1620 הפליגה ספינת מייפלאואר למסע מסוכן באוקיינוס האטלנטי, כשעל סיפונה 102 איש, שקיוו להתחיל חיים חדשים בעולם החדש – יבשת אמריקה. בחלוף 400 שנים, ב-2020, הפליגה ספינת המייפלאואר האוטונומית MAS בעקבותיה של הספינה המקורית מבריטניה לארצות הברית, מבלי שיהיו עליה רב חובל או צוות אנושיים. הייתה זו אחת הספינות היחידות בגודל מלא שהיא אוטונומית במלואה ובלתי מאוישת שחצו את האוקיינוס האטלנטי. פיקד עליה קפטן AI, 'רב חובל בינה מלאכותית'. מדובר בכמה מערכות קוגניטיביות מקושרות ביניהן, שמאפשרות לחוש, לחשוב ולפעול בלב ים. הראייה של הספינה פותחה והונחתה תוך שימוש במודלים של למידה עמוקה על החוף, שפועלים על מערכות IBM Power, המבוססות על RHEL – פלטפורמת הלינוקס הארגונית של רד האט מבית הענק הכחול".

"אנחנו מסייעים ללקוחות הארגוניים להטמיע תוכנות מבוססות AI, ובכך עוזרים להם עסקית, ומתמקדים בלעשות זאת באופן מאובטח ומדויק", הוסיף. הוא ציין כי "שוק התוכנות ל-AI באירופה צפוי לצמוח, לפי חברות המחקר, מהיקף של שבעה מיליארד דולר ב-2021 ליותר מ-20 מיליארד ב-2027. הוא יגע בכל תחום ובכל מגזר: בריאות, פיננסים, קמעונאות, שירותים עסקיים ועוד".

העקרונות המוסריים של יבמ לתחום ה-AI

אחד ההיבטים שיש לשים אליהם לב הוא עבודה באופן מוסרי, אמר סובצ'ק. "זה נושא חשוב", ציין. "קבענו לעצמנו כמה כללים ועקרונות שקשורים אליו: אנחנו לא מחליפים אנשים ב-AI אלא פועלים לשילוב מרובד שלהם; הנתונים והמידע המופקים מהתוכנות מבוססות ה-AI צריכים להיות מובנים, מדויקים ובני הסבר; הנתונים יהיו מוגנים בהיבטי אבטחת המידע והגנת הפרטיות; וההגעה לתובנות מבוססות נתונים שטופלו בבינה מלאכותית תהיה שקופה לכל".

"חשוב להתייחס ל-AI בשימת לב רבה, כי היא משפיעה על חלקים נרחבים מחיינו – מגיוס עובדים, דרך קבלת סטודנטים לאקדמיה ועד לקבלת החלטות מצילות חיים של רופאים. לכן, נדרש לעשות את כל הפעולות באופן מדוד, תוך הקפדה על אי חציית הגבולות של 'עשה ואל תעשה', עם שקיפות – בשל חשיבות התהליכים שבהם היא מעורבת", הוסיף.

סובצ'ק סיכם באומרו כי "שילוב רכיבי בינה מלאכותית שלנו בתוכנות הארגוניות יביא ללקוחות את המיטב מהמו"פ שלנו, יחד עם קוד פתוח, תוך צמצום עלויות הפיתוח. נסייע לארגונים בבנייה מושכלת של תוכנה משולבת AI. בקרוב נשיק עוד מוצרים ושירותים בתחום – כלים להבנת מסמכים, למניעת הטיות, שירותים שיניבו יכולות לבחון ולתעדף תרחישים שונים, ועוד. השמיים הם הגבול, וארגונים יוכלו ליהנות מהטמעת טכנולוגיות חדשות שיניבו להם מיכון, צמצום הוצאות, יכולות השקה של מוצרים חדשים וקיצור זמן ההגעה שלהם לשוק".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דן

    הוא טועה בענק. בן אדם עם AI יחליף המון אנשים שאין להם מיומניות AI - ויקח בהרבה זמן לאנשים שאיבדו את פרנסתם ללמוד מקצועות חדשים (למשל סיעוד כתוצאה של הארכת חיינו)

אירועים קרובים