מומחים: ירידה בהשקעות? 2023 תהיה טובה לסטארט-אפים הישראליים

בניגוד לדעה הרווחת, שלפיה נראה השנה ירידה בהשקעות בחברות הזנק ישראליות, שלושה מומחים שרואיינו לאנשים ומחשבים סבורים שהענף ימשיך לשגשג

תחזית שונה למצב ההשקעות בסטארט-אפים ב-2023.

שוק ההיי-טק עובר זמנים קשים, והדבר בא לידי ביטוי בגל של פיטורים בחברות גדולות וקטנות כאחד, ובירידה בגיוס הכסף לענף. אולי זה עדיין לא משבר, אך בהחלט מדובר בשינוי, ולא לטובה, במצב הענף – בארץ ובחו"ל. עם זאת, כפי שאומר הפתגם האנגלי – Every cloud has s silver lining (לכל ענן יש ברק כסוף), המצב הנוכחי יוצר הזדמנויות עבור סטארט-אפים. שלושה מנהלי קרנות הון-סיכון מעמק הסיליקון ומישראל סבורים ש-2023 תהיה שנת ברכה לחברות ההזנק הישראליות.

שולי גלילי, מייסדת שותפה בקרן הון-הסיכון UpWest, שפועלת בעמק הסיליקון, סבורה ש-2023 פותחת שלל הזדמנויות ליזמים וליזמיות שרוצים לפתוח סטארט-אפ. היא אמרה לאנשים ומחשבים: "אם באמת יש ליזמים וליזמיות רעיון מהפכני שנותן מענה לבעיה אמיתית, שהם בדקו וחקרו אותה – אל להם להסס. אלה הזמנים הכי טובים להקים חברות. אני יכולה לומר מניסיון שדווקא בתקופות של מיתון היזמים והיזמיות החדשים יותר מוכוונים מטרה לטווח הארוך, יותר מפוקסים ומסוגלים ליצור יותר ממעט. יש כרגע בתעשייה סוג של שפיות ותחושת שקט, יש פחות רעשי רקע, הטאלנטים הרבה יותר נגישים ופחות יקרים. גם במשברים קודמים ראינו שצמחו חברות מדהימות, שכיום הפכו למובילות בתחומן".

שולי גלילי, מייסדת שותפה בקרן הון-הסיכון UpWest.

שולי גלילי, מייסדת שותפה בקרן הון-הסיכון UpWest. צילום: בריאן דסימון

ד"ר דן אקס וד"ר דור לי-לו יסדו ב-2018 את קרן ההשקעות IBI Tech Fund. הקרן, שכבר השקיעה ב-18 חברות, מתמחה בהשקעות בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים – שלבים שעל פי מומחים רבים, המשקיעים מהססים כיום להשקיע בחברות שנמצאות בהם. אלא שד"ר אקס וד"ר לי-לו מאמינים ש-2023 תהיה שנה טובה לסטארט-אפים, גם בשלבים אלה.

"כיום, פחות אנשים עוזבים את מקום העבודה שלהם וממהרים להקים חברות, כך שהכסף המצוי להשקעות בהיי-טק יישפך על פחות חברות. זה יביא לגיוסים בתנאים סבירים, שיאפשרו לסטארט-אפים להמשיך את עבודת הפיתוח בפחות לחצים פיננסיים, ויעלה את הסיכוי שלהם להצליח לגייס בסבב A מוצלח בעוד כשנתיים", אמר ד"ר אקס.

הטענה היא ש-2023 תהיה שנה יותר טובה, שהביקוש לכסף יפחת כי יהיו פחות סטארט-אפים. אבל מאיפה יבוא הכסף? בעלי ההון רוצים בימים אלה להשקיע בדברים בטוחים.
ד"ר לי-לו: "אתה צודק שבימים אלה קשה לגייס כסף להיי-טק, שכן המשקיעים לא ששים להשקיע בפרויקטים בעלי סיכון גבוה, אבל כשאני מדבר על השקעות בסטארט-אפים ב-2023, אני לא מדבר על כסף חדש. בישראל פועלות מעל 130 קרנות הון-סיכון שב-2021 גייסו מיליארדים רבים של דולרים. להערכתי, יש עדיין מיליארד דולר פנויים.

זאת ועוד, הקרנות הללו צריכות לבצע את ההשקעות שלהן לא יאוחר מחמש שנים מגיוס הכסף. משמעות הדבר היא שיש כסף רב להשקעות בחבורת סיד ופרה-סיד. זה הסיבה שאני אומר ש-2023 היא שנה של הזדמנות ליזמים וליזמיות בתחום ההיי-טק".

ד"ר דן אקס (משמאל) וד"ר דור לי-לו, מייסדי קרן ההשקעות IBI Tech Fund.

ד"ר דן אקס (משמאל) וד"ר דור לי-לו, מייסדי קרן ההשקעות IBI Tech Fund. צילום: אילן בשור

מה יהיו תחומי ההשקעה הבולטים ב-2023?
גלילי: "הקרן שלנו מתמחה במימון בסטארט-אפים במגוון תחומים, בשלבי הסיד והפרה-סיד. להערכתי, התחומים שהיו העיקריים להשקעות בשנתיים האחרונות ימשיכו להיות בחזית החדשנות גם השנה. תימשך הצמיחה בתחום הבריאות הדיגיטלית, עם דגש על שימוש ב-AI וניתוח נתונים במטרה לקדם מחקר ופיתוח תרופות. תעשיית הקליימט-טק תמשיך להתפתח, עם הצורך ההולך וגובר באנרגיות מתחדשות. גם האגרו-טק והפודטק יתפסו תאוצה, במקביל לצורך הגלובלי להגדיל ולהבטיח את אספקת המזון העולמית העתידית. בזירת התוכנה, הטרנספורמציה הדיגיטלית ואימוץ טכנולוגיית הענן ממשיכים להתפשט לתעשיות רבות, ויימשך ההכרח להפחית עלויות ולייעל את ביצועי הענן. במקביל, תחומי הסייבר ואבטחת הנתונים יבלטו וימשיכו לצמוח עם הדיגיטציה של חיינו. תחומים אלה הכרחיים וימשיכו לעניין משקיעים".

ד"ר לי-לו: "אני סבור שבשנה הבאה יהיו השקעות בולטות בתחומים חדשים, כמו Generative AI (בינה מלאכותית גנרטיבית), וההשקעות בבלוקצ'יין, בקליימט-טק ובביו-טק יגדלו. אני גם סבור שקרנות הון-סיכון יתמקדו בהשקעות בחברות המבטיחות ביותר בפורטפוליו שלהן, במיוחד בכאלה שנמצאות לפני שלב ה-A".

התוכנית המשפטית של הממשלה מעוררת הדים רבים, ויש הטוענים שהיא תשפיע לרעה, וכבר משפיעה, על השקעות בהיי-טק הישראלי. מה אתה חושב על כך?
ד"ר לי-לו:
"באחרונה התפרסם מחקר ב-Journal of Banking and Finance, שבחן את תגובת תעשיית ההון-סיכון העולמית לאירוע חיצוני ומאוד לא צפוי – התפרצות הקורונה. החוקרים מצאו כי קרנות הון-סיכון הגדילו את ההשקעה שלהן בתחומים שקשורים למגפה בהיקף חד של 44%. כלומר, השינוי היה מהיר מאוד ודרמטי. בנוסף, לפי המחקר, המהירות להגיב היו הקרנות הדומיננטיות והוותיקות. הממצא השלישי, והמעניין ביותר, הוא שגם הסטארט-אפים הגיבו במהירות לשינוי הטעמים של המשקיעים ושינו את המיקוד העסקי של החברות שלהם.

אם כן, ניתן להעריך בזהירות כי במידה שקרנות זרות מובילות וחזקות יזהו סיכון גובר למשק הישראלי ויגיבו לכך – האפקט צפוי להיות מוגבר על ידי שאר הקרנות, ועל כן מהיר וחד. בעקבות זאת, יזמים עשויים להתחייב כבר בשלבים מאוד מוקדמים להוציא את הקניין הרוחני ואף את הפעילות מהארץ, וזאת על מנת להיראות אטרקטיביים יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים