מה עושה מנהל מוצר לטוב?

מנהלי המוצר אחראים על כל אספקט בו, והתפקיד הוא אחד התפקידים החשובים בחברת היי-טק ● מהם הכישורים הנדרשים כדי שהם יצליחו?

ניהול מוצר על קצה המזלג.

התפקיד של מנהל.ת המוצר הוא אחד התפקידים החשובים ביותר בחברת היי-טק. הוא זה (ומכאן הניסוח הוא בעיקר בלשון זכר, לשם הנוחות) שלא רק מכיר את המוצר מכל הצדדים, אלא גם מכיר לפרטי פרטים את הצרכים של הלקוח, ומשם יודע להעביר למחלקות הרלוונטיות האחרות בחברה מה צריך לעשות כדי לשפר אותו, לטובת הלקוחות. נראה שבלי מנהלי המוצר, חברות ההיי-טק לא היו יכולות לעבוד, או לפחות עבודתן הייתה הופכת קשה מאוד.

שאלתי את השאלה הזאת כמה א.נשים שעובדים כמנהלי מוצר מהי בעיניהם הגדרת התפקיד. התשובה שלהם הייתה דומה: אם לסכם, בניסוח חופשי שלי, מנהל המוצר אחראי על כל הפיצ'רים שלו ועל כל התהליך – משלב גילוי הבעיה אצל הלקוחות, דרך שרטוט מפת הדרכים של המוצר, פיתוח אותם פיצ'רים, יישומם ועוד שלל אספקטים שקשורים בנושא. במסגרת זו, הוא עובד מול מחלקות רבות בארגון – מהעיצוב ועד לבדיקות, מהפיתוח ועד לשיווק, וכמובן ההנהלה. שאלה נוספת, שבה היו להם תשובות מגוונות, הייתה: מה עושה מנהל מוצר לטוב? להלן התשובות:

רוני קנדל, ווקמי.

רוני קנדל, ווקמי. צילום: יח"צ

רוני קנדל, ווקמי

"מנהל מוצר טוב הוא כזה שמכיר את התחום ואת השפה באמצעות קריאת כתבות, האזנה לפודקאסטים והגעה לאירועי נטוורקינג. חשוב להתייעץ ולדבר על כך עם המנהלים בארגון שבו אתם עובדים (ובהרבה ארגונים מנהל המוצר עבד עוד קודם בארגון), כדי שידעו שזה המקום שאליו את.ה מעוניין.נת לצמוח מבחינה מקצועית, ולהדגיש בפני מי שצריך את החוזקות שקידום מבפנים מביא.

יש מאפייני אישיות שהם קריטיים להצלחה בתפקיד מנהל מוצר, כמו יכולת הנעה עצמית גבוהה, כישורי תקשורת בכתב ובעל פה, רצון ללמוד, הפרדה בין עיקר לטפל, ויצירת מיקוד ותחושת מטרה משותפת לכל הצוות".

ליהי איזנמן, ורביט.

ליהי איזנמן, ורביט. צילום: יח"צ

ליהי איזנמן, ורביט

"אין הכשרה אחת לניהול מוצר. רוב מנהלי ומנהלות המוצר שאני מכירה הגיעו מתפקיד אחר בחברה, עבדו לצד מנהלי מוצר אחרים, ראו שזה משהו שמעניין אותם לעשות וסללו את דרכם לתפקיד. אני, למשל, הגעתי מעולמות הדאטה, ולאחר שלוש שנים של עבודה כאנליסטית נתונים לצד מנהלי ומנהלות מוצר הבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות, וביצעתי מעבר פנימי בחברה. כשעושים כזה מעבר, חשוב ללמוד תיאוריה, לקרוא על אסטרטגיות שונות של מחקר ושל ניהול מוצר, מתודולוגיות עבודה ועוד. אבל את התכל'ס לומדים בשטח.

כשמנהלת המוצר נכנסת לתפקיד, קודם כל כדאי לה ליהנות מהעשייה, להסתכל על הבעיות שצצות כהזדמנויות, להגדיר יעדים מדידים ולנסות כמה שיותר לחוות סיפוק מהיום יום. כמו כן, עליה לקחת בחשבון שהמציאות בניהול המוצר היא דינאמית ולהתאים את עצמה לכך".

ג'ני מור, סייבריזן.

ג'ני מור, סייבריזן. צילום: יח"צ

ג'ני מור, סייבריזן

"אין מסלול אחד שצריך לעבור כדי להיות מנהל מוצר. אפשר ללמוד תואר עם אספקטים ניהוליים ופרויקטליים או להגיע לתפקיד מתפקיד אחר בתעשייה, אחרי שנצבר קצת ניסיון בתחומים אחרים. יש גם קורסים ייעודיים לניהול מוצר במוסדות לימוד, ומסלולי הכשרה שמעבירות חברות שונות.

באחד מראיונות העבודה שעברתי, המראיין נתן לי טיפ שנחקק בזיכרוני: בתפקיד חדש כדאי מאוד שיהיה עוגן. כדאי שיהיו לך ניסיון והבנה באחד מאלה: בתחום שבו את עוסקת, בניהול מוצר או בסוג החברה שאת נכנסת אליה – אחרת סיכויי ההצלחה שלך נמוכים".

אורן מיכנובסקי, 365סקורס.

אורן מיכנובסקי, 365סקורס. צילום: עומר הכהן

אורן מיכנובסקי, 365סקורס

"ניהול מוצר הוא תפקיד שניתן להגיע אליו מכמה מסלולים ומרקעים תעסוקתיים שונים. אני, למשל, למדתי הנדסת חשמל, שעל הנייר זה לא קשור לניהול מוצר, אבל הוא נתן לי כרטיס כניסה לעולם ההיי-טק.

בהרבה מקרים מנהלי המוצר צומחים מתוך החברה, לאחר שהתנסו בתפקידים שונים בה".

אפי זכות, קווילט.

אפי זכות, קווילט. צילום: מאיה גבע

אפי זכות, קווילט

"מגיעים לתפקיד מרקעים רבים ומגוונים. חלק מגיעים מרקע של פיתוח או חוויית משתמש, ואחרים מגיעים מרקע שיווקי ומכירתי. יש יתרון למנהלי מוצר שצמחו מרקעים אלה, אבל אפשר להגיע גם מרקעים אחרים ולעבור הכשרה לענף ניהול המוצר. מה שכן, רצוי שיהיו למנהל המוצר אוריינטציה טכנית ואנליטית, הבנה טובה של השוק ושל הלקוחות, ויכולת בין אישית גבוהה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים