"התחזיות לשוק ה-RPA אופטימיות – אולי אפילו יותר מדי"

"בעוד שהתחזיות להתפתחות השוק הזה בשנים האחרונות היו נמוכות, חברות המחקר חוזות גידול שנתי של 37% בשנים הקרובות", אמר רו"ח שלומי קוט, מנכ"ל EZ-ROI, בכנס RPA23 של אנשים ומחשבים, וסקר את המגמות בעולם זה

שלומי קוט, מנכ"ל EZ-ROI.

"מאז חורבן בית המקדש אומרים שהנבואה ניתנה לטיפשים, אבל צריך בכל זאת לנסות להבין לאן שוק ה-RPA (עיבוד תהליכים רובוטיים – צ"ק) הולך. אם מסתכלים אחורה, התחזיות להתפתחות השוק הזה בשנים 2020/21 היו מאוד נמוכות, עד כדי 60% פחות ממה שקרה בפועל, ואפילו יותר מזה. כעת, חברות מחקר השוק הפכו מפסימיות לאופטימיות, אולי אפילו יותר מדי, והן מדברות על גידול שנתי של כ-37% בשנים הקרובות. גם אם הגידול יהיה של 20%-30%, עדיין מדובר בעלייה עצומה. כך או כך, שוק ה-RPA רק הולך ומתפתח", כך אמר שלומי קוט, מנכ"ל EZ-ROI, בכנס RPA23.

הכנס הרביעי מבית אנשים ומחשבים לתחום עיבוד התהליכים הרובוטי נערך באחרונה באולם האירועים לאגו בראשון לציון, והוא ריתק אליו מאות אנשי מקצוע מעולם זה. קוט היה זה שהוביל את הכנס לכל אורכו, והוא ציין כי בשוק הישראלי יש עוד הרבה מקום להתפתחות של עולם ה-RPA, גם בהיבט של המגזרים שבהם ניתן למכן תהליכים וגם בהיבט של מספר התהליכים שפעילים בכל ארגון.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

"אפשר לראות, לפי פילוח השוק ב-2021, ששוק ה-RPA הישראלי הרבה יותר חזק במגזר הפיננסי, שהיה זה שהזניק את המהפכה הזאת בארץ. אולם, יש לו עוד מקום רב להתפתח בשווקי הפארמה והבריאות, ובטח שב-IT חייבים להתחיל להתפתח בכיוון, כי זה תחום שעדיין לא ממש התחיל לשלב תהליכי RPA, אף על פי שיש שם מקום עצום לשימושים כאלה", אמר.

"כמעט כל אחד יכול להשתמש בכלי ניהול משימות באופן אוטומטי"

קוט טען שיש להפריד את ההיבט של ניהול המשימות מניהול התהליכים, לפחות בכל הנוגע לנקודת ההתייחסות. הוא סבור שכבר הגענו למצב שבו כמעט כל אחד יכול, ולו ברמה מסוימת, להשתמש בכלים שמאפשרים להגדיר ניהול משימות באופן אוטומטי.

"מיקרוסופט אמנם דוחפת לכיוון הזה חזק מאוד, כך שכל אחד יוכל להשתמש באשף/מסייע כדי למכן משימות, אבל בעולם של תהליכים, מילות הבאזזז פיתוח בקוד בסיסי, בלי קוד בכלל או פיתוח מבוזר קצת פחות קשות לבוא לידי ביצוע. כי כשמגיעים ליישומים היותר מורכבים, בסופו של דבר זה נשאר בעולם ה-IT, ובתחום ה-RPA, כשרוצים להתחבר לפלטפורמה הארגונית – זה עדיין יהיה קשה", הסביר.

כמו בתחומים אחרים בשוק המחשוב והדיגיטל, גם במקרה של RPA ממש לא מדובר רק על טכנולוגיה, וגם פה צריך להסתכל על הקצה – על האנשים שמשתמשים. "העולם שבו התפתחנו הוא כזה של משימות", אמר קוט. "בעולם של תזרימי עבודה כבר צריך לקחת את כל התהליך באופן רוחבי, מהרגע שהוא נכנס ועד שהוא יוצא מהמערכת, כולל הכנה לשימושים שהינם חוצי מערכות. למעשה, אני חושב שזה בדיוק הכיוון שאליו תהליכי ה-RPA כיוונו מבראשית, ולא למיכון משימות, והדרך להגיע לשם היא באמצעות תהליכים תרבותיים-חברתיים. יותר מכך, אני אומר שצריך לעשות, להעז ללכת לשם".

"האימוץ של ה-RPA בשוק ה-SMB ילך ויתרחב"

הערכה נוספת של קוט היא שבמהלך השנה הקרובה נראה יותר אימוץ של RPA בעולם ה-SMB (עסקים קטנים ובינוניים – צ"ק), כשזה יפסיק להיות תחום שמיועד רק לארגונים גדולים. כמו כן, הוא ציין שהתחום עתיד לעלות יותר ויותר לענן.

"מה שמונע כעת את הכניסה של ה-RPA לתחום ה-SMB הוא בעיקר מחסור במשאבים, כי עיבוד תהליכים רובוטי הוא ממש לא דבר שעושים כתחביב. ה-RPA חייב להיות חלק מהאסטרטגיה הדיגיטלית או הארגונית. בנוסף, יש בשוק מחסור במיישמים של RPA, ולכן טבעי שההטמעה שלו תהיה קודם כל בחברות הגדולות, שיש להן את פוטנציאל היישום הגדול ביותר לא רק מבחינת כוח האדם, אלא גם מאחר שיש בהן כמות גדולה מאוד של תהליכים שאפשר למכן. אלא שבסוף זה יגיע גם למטה", אמר.

לסיום, קוט חזר לעסוק בשוק הישראלי ואמר ש-"הוא עוד לא הגיע לרבע מהפוטנציאל שלו. הוא גדל מבחינת חברות מיישמות ב-30% בשנה באחרונה – לא רק במספר החברות אלא גם בעומק היישום. כמו כן, כבר ב-2023 נראה כיצד ה-RPA נכנס לשוק ה-SMB הישראלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים