ביל גייטס טען: מוטב ש-מאסק יעסוק בפיתוח חיסונים מאשר ב-מאדים

בראיון ל-BBC בו נשאל גייטס ישירות על מנכ"ל SpaceX, הבהיר מייסד מיקרוסופט כי פיתוח אמצעי ההגעה לחלל הוא בעיניו הוצאה מיותרת לחלוטין ובמקומו מומלץ לפתח חיסונים לכל מחלה שהיא, וספציפית כיום - לחצבת

מגיש פודקאסט. ביל גייטס.

מערכת היחסים בין אילון מאסק לביל גייטס מעולם לא הייתה תקינה, ולרגעים אף נראתה כאילו השניים הם אויבים של ממש. אפשר שהדבר נעוץ בכך שגייטס בן ה-67, דמות טק מיתולוגית, מחשיב את עצמו כפילנתרופ וכמעט שפרש סופית מעסקי הטכנולוגיה, בעוד שמאסק, הצעיר מגייטס ב-16 שנה, עסוק באינטנסיביות בעיקר ביזמות היי-טק ובכיבוש עוד ועוד זירות טכנולוגיות חדשניות במיוחד, וכמובן – בלהיות פרובוקטור.

במהלך ראיון שהעניק גייטס באחרונה ל-BBC, הוצגה למרואיין המנוסה שאלה והוא התבקש להתייחס להתקדמות המסע בחלל, ובעיקר לצורך העומד מאחורי המטרה הזו, שמאסק הוא אחד ממקדמיה הגדולים. בשאלה התבקש גייטס להתייחס להוצאה הכלכלית שגוררים הפרויקטים השאפתניים הללו, למשל ניסיונות ההגעה למאדים ובחינת האופציה של בני האנוש להתיישב בו, אם חלילה לא יוכלו עוד לחיות פה על הכדור.

אילון מאסק, מנכ"ל SpaceX.

אילון מאסק, מנכ"ל SpaceX. צילום: מתוך ויקיפדיה

גייטס סיפק לשאלה הזו תשובה שהפתיעה את כולם, ואמר שניסיונות להגיע אל החלל מייצרים, לפי תפישתו, הוצאות מיותרות לחלוטין וכי במקום זאת, ניתן להשקיע את הכסף הזה בפיתוח חיסונים לכל סוג של מחלה. במקרה הספציפי התייחס גייטס – שבשנים האחרונות הפך לדמות הקשורה הדוקות בתודעת הציבור למחלת הקורונה ולחיסונים נגדה – לחצבת דווקא.

נזכיר כי בתקופת המגיפה העולמית השמיע גייטס קול ברור ונוקב בעד התחסנות של כלל האוכלוסיה, ואף לקח חלק פעיל של ממש בכמה וכמה תיאוריות קונספירציה שהפיצו מתנגדי החיסונים ומכחישי הקורונה נגדו. מנגד, מאסק פקפק בחיסונים בחלק ניכר מהזמן, ואף פרסם יותר מפעם ציוצים בטוויטר – הפלטפורמה שרכש לקראת סוף 2022 ושכיום הוא מנכ"לה – שהתייחסו לספקנותו כלפי החיסונים.

הצלת הפלנטה או יישוב מאדים?

גייטס נתן בראיון דוגמה לטענתיו הכלליות בעד חיסונים, והעיר בין השאר כי אלף דולר בלבד מספיקים כדי לרפא אדם מחצבת לכל חייו. הוא אמר שבאופן הגיוני, השוואת הנתון הזה מול הרעיון של כיבוש מאדים – אותו מייצג מאסק, ושאליו שואף היזם הדרום-אפריקני מזה שנים – מבהירה עד כמה המסע בחלל אינו משמעותי כמו הצלת חייהם של אנשים על הפלנטה שלנו.

באופן מפתיע, עם זאת, גייטס שטח תסריט עתידני מעניין בנוגע למאסק – האיש השני בעושרו בעולם – ואמר: "אני חושב שיום אחד הוא יהיה פילנתרופ גדול, והוסיף ואמר: "לדברים כמו טסלה יש השפעה חיובית גם בלי להיות סוג של פילנתרופיה", בהתייחסו לקידום טכנולוגיות המכוניות החשמליות במקום אלו הנוסעות על דלק מאובנים מזהם. גייטס גם המשיך ואמר שלמאסק צפויות הוצאות ענק כמו "לנסוע למאדים כמה פעמים, מה שאולי יעלה קצת", אך שהוא לא מאמין שמנכ"ל SpaceX יוציא את רוב הונו על עצמו ולכן, לתפישתו, מאסק עוד צפוי למנף את הונו לטובת הכלל באופנים שלפי גייטס הם הנכונים ביותר לקידום האנושות.

יצוין כי SpaceX של מאסק הייתה החברה שחלליותיה שימשו את נאס"א (כפי שנראה בציוץ הרצ"ב) בכמה טיסות חלל מוצלחות בחודשים האחרונים. לא מדובר על ארגון המשרת את הגחמה של מאסק בלבד אלא על חברה שפועלה – גם באמצעות האינטרנט מהחלל שמספקים לווייני סטארלינק שלה – עשיר ומגוון ושלצד פועלה זה מנסה גם לקדם את ההגעה למאדים ואת יתר תוכניותיו היומרניות של הבוס שלה.

נזכיר כי מאסק מאמין ומקדם שני נושאים חברתיים-סוציאליים, והם הגברת הילודה והאפשרות להקמת מושבות אנושיות על מאדים, משום שהוא חושש כי כדור הארץ לא יוכל להציע לנו עוד תנאים סבירים או נוחים למחיה ועלינו לפתח אלטרנטיבות לעתיד לבוא.

גייטס מצידו מנסה, לפחות בתיאוריה, לשקם את כדור הארץ ועוסק באינטנסיביות גם ביוזמות פילנתרופיות וגם בעידוד פעילות לפתרון משבר האקלים, ואלו הנושאים שמריצים אותו ברחבי תבל, כפי שניתן לראות בציוץ שפרסם לאחרונה ומצורף לכתבה. מדובר לפיכך בפערי תפישות שלא בטוח שניתן לגשר עליהם כלל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גייטס דוחף בכל כוחו חיסונים ללא צורך - כי הוא השקיע הון בחברות החיסונים

    עושה בעיקר קמפיין לחיסונים שלא עברו את כל מבחני הבטיחות (שצריכים לקחת שנים רבות). מבחינתו הבטיחות היא הוצאה מיותרת

אירועים קרובים