"אנחנו מפגינים כי עתיד ההיי-טק הישראלי בסכנה"

בכירים בהיי-טק מביעים דאגה מהשפעת התוכנית המשפטית של הממשלה על הענף ● אסף רפפורט, מנכ"ל וויז: "אי אפשר לקיים כלכלה חזקה ותעשיית היי-טק חזקה בלי בית משפט חזק ובלי מדינה דמוקרטית"

אחת ממחאות ההיי-טקיסטים נגד התוכנית המשפטית של הממשלה.

1,000 אנשי ההיי-טק , בהם מבכירי התעשייה, שהפגינו היום (ג') במתחם שרונה בתל אביב (ועוד מאות במקומות נוספים בארץ) הביעו דאגה ממשית לעתיד הענף, בגלל התוכניות המשפטיות של הממשלה. הם חוששים שתוכניות אלה, בהן החלשת בית המשפט ושלל שינויי החקיקה שהממשלה מתכננת, יחלישו את ההיי-טק ויפגעו בו קשות.

"ההיי-טק, המשק ובכלל הכלכלה שלנו בסכנה בגלל תוכניות הממשלה, כי בלי דמוקרטיה אין כלכלה, אין משקיעים זרים ואין חדשנות ויצירתיות", אמר עו"ד ד"ר נמרוד קוזלובסקי, מייסד משותף של סייטקטיק, מומחה לניהול משברי סייבר ומרצה בפקולטה למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. המשקיעים כבר מתחילים לשקול מחדש הזדמנויות בישראל, הם מבינים שהיסודות של הדמוקרטיה ושלטון החוק בארץ מתערערים. משקיעים בורחים ממדינות שאין בהן ודאות מבחינת העצמאות של מערכת המשפט, שיש בהן סממנים דיקטטוריים ושכתוצאה מכך אין בהן יכולת לתכנון כלכלי. אנחנו רואים משקיעים שמצהירים שללא דמוקרטיה הם לא יהיו כאן".

אסף רפפורט, מנכ"ל וויז, אמר כי "אנחנו מפגינים בשביל הדמוקרטיה. אי אפשר לקיים כלכלה חזקה ותעשיית היי-טק חזקה בלי בית משפט חזק ובלי מדינה דמוקרטית. ראינו מה קרה במדינות כמו פולין, הונגריה ורוסיה, איך התהליכים שקרו בהן הרחיקו משקיעים ופגעו בזכות הקניין – ועל זה אנחנו נלחמים. בסופו של דבר, ההיי-טק הוא אמנם רק 10% מהעובדים, אבל אחראי על 25% מהמיסים שגובה המדינה ועל יותר מ-50% מהיצוא".

האם אתם שומעים דאגה ממשקיעים זרים שלכם?
"בהחלט. 90% מההשקעות בהיי-טק הן השקעות זרות, ואנחנו שומעים מהם דאגה רבה יום יום. מרבית המשקיעים הם ממדינות ליברליות, שרוצים לעשות עסקים עם מדינות ליברליות".

אור שחר, מפתח ב-וויז, ציין כי "אני פה כי אני מאוד מודאג ממה שקורה במדינה, מהפרה של האיזון בין מערכת המשפט לממשלה ולכנסת. אנחנו רוצים להמשיך להיות מדינה דמוקרטית. משקיע לא ישקיע במדינה שאין בה דמוקרטיה, או שהיא מקולקלת. אני לא רוצה שנהיה הונגריה או פולין, אני רוצה שתהיה מדינה חופשית".

לדברי יעל מיטלמן, הבעלים של Startup Experts IL, "התוכניות של הממשלה פוגעות בדמוקרטיה, בחופש ובכלכלה. ההיי-טק חשוב לישראל, הוא הנשמה של המדינה הזאת". למראה ההיי-טקיסטים שחסמו במהלך ההפגנה את רחוב קפלן בתל אביב היא אמרה ש-"הם חוסמים כבישים כי מאוד כואב להם. הכול בשביל הדמוקרטיה".

מה הפידבק שאת מקבלת ממשקיעים ומלקוחות מחו"ל?
"כל הלקוחות שלי שואלים מה קורה פה. עד היום הם היו מעריצים שלנו, בשם החברה שלי יש את המילה ישראל, וכיום הם שואלים: מה, אתם כמו שאר המדינות מסביבכם? מה קורה לכם???"

אורן היימן, מנכ"ל חממת הטכנולוגיה Nature Growth משדרות, אמר כי "אנחנו פה משום שהחשיבות של שלטון החוק היא לא רק לנו כאזרחים אלא גם לענף ההיי-טק. כבר כיום אנחנו מרגישים שמשקיעים מחו"ל שואלים שאלות, לא בטוחים אם השקעה שהם ישקיעו כאן תניב פרי. הרי המשקיעים נותנים את כספם לחברה כיום והיא עלולה להצליח רק בעוד 5-10 שנים. לא ברור להם איך ישראל תיראה אז".

ספר לי על מקרה שכזה.
"הייתה לי אתמול שיחה של שעתיים עם משקיע של חצי מיליון דולר מסן דייגו, שקורא את העיתונות הפיננסית העולמית ושואל אם הוא לא משקיע במדינה שלטענתו הופכת להיות טורקיה או הונגריה. גם ככה יש מספיק סיכונים בהשקעות ארוכות טווח בטכנולוגיה, שאנחנו לא צריכים גם את הסוגייה איך ייראה המצב החוקי בארץ? האם תתאפשר אכיפה של חוזים? האם תהיה לבית המשפט העליון את היכולת לקבוע שחוזים יש לקיים? יש בעולם חשש אמיתי מזה. לא בכדי ישראל מצליחה להביא השקעות זרות יותר מכל המדינות במזרח התיכון במצטבר, ואם התוכניות החדשות של הממשלה יעברו, זה עלול להיעלם".

"ממשלת נוזקה".

"ממשלת נוזקה". צילום: יניב הלפרין

בהפגנה נכחו גם פוליטיקאים, בהם יו"רית מפלגת העבודה, השרה לשעבר מרב מיכאלי, וח"כ לשעבר מוסי רז. מיכאלי אמרה כי "מדינה שאין בה דמוקרטיה – לא יכולות להיות בה כלכלה חופשית, יצירתיות והשקעות ממדינות זרות. בקיצור, לא יכול להיות בה היי-טק, והמדינה שלנו תשקע. לא ניתן לזה לקרות, זה לא יעבור".

איך בדיוק? הרי יש לקואליציה רוב מוצק בכנסת.
"ההיי-טק בחוץ, כולנו בחוץ, נוציא עוד ועוד אנשים לרחובות בכל יום בשבוע, עד שננצח".

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ימני הטיקיסט

    הם מכניסים פוליטיקה לעבודה, מחזירים את ימי מפאי בהם הית צריך פנקס אדום כדי להתקדם. זה באמת הרס הדמוקרטיה ומרקם החיים משותף, כשמכניסים פוליטיקה למקומות עבודה.

  2. תודה רבה למנכלי החברות!

    רשמתי לפני את שמותיכם. אני וחברי 'הביביסטים' נדע לא להתראיין אצלכם, לא לעשות עסקים איתכם ולא לחתום על חוזים מולכם. החלטתם להכניס פוליטיקה לעבודה - ואתם תשלמו את המחיר.

  3. משה

    אני שנים רבות בהייטק ושייך לרוב הדומם והמוחלט שחושב אחרת ורואה בחומרה את ההפגנה ! נוכחות של פוליטיקאים מצד שמאל של המפה בהפגנה זו בושה ולא זכור לי מעורבות של ההיטק , שצמח ופרח בעידן נתניהו יותר מכל ראש ממשלה אחר, גם בארועים מורכבים של המדינה! אתם לא מייצגים אותי ורבים כמוני!!!!!

  4. מיקי

    אתם מפגינים כי אתם שמאלנים ,ללא קשר למקצוע ההייטק

  5. אלון

    סיסמאות בלבד, אף אחד לא הביא טיעון מושכל איפה הבעיה ברפורמה

    1. חיים ברוין

      אני עולה מארצות הברית אשקיע לפתוח עסק דוקה בישראל. ואני לא רואה שום הרס דמקרטיה רק להפוך שאחר הרפורמה הזה המדינה תתקדם להיות חלק מעולם הדמקרטי

אירועים קרובים