ראש ה-NSA קורא לקונגרס לחדש את סמכות המעקב השנויה במחלוקת

סעיף 702 בחוק המעקב אחר מודיעין זר מעורר סערה בארה"ב, לאחר שהמודיעין ניצל פרצה בו כדי לעקוב גם אחרי אמריקנים ● פול נקסונה, מנהל ה-NSA, מתחיל להכין את השטח לקראת המאבק על חידושו בקונגרס

הגנרל פול נקסונה, מנהל ה-NSA ומפקד פיקוד הסייבר האמריקני.

"רשויות המודיעין מילאו תפקיד מפתח בהגנה על ארצות הברית מפני התקפות סייבר", כך אמר הגנרל פול נקסונה, מנהל הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי – ה-NSA.

נקסונה, המשמש גם כמפקד פיקוד הסייבר של צבא ארצות הברית, אמר דברים אלה בסוף השבוע, כחלק מההיערכות לקראת הדיונים על חידוש סעיף 702 השנוי במחלוקת, שמתיר מעקב מודיעיני והאזנה למחשבים. "הצלנו חיים בגלל (סעיף – י"ה) 702", אמר.

סעיף 702 מאפשר מעקב אחרי לא אמריקנים, אולם בהסתמך על פרצה בו, רשויות המודיעין האמריקניות מחפשות ואוספות תקשורת מקוונת של אזרחי המדינה, שאינם חשודים בפעילות טרור או פלילית, וממילא עושות זאת ללא צווים שיפוטיים. מעקב שנוי במחלוקת זה כונה בעבר upstream, או PRISM, וכיום הוא מכונה Downstream.

הסעיף מהווה היתר למעקב, שעבר ב-2008, כחלק מחוק המעקב אחר מודיעין זר (FISA), שבתורו שינה חוק תחת אותו השם שחוקק ב-1978. סעיף 702 מתיר איסוף מידע מזרים, כאמור, גם כשהם נמצאים מחוץ לארצות הברית. הקונגרס צריך לחדש את סעיף 702 בכל כמה שנים. הוא חודש באחרונה ב-2018 ותוקפו אמור לפוג בסוף השנה הנוכחית.

"המעקב ממלא תפקיד גדול בהגנה על האומה"

דבריו של נקסונה נאמרו בפגישה וירטואלית שערך עם חברי מועצת הפיקוח על הפרטיות וחירויות האזרח. משקיפים ציינו כי זהו קדימון של מה שצפוי להיות מאבק פוליטי אינטנסיבי בהמשך השנה לחידוש סעיף 702. תומכי חירויות האזרח טוענים כי סעיפי החוק השונים "זקוקים באופן נואש" לשקיפות רבה יותר.

לדברי נקסונה, "ההיתרים (למעקב – י"ה) ממלאים תפקיד גדול בהגנה על האומה שלנו. הצלנו חיים בגלל 702". הוא הוסיף שהסעיף האמור שימש כדי להתמודד עם איומי כופרות, כולל כאלה שכוונו נגד תשתיות קריטיות, כמו גם מניעה של ניסיונות חדירה של גופי ביון זרים שניסו לגנוב מידע רגיש של צבא ארצות הברית.

דבריו של מנהל ה-NSA הדהדו לסערה שקמה במאי האחרון בארצות הברית. אז נחשף שה-FBI ביצע מיליוני חיפושי דטה, כולל של אזרחי המדינה, ואסף מודיעין משיחות טלפון בינלאומיות והודעות מייל שבהן נדונו נושאים דוגמת חשד לפעילות טרור, איומי סייבר וסיכונים נוספים למיניהם.

המאבק הפוליטי על אישור מחדש של סעיף החוק עדיין לא התלהט. אולם, קיים סיכוי שכך יקרה במהלך השנה, בין השאר ברקע העובדה שהרוב הרפובליקני החדש שנבחר יבקש לחקור את חקירת הממשל הפדרלי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ומקורביו. אם זה יקרה, הסעיף האמור יעמוד במוקד הדיונים.

סעיף חשוב בזיהוי קורבנות סייבר או "סוג של קופסה שחורה?"

בכירים ב-NSA וב-FBI שדנו באישור מחדש של סעיף 702 ציינו בדיונים המקדימים אודותיו כי "זהו כלי מרכזי במאבק באיומי הסייבר ההולכים וגדלים". הם היו מעורפלים ולא פירטו את הפעולות שהחוק אפשר לערוך. מייק הרינגטון, יועץ בכיר לבולשת לקידום סעיף 702, אמר בדיונים בנושא בסוף השבוע האחרון כי "הסעיף הוא משמעותי, וחשוב בפרט בזיהוי קורבנות אמריקניים של פעולות מודיעין זר ופשעי סייבר". מנגד, תומכי הפרטיות רוצים שיפורסם מידע נוסף על אופן השימוש בחוק, "כדי ליצור אמצעי הגנה מתאימים". הם מכנים את הסעיף "סוג של קופסה שחורה" עבור הציבור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים