דיווח: קוגנייט הישראלית סיפקה תוכנת ריגול למיאנמר לפני ההפיכה

החברה זכתה במכרז למכירת תוכנת ריגול לחברת תקשורת הנתמכת על ידי המדינה במיאנמר, כך לפי מסמכים שנצפו ונותחו בידי רויטרס ● הדבר אירע באוקטובר 2021, על אף איסור ישראלי למכירת טכנולוגיה צבאית למדינה מ-2017

סייעה לריגול במיאנמר? קוגנייט הישראלית.

חברת הטכנולוגיה הישראלית קוגנייט (Cognyte) זכתה ב-2021 במכרז שבמסגרתו מכרה תוכנת ריגול מתוצרתה למיאנמר (בורמה לשעבר). ממסמכים שנחשפו בידי רויטרס ניתן ללמוד כי החברה הישראלית זכתה בהזמנה חודש לפני ההפיכה הצבאית שהתרחשה במיאנמר בפברואר 2021.

בישראל חל כבר מאז 2017 איסור על מכירת טכנולוגיה צבאית למדינה האסייתית המסוימת, וזאת בגין רצח בני הרוהינגה שהתבצע בה שנה קודם לכן.

מקדם הבאת נושא מכירת יכולות אסורות למיאנמר. איתי מק, עו"ד המתמחה בזכויות אדם.

מקדם הבאת נושא מכירת יכולות אסורות למיאנמר. איתי מק, עו"ד המתמחה בזכויות אדם. צילום: לכידת מסך מטוויטר

כאמור, העסקה התרחשה למרות פסיקה של בג"ץ מלפני כחמש שנים, שתוכנה המדויק מסווג, אולם שמאז שהתקבלה ישראל טענה כי ייצוא של מוצרים לשימוש צבאי למיאנמר ממנה – אסור. למעשה, כלי הריגול מתוצרת קוגנייט נמכר לחברת הדואר והתקשורת של מיאנמר (Myanmar Posts and Telecommunications) בניגוד לאיסור זה, כך לדברי איתי מק, עורך דין המתמחה בזכויות אדם, העוסק בפרשה ומקדם את הבאת נושא מכירת הנשק למיאנמר אל בין כותלי בית המשפט.

לדברי מק, בחברה הישראלית "מסייעים לביצועם של פשעים נגד האנושות במיאנמר". כמו כן הוא טוען כי עובדים מסוימים של משרדי ההגנה והחוץ שותפים, לכאורה, להפרות זכויות האדם במיאנמר. מק הגיש תלונה בשם שישים ישראלים נוספים ומבקש חקירה פלילית בנדון.

במסמכים שעליהם דיווחה רויטרס ניתן לראות כי שירות הדואר והתקשורת של מיאנמר מודיע לרשויות המדינה שקוגנייט הישראלית זכתה במכרז לטכנולוגיה ליירוט תקשורת.

משמעות הדבר היא שניתן להשתמש בתוכנת ריגול שמו זו של קוגנייט כדי לצותת לשיחות טלפון, לצפות בהודעות ולנטר את תעבורת הדואר האלקטרוני. הכלי גם יכול למפות את מיקומם של משתמשי אינטרנט, ללא עזרת חברות טלקום.

פייסבוק כבר סילקה את קוגנייט מהפלטפורמה שלה

יצוין כי קוגניט נחשבת כבר מזה זמן רב כחברה שנויה במחלוקת. פייסבוק סילקה אותה מפלטפורמת המדיה החברתית שלה, ואילו לפי החברה האם שלה, מטא, קיים מחקר שהראה כי קוגנייט עזרה ללקוחותיה להקים פרופילים מזויפים, בתיאור שמזכיר לא במעט את הדיווח האחרון שלנו מהיום (ב') על חברה ישראלית אחרת – וויאג'ר לאבס – המתמחה בריגול מבוסס AI, ואשר נתבעת כעת בידי מטא. נזכיר כי הענקית ממנלו פארק תבעה בעבר גם את NSO הישראלית על שימוש במוצריה, במקרה המסוים ב-ווטסאפ, לצורך ביצועי הסייבר ההתקפי שלה.

על פי דיווחים שונים, קוגנייט עשתה עסקים בעלי אופי דומה גם עם מקסיקו, קניה ואינדונזיה.

החשדות הן כי במקרים הללו, כמו גם מול חברת הטלקום של מיאנמר, מכרה חברת קוגנייט הישראלית טכנולוגיה שעלולה לאפשר מעקב ופגיעה פוטנציאליים בעיתונאים ופוליטיקאים.

התרחיש הזה חופף למסקנות של תחקיר משותף, אשר נערך ב-2021 בידי 17 גופי תקשורת מכובדים ורציניים ברחבי העולם. תחקיר זה קבע, בין השאר, כי רצח העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל חשוקג'י, נעשה עקב שימוש של ערב הסעודית בתוכנת פגסוס של NSO נגדו, לכאורה.

קוגנייט, החונטה הצבאית השולטת במיאנמר או חברת הדואר והטלקום של המדינה לא התייחסו לבקשות תגובה מסוכנות רויטרס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים