מספר חברות הפינטק בישראל גבוה ביחס למדינות מפותחות אחרות

כך קבע דו"ח של רשות ניירות ערך בנושא שמסקנותיו פורסמו כעת ● לדברי ענת גואטה, יו"ר הרשות, "המסקנות העיקריות העולות מהממצאים הן ההכרח ביישום הרפורמות הרגולטוריות לעידוד פעילות ענף הפינטק בישראל"

פעיל אבל בעל פוטנציאל לגדול עוד. ענף הפינטק בישראל.

תוצאות דו"ח של רשות ניירות ערך מעידות כי, נכון ליולי 2022, קיימות בישראל כ-550 חברות פינטק, המעסיקות כ-20,000 עובדים, המהווים כ-0.5% מכלל המועסקים במשק. מדובר בכמות גבוהה של חברות בהשוואה בינלאומית, בייחוד ביחס לגודל האוכלוסייה בישראל. במניין החברות הללו, ישראל ממוקמת לצד מדינות מתקדמות אחרות, דוגמת שוויץ והונג קונג, ואף ממוקמת גבוה מבריטניה.

בהיבט מדד הערך המוסף הגולמי, הנתונים המפורטים בדו"ח מעידים כי שיעור התרומה של ענף הפינטק בישראל לסך התוצר המקומי הגולמי לשנת 2021 הייתה כ-8.2 מיליארד שקל, שהם כ-0.5% מהתוצר המקומי הגולמי באותה שנה. שיעור זה גבוה יותר משיעורו במדינות שנבחרו להשוואה בינלאומית (בריטניה, אוסטרליה ושוודיה). זאת, לנוכח מאפייניו החזקים של מגזר ההיי-טק הישראלי והעובדה כי בישראל צומחות חברות פינטק איכותיות, המעסיקות עשרות אלפי ישראלים.

עם זאת, מרבית חברות הפינטק, גם אם הן פועלות מישראל, אינן מוכרות את שירותיהן ומוצריהן לצרכנים הישראליים ועל כן תרומתן לתוצר מסתכמת בנתונים שתוארו לעיל. במידה שחברות אלו היו פועלות בישראל, תרומתן לתוצר הייתה רבה יותר, בין היתר בשל תרומתן הפוטנציאלית לייעול המערכת הפיננסית ולרווחת הצרכנים המקומיים.

חברות הפינטק מסייעות לשיפור ולייעול ההליכים המתבצעים בשוק הפיננסי, מגבירות את התחרות בשוק ריכוזי זה, ומרחיבות את קהלי היעד הנהנים ממנו. כתוצאה, החברות מביאות להוזלת העלויות המגולגלות לצרכנים ולשיפור מהירות ואיכות השירותים הניתנים להם. בין היתר הן מספקות פיתוחים טכנולוגיים לייעול תהליכים במערכת הבנקאית ובקרב המוסדות הפיננסיים, שיפור ניהול הסיכונים ומניעת ההונאות במוסדות פיננסיים, ייעול תהליכי חיתום וביטוח, ייעול שירותי התשלומים, שיפור השימוש במידע פיננסי והנגשתו ישירות ללקוחות, ייעול תחום ההשקעות והמסחר, שימוש בבינה מלאכותית במגוון שירותים ועוד.

חברות אלו יוכלו להועיל בהתמודדות של המשק הישראלי עם האתגרים הייחודיים לו. לדוגמה עם נוכחותם המועטה של המגזרים החרדיים והערביים, אשר אינם משתתפים באופן מלא בכלכלה המסורתית, ביחס לחלקם באוכלוסייה.

לחברות פינטק יש את היכולות לפנות לקהלי יעד מגוונים בעלי מאפיינים ספציפיים ולהגביר את הנגישות, ההיצע והרווחה האישית של משתמשיהן. הגברת ההכללה הפיננסית כיעד לאומי, בכוחה לתרום לחוסן הלאומי, לרווחה הצרכנית ולדמוקרטיזציה של הכסף כערך חברתי.

ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך.

ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך. צילום: ניב קנטור

"המפתח למקסום ערך לציבור הצרכנים: אלטרנטיבות רבות ככל האפשר"

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, התייחסה לממצאים ואמרה: "הדו"ח שמפורסם היום מעיד על החשיבות העצומה שיש לענף הפינטק על המשק והצרכנים כבר עתה בישראל. יתרה מכך, המידע בדו"ח מדגיש את החשיבות שבפיתוח הענף לתועלת השוק הפיננסי ולכלכלת המדינה. חברות הפינטק מפרקות את התלות העמוקה שלנו בחשבון הבנק, כדי לבצע פעולות אלמנטריות, ומאפשרות פירוק ודמוקרטיזציה טובה יותר של השירותים הבנקאיים והפיננסיים שאנו צורכים. המפתח למקסום ערך לציבור הצרכנים, המהווים לקוחות המוסדות הפיננסיים – הוא אלטרנטיבות רבות ככל האפשר, זמינות לשימוש וניתנות להפעלה במגע אצבע. המסקנות העיקריות העולות מהממצאים הן ההכרח ביישום הרפורמות הרגולטוריות לעידוד פעילות ענף הפינטק בישראל. עלינו להמשיך להסיר חסמים ולאפשר גישה ישירה למערכות התשלומים על מנת להפחית את התלות בבנקים ולאפשר לחברות הפינטק להציע שירותים מתקדמים לרווחת הצרכנים ובכללם המגזר החרדי והערבי, אשר אינם משתתפים באופן מלא בכלכלה המסורתית, ביחס לחלקם באוכלוסייה. רק אם נשכיל להכניס לשוק שחקנים טכנולוגיים שיאפשרו לממש את החזון של עולם פיננסי פתוח, השוק הפיננסי יזכה ליהנות מאימוץ החדשנות, מגידול וטיוב השירותים הניתנים לציבור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים