משרדי הממשלה קיבלו 200 מיליון שקלים כתמריצים לעבור לענן

התמריצים היוו עבור המשרדים זרז להתחיל את המעבר לענן, כחלק מפרויקט נימבוס ● יוגב שמני, סמנכ"ל במערך הדיגיטל הלאומי, מרחיב על הפרויקט ועל התועלת שהוא יביא, לדבריו, לכלל המשק

יוגב שמני, מנהל חטיבת הטכנולוגיות והשירותים הדיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי.

פרויקט הענן נימבוס של הממשלה מבוצע בשלוש השנים האחרונות, ובשנה שעברה קיבלו 38 המשרדים והיחידות תמריצים בסך כולל של 200 מיליון שקלים. התמריצים האלה היוו עבורם זרז להתחיל את המעבר לענן. הכסף הגיע משלל גופים ממשלתיים – אגף התקציבים באוצר, מינהל הרכש, מערך הדיגיטל הלאומי ומשרד ראש הממשלה. כלומר, מתקציב המדינה. הנתון צוין על ידי יוגב שמני, מנהל חטיבת הטכנולוגיות והשירותים הדיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי, בדברים שאמר היום (ג') בכנס בינת יערות הכרמל 2023.

שמני דיבר במליאה המרכזית של האירוע, שהחל היום, בהפקת אנשים ומחשבים, במלון אוריינט בירושלים, ויימשך מחר ומחרתיים. משתתפים בו מומחים ואנשי מקצוע ממאות מלקוחות בינת ושותפיה העסקיים. מנחה הכנס הוא אודי סגל, מגיש המהדורה המרכזית של ערוץ 13.

נימבוס הוא פרויקט להעברת שלל משרדי הממשלה ויחידות הסמך לענן, כאשר במכרז זכו גוגל קלאוד ו-AWS. הפרויקט החל בינואר 2020 ונמשך בימים אלה. במסגרתו, וכחלק מדרישות המכרז, שתי החברות הזוכות מקימות אזורי ענן בישראל.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

לדברי שמני, "מערך הדיגיטל הלאומי עוסק בחמישה תחומים עיקריים: דיגיטל, טכנולוגיות, הגנת סייבר, דטה ושירות ממשלתי לאזרחים. הענן הוא חלק בלתי נפרד מכל אחד מהתחומים הללו. מחשוב הענן הוא אמצעי מצוין לקחת את כלל גופי הממשלה קדימה כדי לשפר את התהליכיים העסקיים של הממשלה, ולספק שירותים דיגיטליים טובים לתושבים ועסקים בישראל".

הוא ציין כי המטרות של מעבר משרדי הממשלה למחשוב ענן "הן שיפור השירות לציבור; ייעול ההתנהלות המשרדית ופיתוח יכולות וכלים למשתמשים; גמישות תפעולית ויכולת גידול בהקצאה ובשימוש במשאבי מחשוב; סטנדרטיזציה של תשתיות וארכיטקטורת מחשוב, וצמצום ההבדלים בין משרדים; הגדרת מדיניות אבטחה רוחבית; והפחתת עלויות התפעול השוטף".

"נימבוס ישמש מנוע צמיחה למשק"

שמני אמר כי לא רק בממשלה, אלא באופן כללי, "הדרך לענן עוברת בנימבוס. הענן הממשלתי ישפיע על כלל המשק הישראלי, ויעמיק את החיבור בין השלטון המקומי לזה המרכזי. הוא ישפר וייעל את עבודת הממשלה מול האזרחים.יות ובתי העסק שבקצה. על בסיס הענן, צריכת השירותים הממשלתיים תגדל ותביא להגברת האמון של האזרחים.יות בממשלה. עם הענן נהיה יותר גמישים ויצירתיים, ונשפר את השירותים באופן מהיר ויעל יותר. נימבוס מהווה הזדמנות משמעותית לקפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית וישמש מנוע צמיחה למשק. מדובר בנקודת פיתול לכולם, לרבות למנמ"רים.יות, שישפרו את התהליכים העסקיים בגופי הממשלה ויניבו להם יותר ערך".

"אנחנו, בממשלה, לא יכולים לעמוד במקום", הוסיף. "עלינו להתקדם קדימה. עם הענן נוכל לספק לאזרחים את השירותים הדיגיטליים הטובים ביותר. העולם הולך לענן, כי יש לו יכולות שאינן קיימות באון-פרמיס. הענן מאפשר לממשלה יכולת לשפר את האפקטיביות של המשרדים ולממש טרנספורמציה דיגיטלית ממשלתית מהר וטוב יותר".

"אנחנו לא מבצעים לבד את המעבר של משרדי הממשלה ויחידות ציבוריות נוספות לענן, אלא בעבודה רוחבית ומשותפת מול ועם שלל גופים בממשלה", ציין שמני. לדבריו, "כדי שהמעבר לענן יהיה מהלך נכון נדרש מסלול מסודר, שכולל: מתודולוגיה, פלטפורמות מרכזיות, הכשרות, שיתופי פעולה, הקמת קהילות ידע, ניהול סיכונים ותימרוץ תקציבי. ככה אנחנו עוטפים את הממשלה בענן לאורך ולרוחב, 360 מעלות".

סיכונים והזדמנויות – ואסטרטגיית המעבר של הממשלה לענן

"יש לא מעט סיכונים בענן, אבל גם הזדמנויות רבות", אמר שמני. "בשנה החולפת עבדנו עם שתי ספקיות הענן הציבורי שזכו במכרז נימבוס, גוגל קלאוד ו-AWS, כדי לשפר את היכולות ולייעל את התפעול שלו. סוגיה נוספת שאנחנו פועלים בה כל הזמן היא הגנת הסייבר. להתמודד בסייבר בענן זה מאתגר יותר מאשר הגנת סייבר באון-פרמיס. נכון להיום, 20 משרדים כבר מחוברים לאזור הנחיתה הממשלתי".

"החלטנו שמעבר משרדי הממשלה לענן לא יהיה בתצורת Lift and shift, ובנינו אסטרטגיה למעבר", הוסיף. "זו כוללת כמה עקרונות: התאמת ארכיטקטורה, הגירה, מימוש תפיסת ענן תחילה, העמקת השיתופיות עם ספקיות הענן והמשרדים, ובנייה של מדיניות ענן מרכזית לצד הענקת עצמאות תפעולית, כך שכל משרד יהיה עצמאי לטפל במערכותיו שלו. כמו כן, אנחנו מטפלים בסיכונים השונים בהיבטי הסייבר, התפעול והתקציב – עם מענה להגנת סייבר, רשת מאובטחת, ניטור ובקרה".

לסיכום ציין שמני כי "נימבוס זה לא פרויקט, כי אם תוכנית ארוכת טווח, עם תהליך אג'ילי של מעבר לענן, שבמהלכו אנחנו משתפרים ומוסיפים עוד יכולות. השנה נאיץ את המעבר של כל המשרדים לענן. אנחנו נמצאים בשלב מתקדם במסע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים