כיצד השפיעה המדיה החברתית על התפרעות תומכי בולסונרו בברזיל?

חוקרים זיהו כי בטרם ההתפרעות אמש (א') בקונגרס הברזילאי חלה עלייה ברטוריקה אגרסיבית בערוצי הימין הקיצוני הפעילים בטלגרם, טוויטר, טיק-טוק ואינסטגרם, וחשפו שלרשתות החברתיות היה חלק חשוב בהתארגנות לכאוס

התפרעות תומכי בולסנרו בקונגרס הברזילאי.

הרשתות החברתיות טלגרם, טוויטר, טיקטוק ואינסטגרם היו חלק מההתארגנות לכאוס שהתרחש בברזיל אמש (א'), עקב סירוב של אנשי הנשיא לשעבר, ז'איר בולסונרו, לקבל את הפסדו בבחירות, כך לטענת חוקרים שבחנו את המגמות במדיה החברתית בטרם האירועים.

כידוע, ממש כפי שתומכי דונלד טראמפ עלו ב-6 בינואר 2021 על גבעת הקפיטול, כך קרה גם בברזיל אתמול, כשאלפי תומכים מתוסכלים של בולסונרו, שהפסיד בבחירות, פלשו לקונגרס וכן לארמון הנשיאות ולבית המשפט העליון הברזילאים וחוללו שם מהומה גדולה ונזק לרכוש, וזאת ככל הנראה כנסיון הפיכה מצידם. נסיון שכשל אחרי שרשויות אכיפת החוק עצרו מאות מהמתפרעים.

השיירה והאירועים – אורגנו בטלגרם

היום, אחרי שאלפי המפגינים רוסנו, הולכת ומתבהרת תמונה אשר מצביעה על כך שהפעולה הייתה כזו שתואמה בקפידה ברשתות החברתיות.

חוקרי תקשורת מברזיל מצאו כי בשבועות שקדמו למתקפות האלימות על הקונגרס, קבוצות ברזילאיות באתרי המדיה החברתית הוצפו בקריאות לתקוף תחנות דלק, בתי זיקוק ותשתיות אחרות, כמו גם להשתתף ב"מסיבת זעקת מלחמה" בבירת המדינה, ברזיליה.

כשאלפי חסידי נשיא ברזיל המודח ניסו להסתער על הקונגרס הלאומי אתמול, תחת הסיסמה "תפיסת השלטון על ידי העם", הם שברו חלונות ומצלמות אבטחה ונעו בקרוואנים ממקומות שונים במדינה, בעוד שהמנהיג המודח שלהם נמצא בכלל באורלנדו, ארה"ב. כדי להבין איך אורגן ניסיון ההפיכה, חקרו בכלי התקשורת במדינה את האירועים וממצאיהם מצביעים על כך שהאירועים אורגנו בידי קבוצה המכונה התנועה הפטריוטית והופצו באמצעות קבוצות טלגרם.

על פי הדיווחים, משפיענים ושאר ברזילאים, המכחישים את תוצאות הבחירות האחרונות לנשיאות במדינה, היו פעילים מאוד ברשתות החברתיות בימים שקדמו לאירועי אמש, שלא היו ספונטניים מן הסתם. המארגנים מצידם פרסמו בטלגרם את התאריכים, השעות והמסלולים של "שיירות החופש" שעלתה לבירה.

תומכיו התארגנו במדיה החברתית להפיכה. ז'איר בולסונרו, נשיא ברזיל לשעבר.

תומכיו התארגנו במדיה החברתית להפיכה. ז'איר בולסונרו, נשיא ברזיל לשעבר. צילום: וויקיפדיה

השלוחה הצ'יליאנית של הארגון אנטיפה (Antifa Watch) – רשת בינלאומית של ארגונים ותנועות פוליטיות של פעילי שמאל ושמאל רדיקלי, ששמו לעצמם מטרה להיאבק בפשיזם – דיווחה כי ניסיון ההפיכה נגד הקונגרס בברזיליה התנהל תחת פיקודה של התנועה ואורגן מראש לסוף השבוע של ה-7-8 בינואר.

אנטיפה צ'ילה דיווחה בערוצי המדיה החברתית שלה כי מאחורי ניסיון ההפיכה אתמול עומדת "התנועה הפטריוטית", שארגנה אנשים שיגיעו בקראוונים מאפיריטו סנטו, גואיאס, סנטה קתרינה וסאו פאולו אל ברזיליה. הארגון פירט בשרשור בטוויטר ש-"הקריאה מופצת על ידי הארגנטינאי פרננדו סרימדו בערוץ הטלגרם שלו הקשור לברזיל".

על פי הטענות סרימדו, יועץ ארגנטינאי שהיה מעורב גם בקמפיין האזרחים שהתרחש בצ'ילה, הוא שהוציא את הקריאה לבצע את תפיסת הקונגרס של ברזיליה. על פי מקורות מקומיים, קבוצות בשם "פטריוטים" הפיצו והפיצו את הקמפיין ברשתות החברתיות. גם הקשר שהיה ליועץ סרימדו ביחס להתנגדות בצ'ילה לנשיא גבריאל בוריק לכשנבחר הוזכר בשרשור זה. הערוץ כתב גם כי "זה חמור ביותר שהימין שוכר יועץ חסר מצפון שאינו מהסס לערער את היציבות במדינות כדי להשיג את מטרותיו".

בציוץ נוסף כתבו אנטיפה: "הסרטון תאם את תיאוריית הקונספירציה שהמציא פרננדו סרימדו, המכונה "ברזיל נגנבה", ושהתוכן שלה עורר את האירועים הנוראיים שראינו היום".

לאחר שהתפקיד, לכאורה, של סרימדו בניסיון ההפיכה בקונגרס הברזילאי הפך לוויראלי ברשתות, היועץ התכחש למעורבותו בהודעות הטלגרם. לדבריו בציוץ, "יש אלפי חשבונות וערוצים עם השם שלי. זה לא אני".

האקטיביזם המקוון המאורגן הזה הגיע לשיאו, כפי שראינו, באוטובוסים צפופים שעלו לעיר הבירה אמש, שם הסתערו המוחים והשחיתו שלושה בנייני ממשלה גדולים כמו גם הציתו שריפות.

הרשתות החברתיות הוצפו בפייק ניוז

אנליסטים ברזילאים מזהירים מזה זמן רב מפני תסריט מסוכן שעלול להתרחש גם בברזיל, בדומה למרד אוהדי טראמפ בקפיטול, אם ולאחר שהימין יפסיד בבחירות. ואכן ההפסד של בולסונרו, ניצחון השמאל ומינוי הנשיא החדש, לולה דה סילבה, הציפו את הרשתות החברתיות במידע מוטעה ובפייק ניוז.

לפי דיווח בוושינגטון פוסטחוקרים גילו שב-טיקטוק חמש מתוך שמונה מתוצאות החיפוש המובילות עבור מילת המפתח 'קלפיות' היו עבור מונחים כמו 'קלפיות מזויפות' ו'קלפיות שנווטו". במקביל, בפייסבוק ובאינסטגרם הופנו המשתמשים שהזינו מונחי חיפוש בסיסיים בנושא הבחירות אל קבוצות המטילות ספק בתקינות ההצבעה, בהן הייתה פעילות ערה בנושא.

הפוסט דיווח גם שבטלגרם הסלימו האירועים אף יותר, כשסרטון ויראלי שהעלה ארגון ימיני קיצוני מברזיל – שהוסר בינתיים עקב דרישת השלטונות – קרא לרצוח ילדים של תומכי שמאל.

על פי הדיווח, הודעות הקוראות להפיכה נפוצו ברשתות החברתיות, יחד עם האשטאגים פרו-בולסונרו שהטענה הנפוצה בהם הייתה כי ההפסד של מנהיגם נבע מ-"הונאת בחירות" ומ-"בחירות גנובות".

החוקרים הפתיעו ואמרו שדווקא טוויטר הפכה למקום שהיה בשימוש נרחב מטעם חוג משפיעני הימין, שחלק מחשבונותיהם נחסמו עקב פעילותם סביב הסירוב לקבל את תוצאות הבחירות.

"הניסיון האבסורדי הזה לכפות את הרצונות בכוח לא ינצח", הזהיר שר המשפטים החדש של ברזיל, פלביו דינו, את המוחים דרך חשבון הטוויטר שלו. הוא הוסיף כי "תהיה תגבורת" מהרשויות כדי לדכא את הפלישה הזו, שאכן – לפחות לעת עתה, הופסקה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים