ארה"ב: מייסד בורסת FTX צפוי לחתום על הסדר טיעון בקרוב

סב"פ - שהיה 'מלך הקריפטו', הוסגר לארה"ב וממתין למשפט בגין הונאת ניירות ערך, הונאת קריפטו והלבנת הון - צפוי להתייצב בבית המשפט האמריקני ביום ג' הבא ולהודות באשמה בתמורה לעסקת טיעון שפרטיה טרם פורסמו

אז דווקא כן היו לו נכסים, שכבר נתפסו על ידי הרשויות. סם בנקמן-פריד, המייסד ומנכ"לה לשעבר של בורסת הקריפטו הקורסת FTX.

סם בנקמן-פריד (סב"פ), מייסד בורסת המטבעות הקריפטוגרפיים פושטת הרגל, FTX, היה צפוי להצטרף ולהישפט בתביעה על פרשת ההונאה בחברה, אבל כעת מסתמנת עסקת טיעון בינו לבין הפרקליטות האמריקנית.

המשפט צפוי להתחיל כבר בשבוע הבא, וסב"פ עתיד היה להיות הנאשם המרכזי בו, לאחר שכבר נודע על אישומים פליליים נגדו בגין הונאת קריפטו, הונאת ניירות ערך והלבנת הון, שעליהם הוא אמור להישפט, וזאת אחרי שהוציא, לכאורה, מיליארדי דולרים מחשבונות קרנות הלקוחות מהבורסה הכושלת שלו.

קריסת בורסת הקריפטו FTX נחשבת כאחד מכשלי סחר החליפין החמורים ביותר בהיסטוריה המודרנית, וכן כמכה כואבת במיוחד לתחום הקריפטו, המדורדר בלאו הכי מזה כשנה. השפעות המקרה הזה על התעשייה כולה, וכן על השימוש והמסחר בכסף הווירטואלי, צפויות להיות משמעותיות ומתגלגלות.

למעט מספר מקרים יוצאים מן הכלל, לקוחות FTX ננעלו מחוץ לחשבונותיהם מאז הגשת הבקשה לפשיטת רגל מטעם הבורסה, ב-11 בנובמבר. החשד הרווח הוא כי ההעברה הבלתי מורשית בוצעה על ידי מקורבים ל-FTX, שלהם הייתה גישה לארנקים. עם זאת, היועץ הכללי של FTX, ריין מילר, פרסם בזמנו הודעת טלגרם ובה התעקש כי FTX בכלל "נפרצה".

כשל ניהולי תמים או הונאת ענק? בורסת FTX.

כשל ניהולי תמים או הונאת ענק? בורסת FTX. צילום: BigStock

"מעולם בקריירה שלי לא ראיתי כישלון כה מוחלט"

סב"פ – שהונו הוערך בשלב מסוים בכ-26.5 מיליארד דולר, ושכעת נותר, לפחות על פניו, חסר כל – הצהיר עד כה שוב ושוב כי הוא אינו רואה עצמו אחראי פלילי לקריסת FTX, אך זאת בזמן שעמיתים בכירים שלו כבר הודו בהאשמות נגדם ואף גויסו להעיד נגדו.

קרוליין אליסון, שותפה של מייסד FTX, ומי שהייתה המנכ"לית לשעבר של חברת אלמידה (Alameda Research), אותה הקים סב"פ לפני FTX, הודתה באשמה פלילית בפרשה. גם גארי וואנג, סמנכ"ל הטכנולוגיות לשעבר של FTX, הודה בעבירות פליליות הדומות לאלו שבהן מואשם סב"פ.

על פי הדיווחים, העסקה עם וואנג ו-אליסון הושלמה לפני שבנקמן-פריד הסכים להסגרה מאיי בהאמה, לאחר שנעצר במדינה שבה פועל מטה החברה הראשי. עם זאת עסקת הטיעון מול השניים נשמרה בסוד עד לאחר שההסגרה יצאה לפועל.

מקורביו של בנקמן-פריד, נישאד סינג, מנהל הנדסה לשעבר של FTX, וסם טראבוקו, מנכ"ל משותף לשעבר של אלמידה, שכיהן בתפקיד יחד עם אליסון והתפטר ב-24 באוגוסט – עדיין לא הואשמו.

כעת, ועל פי דיווח של רויטרס, סב"פ יופיע בבית המשפט במנהטן ב-3 בינואר, בפני השופט המחוזי של ארה"ב לואיס קפלן, כדי להודות בשני סעיפי הונאה בנקאית ובשש עבירות של קשירת קשר לפשיטת רגל של בורסת FTX. דיווחה של סוכנות הידיעות מתבסס על רישומי בית המשפט.

השופט קפלן שובץ לתיק ב-27 בדצמבר לאחר שהשופטת המקורית בתיק, רוני אברמס, פרשה מהמשפט עקב ניגוד אינטרסים בגין קשר עסקי של FTX ומשרד עורכי הדין דייוויס פולק אנד ורדוול, שבו בעלה שותף. המשרד סיפק שירותי ייעוץ ל-FTX בשנת 2021.

כאמור, בנקמן-פריד הצהיר בהזדמנויות רבות לפני מעצרו כי הוא אינו סבור שיש לו אחריות פלילית בשל מעשיו כמנכ"ל FTX. ג'ון ריי, יורשו של בנקמן-פריד כמנכ"ל FTX, אמר בדיון בוועדת השירותים הפיננסיים של הסנאט: "אני לא מוצא את ההצהרות האלה אמינות". ריי היה אכזרי בהערכתו את שיטת ניהולו של סב"פ וציין בעדות בכתב, לפני הדיון בבית המחוקקים: "מעולם בקריירה שלי לא ראיתי כישלון כה מוחלט של בקרות תאגידיות בכל רמה של ארגון, מחוסר בדו"חות כספיים ועד כישלון מוחלט של בקרה פנימית או ניהול בכלל".

יצוין כי השבוע (ג') דיווחה סוכנות בלומברג כי משרד המשפטים האמריקני (DOJ) פתח בחקירה פלילית בגין הנכסים הדיגיטליים בשווי 372 מיליון הדולר שנפרצו לכאורה מארנקים שהיו בשליטת בורסת הקריפטו FTX, ביום שבו הגישה FTX בקשה להגנת פשיטת רגל בארה"ב. החקירה, בפיקוח צוות האכיפה הלאומי של המטבעות הווירטואליים של ה-DOJ, יכולה להוביל להאשמה נוספת בהונאת מחשבים, עליה העונש המקסימלי הוא 10 שנות מאסר.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בדיחת השבוע

    חושב שהוא בישראל , שיצא לו בסוף חצי שנה עבודות שרות.... עסקת טעון שיקבל תהיה קרובה יותר ל40 שנה במקום 130.... את השנים היפות והחשובות בחוץ הוא לא יהיה.. אין סיפורים אצלם...

  2. הון שלטון

    עסקת טיעון פריווילגית ומסריחה, שום עונש פחות ממאסר ל180 שנה קדימה דוגמת מיידוף לא יתקבל. האיש אחראי על מחיקת הון משקיעים מהגדולים בהיסטוריה, על קריסת ענף שלם והריסת פרוייקטים מזהירים בקריפטו שנגע בהם וזיהם אותם בכסף מלוכלך וגרם וקריסתם. זו בלי ספק אחת ההונאות הגדולות בהיסטוריה

אירועים קרובים