"השיבושים הטכנולוגיים – הזדמנות לקידום הממשלה"

"יש לא מעט איומים משבשים ואתגרים טכנולוגיים, אלא שבמגזר הממשלתי ניתן להפוך אותם להזדמנות להזרקת חדשנות", אמר אביתר פרץ ממשרד האוצר במפגש הראשון של פורום המנמ"רים והמנכ"לים בממשלה מבית אנשים ומחשבים

אביתר פרץ, מנהל חדשנות וטכנולוגיות באגף החשב הכללי במשרד האוצר.

"העולם ניצב בפני לא מעט איומים משבשים ואתגרים טכנולוגיים. אלא שבמקרה שלנו, של המגזר הממשלתי, ניתן לקחת את האיומים הללו ולהפוך אותם להזדמנות – לטובת הזרקת חדשנות מבוססת טכנולוגיה למגזר זה", כך אמר אביתר פרץ, מנהל חדשנות וטכנולוגיות באגף החשב הכללי במשרד האוצר.

פרץ דיבר בפתח מפגש של פורום e-Gov מבית אנשים ומחשבים – פורום חדש של מנמ"רים ומנכ"לים מהמגזר הציבורי-ממשלתי, שהושק היום (א') במלון אוריינט בירושלים. את המפגש הנחו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, ופלי הנמר, יזם ונשיא הקבוצה.

בדבריו ציטט פרץ את דברי הנרי פורד, ממציא המכוניות הראשונות ומייסד חברת הרכבים הידועה – להמחשת חדשנות מהי: "לו הייתי שואל אנשים מה הם רוצים, הם היו משיבים שהסוסים יהיו מהירים יותר". "ניתן לראות כיצד החדשנות של נטפליקס חיסלה את בלוקבאסטר, איך ויקיפדיה החליפה את האנציקלופדיות, כיצד Google Maps החליפה את המפות מנייר ואיך מכשירי הטלפון הניידים החליפו את המצלמות", אמר פרץ.

"המענה למצב החדש, שבו נהפוך את האיום להזדמנות, הוא על ידי גיוס והכשרה של כוח אדם טכנולוגי מיומן, לצד עמידה בקצב ההתקדמות הטכנולוגית וחשיבה מחדש על תהליכים לטובת הזרקת חדשנות לארגונים הממשלתיים", אמר.

"יש עוד דרך ארוכה"

פרץ ציין כי "יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור, כיוון שבמצב הנוכחי ישנם חסמים לקידום החדשנות: קיימת רתיעה מצד ספקים קטנים מלעבוד עם הממשלה, בשל העדר הנגשה מספקת של הליכים מורכבים; יש מורכבות ביורוקרטית; והחשיפה של התעשיה להליכים הפומביים של המגזר הממשלתי-ציבורי מוגבלת ומצומצמת".

"אתגר נוסף", אמר, "הוא הקושי בזיהוי של האתגרים והגדרתם באופן ברור. זה קשור לחוסר היכרות של המשרדים עם אותם הליכים פומביים, לצד העדר ידע טכנולוגי ומסחרי, בשל היכרות מוגבלת של השוק".

"רוב משרדי הממשלה רוצים להיות חדשניים"

"המסה הגדולה במגזר הממשלתי רוצה לפעול ולקדם את הממשלה, ולהפוך אותה לחדשנית ומבוססת טכנולוגיה, וכבר יש בו חדשנות מגוונת: מכרזי דיגיטל טק, פיילוטים עם סטארט-אפים, וקידום מואץ של תהליכי רובוטיקה ו-RPA. אנחנו יכולים לעשות דברים רבים עם רובוטים, מקדמים טרנספורמציה דיגיטלית של תהליכים עם מכרזים דיגיטליים מהירים ומטמיעים אמצעי תשלום מתקדמים. כמו כן, אנחנו פועלים לשיתופיות עם המגזר הפרטי, להורדת חסמים ולקידום פרויקט נימבוס", לדבריו.

לסיכום הוא אמר כי "על המגזר הממשלתי לפתוח את הראש ולחשוב איך עושים שינוי, כיצד משבשים דברים באופן חיובי. יש לנו את היכולת לעשות זאת – נעשה ונצליח".

"המצב במגזר הממשלתי השתנה"

דובר נוסף במפגש היה גל אמיר, מנהל מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר. הוא אמר כי "אנחנו פועלים בעולם שמתקדם בקצב מהיר, ומינהל הרכש פוגש את הטכנולוגיה בלא מעט צמתים. המצב השתנה לעומת העבר, וכבר יש במגזר הממשלתי פלטפורמות וזירות דיגיטליות שעובדות ומאפשרות לממש את החדשנות".

לדברי אמיר, "על מנת להצליח בעולם חדש זה נדרש לפעול בכמה רמות: תהליכים ומדיניות; שיפור תשתיות; טיפול בממד ההון האנושי; ותקשורת".

גל אמיר, מנהל מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר.

גל אמיר, מנהל מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר. צילום: פלי הנמר

"אנחנו פועלים להמשך פיתוח והקמה של תשתיות רכש דיגיטליות, לצד הטמעה של תהליכי רכש חדשניים והפעלת המערכות הקיימות במשרדי הממשלה. נקדם את הקמת מרכז החדשנות ברכש, על מנת לפתח כוח אדם מקצועי לתחום, לשפר מיומנויות ולהטמיע כלים טכנולוגיים מתקדמים", אמר.

אמיר דיבר על פרויקט הענן נימבוס ואמר כי הוא "מהווה דוגמה טובה לקידום הדיגיטל במגזר הממשלתי. זה אירוע שהולך ומתפתח באופן דרמטי. נביא למצב שבו משתמשי המגזר הממשלתי יוכלו לקבל מגוון שירותים עשיר ורחב היקף. נשתף במיזם הענק עוד ועוד ספקים. בשנה הבאה יתחיל לפעול השוק הדיגיטלי הממשלתי בענן וייפתחו קטגוריות חדשות. בנוסף, נצא למכרז סלולר ר-חדש, שיפורסם ברבעון השלישי בשנה הבאה. אנחנו פועלים לקידום משרדי הממשלה בכל העולמות הטכנולוגיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים