פרויקט IT ברשות המסים תפח ב-12 שנים וב-721 מיליוני שקלים

מבקר המדינה ניתח, שוב, את הקמת מערכת סחר החוץ החדשה ברשות המסים - פרויקט "שער עולמי" - שנמשכת כבר 15 שנים, במקום שלוש השנים שצוינו בתכנון המקורי

מתעכב וכולל שלל חריגות קיצוניות. "שער עולמי" - פרויקט להקמת מערכת IT חדשה במינהל המכס ברשות המיסים בישראל, לניהול סחר החוץ.
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: ניב קנטור

"שער עולמי" הוא פרויקט להקמת מערכת IT חדשה במינהל המכס ברשות המסים בישראל, לניהול סחר החוץ של מדינת ישראל. מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה, מצא כי הפרויקט חרג משמעותית, הן בלוחות הזמנים שלו – 15 שנים במקום שלוש שנים כמתוכנן – והן בעלויות שלו – 721 מיליון שקלים יותר משנקבע. יצויין כי דו"ח המבקר המתפרסם היום (ג') אינו מתייחס לכהונתו של מנהל שע"ם הנוכחי, אריה רימיני, שמונה לתפקיד בסוף 2021. שע"ם הוא זרוע המחשוב של רשות המסים.

הפרויקט החל ב-2008, "ובמשך השנים חלו בו עיכובים רבים", צוין בדו"ח. עד כה עלו לאוויר שלושה שלבים של הפרויקט, בתחום היבוא, והשלב האחרון, בתחום היצוא, מתוכנן להסתיים ב-2023.

הדו"ח הועבר לראש הממשלה יאיר לפיד באוגוסט השנה, והוטל עליו חיסיון עד לדיון בוועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה. כשזו לא התכנסה, החליט המבקר לפרסם אותו.

"על פי ההסכם המקורי, מ-2008, הפרויקט תוכנן להסתיים כעבור שלוש שנים – ב-2011. לאורך הדרך חלו קשיים רבים בקידומו, ובעקבותיהם הפרויקט צפוי להסתיים בעיכוב ניכר", כתב המבקר. "כמה מהסיבות לעיכובים: חוסר מוכנות של המערכת בהיבטי תכולה; תקלות במערכת; בקשות מרובות לשינויים; עיצומים ברשות המסים; ומידת שיתוף הפעולה של קהילת סחר החוץ".

בשל העיכובים שחלו עד למועד העלייה לאוויר של שלב ב' בפרויקט – ינואר 2018 – גדלה עלות הפיתוח של המערכת מ-140 מיליון שקלים ל-234, נתון המשקף חריגה של 67%. "העיכובים בפרויקט", קבע המבקר, "הותירו את המערכת עם הליכי טיפול בלתי יעילים וגרמו לדחייה במימוש התועלות המשקיות שהיו אמורות להיות מופקות ממנה".

התקשרות של רשות המסים עם מלם תים – תימשך 48 שנה 

לצד הגידול בעלות הפיתוח של המערכת, העיכובים בפרויקט חייבו הארכות חוזרות של ההתקשרות לתחזוקת המערכת הישנה, ציין המבקר שהרחיב כי "עקב כך, סכום ההתקשרות הכולל עם מלם תים, החברה שערכה אותו, גדל מ-384 מיליוני שקלים לכמיליארד שקל, גידול של 627 מיליוני שקל (163%); ותקופת ההתקשרות עם מלם תים גדלה ב-15 שנים: מ-16 שנים בהסכם המקורי ל-31 שנים".

בדו"ח ביקורת קודם בנושא, המבקר ציין ש-מלם תים, אליה אינו בא בתלונות כלל, המבצעת את הפרויקט והתחזוקה העתידית שלו – היא שאחראית גם לתחזוקת המערכת הישנה – "ובכך נוצר מצב של 'יחסי ספק-לקוח שבויים' ו'ספק בעל אישיות כפולה'. סוגיה זו המשיכה להתקיים בפרויקט וצפויה להמשיך להתקיים עד לסיומו: ההתקשרות המצטברת של רשות המסים עם מלם תים בנוגע לשתי המערכות תימשך 48 שנה (מ-1991 עד 2039 ) והיקפה הכספי יעלה על מיליארד שקלים".

עוד ציין המבקר כי אף שהסכם ההרחבה הסתיים בינואר 2020, במאי 2022 טרם חתמו הצדדים על הסכם הארכה, מכאן שבמשך יותר משנתיים המשיכה רשות המסים לרכוש שירותים ממלם תים בהיקף של כ-74 מיליון שקלים, בלא הסכם התקשרות חתום בתוקף".

ארבע שנים לאחר ששלב ב', העיקרי, עלה לאוויר, קובע המבקר כי "לא הושלם הליך קביעת מדדי רמת השירות, SLA, לפיהם תימדד המערכת, ובמועד סיום הביקורת טרם נחתם הסכם רמת שירות מעודכן בין הצדדים. גם לא נבדקה מידת שביעות הרצון של משתמשי המערכת מרמת השירות הניתן להם באמצעות מוקד התמיכה שמפעילה החברה".

רשות המסים ערכה סקרי שביעות רצון בקרב משתמשים פנימיים: שליש מהם ציינו כי הם מרוצים במידה מועטה או אינם מרוצים כלל מאופן התצוגה של המסכים במערכת; רבע מהם ציינו זאת לגבי מסכי החיפוש במערכת; 37% מהם ציינו כי יש חוסר במידה רבה ובמידה רבה מאוד בהדרכות על המערכת, בסקר שנערך מול משתמשים חיצוניים, רובם דירגו את ביצועי המערכת ברמה ממוצעת ומטה בתחום מהירות התגובה (51%) ובתחום חוויית המשתמש (57%).

החברה המבצעת בפרויקט שער עולמי. מלם תים.

החברה המבצעת בפרויקט שער עולמי. מלם תים.

ומה בנוגע לאבטחת המידע והגנת הסייבר?

"הפרויקט נוהל במשך יותר מעשור, בלא שהושלם המענה הדרוש לצרכי אבטחת המידע, בדגש על עדכון הדרישות שהוגדרו בעבר: בזמן הרב שחלף (14 שנים) ממועד האפיון של דרישות אבטחת המידע במכרז מ-2004 ועד למועד היישום של המערכת ב-2018, נוצרו פערים בתחום אבטחת המידע במערכת".

המבקר בחן את הגנת הסייבר בשרשרת האספקה, שכן מלם תים, החברה המבצעת, היא גורם מרכזי במערכת שער עולמי ותפעולה, "ולכן פגיעת סייבר בחברה עלולה לגרום נזק למערכת. למרות זאת, לא ידע המכס אם מלם תים סיימה את הליך הבדיקה המתוכננת של רמת הגנת הסייבר במערכת יוב"ל , ולא היה בידיו מסמך תוצאות הבדיקה האמורה. כמו כן, המכס לא השלים את בדיקת רמת הגנת הסייבר במערכת יוב"ל של ספקים הנותנים לו שירותי מחשוב ותקשורת".

רשות המסים מסרה כי בינה לבין החברה המבצעת "קיים ההסכם המקורי, שבתוקף מ-2008, לאחר זכייתה במכרז מ-2004. בהתאם לפסק הבוררות הראשונה, מ-2013, חולקה תוכנית העבודה של הפרויקט לארבע אבני דרך והעבודה תומחרה מחדש. בעקבות זאת נחתם ב-2014 הסכם הרחבה עם מלם תים, לתחזוקת מערכת שער עולמי והחלקים הנדרשים במערכת הישנה, שתוקפו היה עד 2020".

לנוכח העיכוב בלוחות הזמנים ועל מנת להיטיב עם הרשות ולהקנות לה את מרב היתרונות, ציינו ברשות, "ערכנו משא ומתן עם החברה, וקיבלנו אישור להארכת ההתקשרות בשנה נוספת… הסכם ההארכה ממתין זה תקופה ארוכה לאישור היועצת המשפטית לממשלה, שעד עתה טרם ניתן… רשות המסים פועלת בהתאם להוראות הדין, לרבות תקנות חובת המכרזים ואישור החשכ"ל, הרשות אינה פועלת בניגוד לכללי מינהל תקין".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים