NSO שוב בכותרות: יותר מ-20 עיתונאים תובעים אותה

עיתונאים מאתר אינטרנט באל סלבדור טוענים שעקבו אחריהם באמצעות פגסוס ● ארגוני זכויות אדם קבעו בעבר שהעיתונאים הותקפו בעת שביצעו תחקירים על נשיא אל סלבדור ● NSO מכחישה

עוד תביעה נגד NSO.

עיתונאים ועובדים באתר האינטרנט אל פארו מאל סלבדור הגישו באחרונה תביעה נגד קבוצת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO. בתביעה, שהוגשה לבית משפט בארצות הברית, טענו העיתונאים כי החברה הפרה את חוקיה ואת חוקי אל סלבדור בכך שאפשרה מעקב וריגול בלתי חוקיים אחרי הטלפונים שלהם.

על פי התביעה, לפחות 22 אנשי צוות מהאתר חוו מעקב וריגול ממוקדים על ידי גורם בלתי ידוע באמצעות הרוגלה פגסוס של קבוצת NSO, בין יוני 2020 לנובמבר 2021. התובעים טענו כי הרוגלה אפשרה לתוקף, או לתוקפים, להשיג גישה בלתי מורשית לרשימות אנשי הקשר, ליומנים ולרשומות שלהם, להודעות טקסט ומסרים מיידיים, הערות, מיילים, היסטוריית חיפוש, נתונים גיאוגרפיים ואיכונים.

תביעה ראשונה של עיתונאים נגד NSO

התביעה – הראשונה מסוגה שהוגשה על ידי עיתונאים נגד NSO – מבקשת מבית המשפט הפדרלי בארצות הברית לפסוק כי חברת הסייבר ההתקפי הישראלית הפרה את החוקים המדינתיים והפדרליים הנוגעים לפריצות, ולדרוש מהחברה "לזהות, להחזיר ולאחר מכן למחוק את כל המידע שהשיגה באמצעות מתקפות אלה; לאסור על קבוצת NSO להטמיע שוב את רוגלת פגסוס נגד התובעים; ולדרוש מקבוצת NSO לזהות את הלקוח שהזמין את המעקב" – כך לפי הודעה של מכון אבירי התיקון הראשון (לחוקה) באוניברסיטת קולומביה, אשר מייצג את העיתונאים.

עוד נטען כי "המתקפות של רוגלת פגסוס התרחשו כאשר הכתבים דיווחו על התעללות מצד ממשלת אל סלבדור ובזמן שהם נמצאו בקשר עם מקורות חסויים שלהם, לרבות פקידים בשגרירות ארצות הברית".

משרד החוץ האמריקני לא הגיב לדיווח.

"המתקפה – חלק מקמפיין ריגול דיגיטלי רחב יותר"

על פי תחקיר המשותף לארגון זכויות האדם סיטיזן לאב מאוניברסיטת טורונטו ולארגון הפועל לזכויות האזרח הדיגיטליות Access Now, שפורסם בינואר השנה, המתקפה נגד העיתונאים מאתר אל פארו הייתה חלק מקמפיין ריגול דיגיטלי רחב יותר, שכוון נגד עוד עיתונאים, וכן נגד ארגוני זכויות אדם ופעילים שלהם באל סלבדור. לפי התביעה, מדובר לפחות בתשעה ארגונים וב-35 אנשים.

סיטיסן לאב ו-Access Now קבעו שפעילי זכויות האדם והעיתונאים הותקפו על ידי רוגלת פגסוס בעת שערכו תחקירים על נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה, ועל הממשלה במדינה. התחקיר קשר את ההתקפות ל-"לקוח של פגסוס, שפועל כמעט אך ורק באל סלבדור, לכל הפחות מאז נובמבר 2019". הלקוח של NSO כונה "TOROGOZ" (סוג של עוף).

הממשל של בוקלה תקף שוב ושוב כלי תקשורת עצמאיים במדינה. אשתקד פרסם משרד החוץ האמריקני דו"ח ארוך המתאר "נושאים משמעותיים של (הפרת) זכויות אדם" במדינה, כולל "הגבלות חמורות על חופש הביטוי ומגבלות המוטלות על כלי תקשורת, לרבות אלימות או איומים באלימות נגד עיתונאים, כמו גם צנזורה".

בנובמבר 2021 הודיעה אפל לאנשים באל סלבדור ובמקומות נוספים בעולם, במקביל לתביעה שהגישה נגד NSO, כי ככל הנראה, הם "חוו מתקפת ריגול שבוצעה על ידי תוקפים בחסות המדינה על מכשירי ה-iPhone שלהם".

תגובת NSO

מ-NSO נמסר בתגובה כי "סיטיזן לאב, Access Now ואמנסטי אינטרנשיונל ממחזרים שוב ושוב את הדיווחים – האחד של השני – ומפרסמים באופן מודע דיווחים ספקולטיביים, לא מדויקים ולא שלמים. דיווחים מוטים בכוונה אלה הוכחו שוב ושוב כשקריים, חסרי כל אימות עצמאי והם נסמכים על הסתברויות ופרוטוקולים נסיבתיים – ולא על זיהוי פלילי וראיות בפועל. כפי שנאמר שוב ושוב: בלתי אפשרי מבחינה טכנולוגית שפגסוס תפעל על אדמת ארצות הברית. למעשה, התחקירים אינם מסוגלים להבדיל בין הכלים של NSO לאלה של חברות מודיעין סייבר אחרות, ובכך הם מטעים את הציבור. כבר בעבר, הדו"חות של ארגונים אלה הוכחו כבלתי אפשריים מבחינה טכנולוגית וחוזית, מה שמהווה הוכחה נוספת להטיה שלהם".

עוד נמסר מ-NSO כי החברה היא "ספקית תוכנה, אינה מפעילה את הטכנולוגיה ואף לא בקיאה בנתונים שנאספו. החברה אינה יודעת ואינה יכולה לדעת מי היעדים של לקוחותיה, ולמרות זאת מיישמת מדיניות ציות קפדנית וייחודית. החברה אף סיימה חוזים כשהתגלה שימוש לרעה (בכלים שלה – י"ה). אנחנו גאים בכך שפגסוס הייתה ועודנה מבוקשת על ידי רשויות אכיפת החוק וממשלות ברחבי העולם, וזאת בשל יכולתה המוכחת להציל חיים ולתרום למאמצים למען עולם בטוח יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים