מדוע תהה מאסק: "האם אפל נגד חופש הביטוי באמריקה?"

מאסק פרסם אמש (ב') סדרת ציוצים שעסקה ביצרנית ה-iPhone ● לדבריו, אפל איימה שתוציא את טוויטר מחנות האפליקציות הדומיננטית שלה, ה-App Store, ומנסה לחבל בחופש הביטוי שהפלטפורמה מקדמת מאז שהפך לבעליה

השלימו. מנכ"ל אפל, טים קוק, והבעלים והמנכ"ל החדש של טוויטר, אילון מאסק.

הבעלים והמנכ"ל החדש של טוויטר, אילון מאסק, "נטפל" אמש (ב') בסדרת ציוצים לענקית הטכנולוגיה אפל (Apple).

לדבריו, יצרנית ה-iPhone לוחצת על טוויטר עם דרישות לנטר ולמתן תוכן, באמצעות מספר דרכים, ביניהן: איום בסילוקה מחנותה הדומיננטית לאפליקציות iOS, ה-App Store, וכן הפחתה משמעותית בפרסום ברשת החברתית המצייצת.

זה החל בשעות הערב (לפי שעון ישראל) כשמאסק צייץ בתוך שהוא מתייג את מושא פנייתו, מנכ"ל אפל, וכתב: "מה קורה פה טים קוק?"

מיד לאחר מכן הוא המשיך בציוץ שהתחיל להבהיר את כוונותיו, ובו כתב: "אפל בעיקר הפסיקה לפרסם בטוויטר. האם הם שונאים את חופש הביטוי באמריקה?" אז הגיע הציוץ הנלווה ששאל: "את מי עוד צינזרה אפל?".

אפיק גיימז – נלחמה באפל וניצחה

בציוץ הבא עשה מאסק ריטוויט לפוסט שבו סופר כי המשחק פורטנייט (Fortnite) של אפיק גיימז הכין סרטון פארודיה, שבו הוא מעדכן כי סולק מחנותה של אפל ומזהיר כי מדובר במונופול ושמטרת הסרטון היא "ששנת 2020 לא תהפוך לשנת 1984 (ריפור לסיפרו המיתולוגי של ג'ורג' אורוול). אפיק גיימז, כזכור, נהילה מלחמה משפטית עצומה נגד אפל וחנותה, ואף ניצחה בה, כי החברה לא אפשרה לה להציע את הכותר המצליח שלה באופן עצמאי למשתמשיה.

מאסק ציין שהכינוי מונופול עבור הענקית מקופרטינו "מדויק", ואחרי שסיפק דוגמה לרודנותה, לכאורה, של החברה בשוק היישומים, הוא המשיך ומאסק ופרסם סקר לעוקביו ובו תהה האם "אפל צריכה לפרסם את כל פעולות הצנזורה שהיא נקטה שמשפיעות על לקוחותיה?". 84% מ-1,952,413 המשתתפים ענו בחיוב והצהירו שהם רוצים מאפל יותר שקיפות למהלכיה.

או אז הסביר מנכ"ל טוויטר החדש: "אפל גם איימה להשעות את טוויטר מחנות האפליקציות שלה, אבל לא אמרה לנו למה".

בשלב המסוים הזה התייחס מאסק לעניין העמלות שאפל גובה וכתב: "האם ידעתם שא-פל מטילה מס סודי של 30% על כל מה שאתם קונים דרך ה-App Store שלהם?" – אותו עניין ממש שהבעיר את חמתה של אפיק גיימז בזמנו.

"אם חופש הביטוי יאבד אפילו באמריקה – עריצות היא כל מה שעומד לפנינו"

בהמשך צייץ מאסק באופן נרחב יותר על חופש הביטוי וניסיונות לחבל בו, בלי לקשר זאת ישירות לאפל, וכתב: "קבצי הטוויטר על דיכוי חופש הביטוי יפורסמו בקרוב בטוויטר עצמה. לציבור מגיע לדעת מה באמת קרה…". ואז הוא שב עם צייץ נוסף ובו סיכם: "זהו קרב על עתיד הציוויליזציה. אם חופש הביטוי יאבד אפילו באמריקה, עריצות היא כל מה שעומד לפנינו".

The Twitter Files on free speech suppression soon to be published on Twitter itself. The public deserves to know what really happened …

יצוין כי אם מאסק צודק בטענותיו אלו, הרי שלא מדובר בפעולה נדירה. החברה מנהלת את חנות היישומים שלה ביד רמה באופן שוטף, ואכן הסירה בעבר אפליקציות שלא הלמו את תפישת עולמה, ביניהן הרשת החברתית פרלה (Parler), הפופולרית בקרב השמרנים בארה"ב. האפליקציה נחסמה על ידי אפל בתחילת דרכה וחזרה ל-App Store ב-2021, לאחר שעדכנה את אופני מידור והצגת התוכן שלה, כך לפי הצהרת החברות אז.

אפל או המנכ"ל שלה, קוק, לא הגיבו להאשמות ששטח מאסק ולא התייחסה בכלל לדבריו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים