ראיות דיגיטליות הפכו לחשובות יותר מראיות פיזיות ומ-DNA בתיקי תביעה

את נקודת המפנה הזו חשף סקר מגמות השוק של סלברייט לשנת 2022 ● המציאות הזו יוצרת אתגרים חדשים לגופי אכיפת החוק, ובפרט מייצרת צבר הולך וגדל של מוצגים דיגיטליים, מה שמעכב את תהליכי החקירה

הפכו קריטיות בתיקי תביעה. ראיות דיגיטליות. אילוסטרציה.

חברת סלברייט – המתמחה בפתרונות DI (ר"ת Digital Intelligence) למגזר הציבורי והפרטי – פרסמה באחרונה את תוצאות סקר מגמות השוק שלה לתעשייה לשנת 2022. מהמחקר עולה כי רוב גופי אכיפת החוק והתביעה סבורים כי ראיות דיגיטליות חשובות יותר מראיות פיזיות ודגימות DNA בסיכויי ההצלחה שלהם להביא תיקי פשיעה להעמדה מוצלחת לדין.

הנתונים, שנאספו מלמעלה מ-2,000 מפקדי משטרה, מנהלי גופי אכיפת חוק, חוקרים, בוחני ראיות ותובעים, ממחישים את המידה בה ראיות דיגיטליות – בהן נכללים טלפונים חכמים, מחשבים ניידים, מדיה חברתית, רשתות חברתיות, מטבעות קריפטו, מצלמות אבטחה במעגל סגור, כלי רכב, ורחפנים – מייצרות אתגרים הולכים וגדלים עבור רשויות אכיפת החוק.

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך של רשויות אכיפת החוק ברחבי העולם להשקיע בהדרכות פורנזיקה דיגיטלית לצוותים הקיימים, לגייס מומחים טכנולוגיים נוספים לצוותים שלהם, ולשתף פעולה עם ספקי תוכנה אשר מסוגלים לסייע להם בניהול הראיות הדיגיטליות בצורה יעילה יותר. 

הממצאים המעניינים שעלו מהמחקר

מתוצאות המחקר ניתן ללמוד בין השאר כי 74% ממנהלי גופי אכיפת החוק מסכימים שקיים פער הולך וגדל במיומנויות טכנולוגיות במשטרה, מה שמקשה עוד יותר על הכוחות לאסוף, לנהל, לנתח, לאחסן ולהשתמש בראיות הדיגיטליות הנדרשות כדי להבטיח העמדה לדין.

עוד נמצא כי 48% ממפקדי משטרה ומנהלי גופי אכיפת החוק מאמינים שאסטרטגיות הטרנספורמציה הדיגיטלית שלהם היא לא טובה, או בינונית. בנוסף, 66% מהנשאלים מסכימים כי הראיות הדיגיטליות המתקבלות ממכשירים כמו מחשבים ניידים, טלפונים סלולריים, דיסק-און-קי ומצלמות אבטחה, משמעותיות יותר מראיות פיזיות לצורך פענוח תיקי פשיעה.

51% מבוחני הראיות מסכימים כי בשנה האחרונה גדל צבר המכשירים הדיגיטליים מהם יש צורך לחלץ ראיות.

הסקר מצא גם כי מספר הימים הממוצע שהחוקרים צריכים להמתין עד לקבלת דו"ח ובו המידע שחולץ ממכשיר זינק בשנה החולפת משישה לתשעה ימים.

ליאור בן פרץ, מנהל אסטרטגיה ראשי בסלברייט.

ליאור בן פרץ, מנהל אסטרטגיה ראשי בסלברייט. צילום: יח"צ

לראיות הדיגיטליות – "תפקיד עצום והולך וגדל"

ליאור בן פרץ, מנהל אסטרטגיה ראשי בסלברייט: "בקרב הציבור קיימת תפישה שגויה לפיה איסוף ראיות להעמדה לדין של פשעים כרוך בעיקר בטביעות אצבעות וספוגיות DNA. זוהי תפישה מיושנת של עולם השיטור, המבוססת על סרטים ותוכניות טלוויזיה, והיא מתעלמת מהתפקיד העצום וההולך וגדל של עולם הראיות הדיגיטליות".

הבלש המשטרתי סרג'נט כריסטופר קולינס מתחנת לייק ג'קסון בטקסס: "הגישה לראיות דיגיטליות היא קריטית כדי לפענח תיקים במהירות האפשרית, וממצאי הסקר תומכים במגמה זו. ככל שהראיות הדיגיטליות גדלות בנפח ומתפרסות על פני יותר מכשירים, החוקרים, האנליסטים והתובעים זקוקים למידע מדויק כדי לקצר את משך הזמן להעמדה לדין. הפתרונות של סלברייט מסייעים להגיע להגיע ליעד הזה".

סקר מגמות השוק השנתי של סלברייט מבוסס על 2,000 שאלונים שמילאו אנשי מקצוע בתחום אכיפת החוק מ-119 מדינות, בהן גם ישראל. הסקר סיפק תמונה עדכנית המראה כיצד גופי אכיפת החוק מתמודדים עם אתגרים מגוונים.

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איזו בדיחה הפכה להיות החברה

    קשקשת. הרכישות שביצעו עד כה, הן כשלון. מנכ״ל שלא מקשיב לבעלי תפקידים בחברה ודוחף בכוח לבצע רכישות ללא הבנה, בסוף גורם לחברה הפסדים של כסף וזמן. זה רק שאלה של זמן עד שיקבל בעיטה בתחת מבעלי המניות שרחוקים מלהיות מרוצים.

אירועים קרובים