דיווחים: גוגל תקצץ 10,000 משרות של עובדים בעלי "ביצועים גרועים"

חברות הטק הגדולות בעולם - ביניהן אמזון, טוויטר ו-מטא - הודיעו בשבועות האחרונים על פיטורים מסיביים, מה שיצר אי ודאות גדולה בשוק ● הענקית ממאונטיין וויו לא קיצצה בינתיים עובדים, האם זה עומד להשתנות?

תוצאות טובות. גוגל.

גל הפיטורים בהיי-טק העולמי הולך ומתרחב. גוגל בלטה עד היום בכך שלא הצטרפה אליו, אבל דיווחים אחרונים חדשים מבשרים כי ייתכן שגם היא עומדת לקראת פיטוריהם או שינוי מתכונת ההעסקה של 10,000 מעובדיה.

בשבוע שעבר החלה אמזון בקיצוצים שישפיע על כ-10,000 עובדים. בטוויטר, כידוע, כחלק מהתהפוכות שמשית על החברה אילון מאסק, הבעלים החדש, בשבועיים וקצת האחרונים פוטרה כמחצית מכוח העבודה הגלובלי, וקודם לכן גם כלל בכירי החברה הועזבו. מטא (חברת האם של פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם) צמצמה 13% מכוח העבודה שלה, מה שאמר שכ-11,000 אנשים שהועסקו בחברה זו ברחבי העולם – איבדו את מקור פרנסתם. בשבועות הקודמים נרשמו פיטורים גם בנטפליקס, סיילספורס, סנאפ ובחברות היי-טק אחרות.

האתר The Information דווח ביום ה' האחרון כי ייתכן ש-גוגל תרצה שההנהלה שלה תבחר אילו 10,000 מועסקים הם בעלי הביצועים הגרועים ביותר בה – ועובדים אלו יסיימו את שירותם בחברה. אפשרות נוספת היא שמנהלי גוגל יסמנו מי העובדים שתפקודם אינו מוצלח, והדבר יאפשר קיצוץ בבונוסים או בתגמולים של עובדים אלו.

למעשה, בדיווח מוזכרת מערכת חדשה בשם GRAD שגוגל חשפה מוקדם יותר השנה – המתבססת על דיווחי מנהלים – והיא שתמליץ על העובדים הכושלים ביותר בחברה, מי שיהיו כך מסתמן המפוטרים הבאים שההנהלה תאתר. מדובר כנראה באזהרה מטרימה לכך שהחברה שעד כה הייתה בין ענקיות הטק היציבות, גם היא על סף פיטורי נתח נכבד של עובדים.

לפי הדיווח, העובדים בעלי הביצועים הנמוכים ייבחרו על סמך "ההשפעה שלהם על העסק". מכיון שקשה להבין בדיוק מה משמעות ההגדרה "עובדים בעלי ביצועים גרועים" נשאלת כעת השאלה האם מדובר במי שביצועיו היו גרועים באחרונה? האם אלו עובדים חסרי ניסיון שרק גויסו, אך שדווקא עשויה להיות להם השפעה גדולה על הצלחתה של גוגל בעוד מספר שנים?

לעת עתה גוגל לא הגיבה או פירטה יותר, אבל אם אכן תבחר 10,000 עובדים שכאלו שילכו הביתה – מדובר על כ-6% מהכלל עובדי ענקית הטכנולוגיה ברחבי העולם.

ממים פנימיים בגוגל. הגוגלרים משחררים קיטור מחשש לפיטוריהם.

ממים פנימיים בגוגל. הגוגלרים משחררים קיטור מחשש לפיטוריהם. צילום: לכידת מסך ועריכה ממוחשבת

בימים האחרונים דיווח הביזנס אינסיידר לנוכח החדשות, כי גוגלרים רבים מייצרים ממים כדי להתמודד עם החרדה מכך שהם עלולים להיות המפוטרים הבאים. לעובדי החברה יש גישה לאינטראנט עצום בשם Moma, הכולל שלל תכנים, וכן את ה-Memegen, מחולל הממים הפנימי של החברה. הגוגלרים השתמשו בכלי זה כדי לשחרר קיטור ואולי לנסות ולנער את הבוסים שלהם.

לחץ חיצוני לפטר עובדים

יצוין כי מוקדם יותר בשבוע שעבר, המשקיעה TCI – קרן גידור מבריטניה, אשר לה אחזקות בשווי שישה מיליארד דולר בגוגל – דחקה סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל אלפבית – החברה האם של גוגל – להשתלט על הוצאות החברה. TCI כתבה מכתב ובו ציינה כי לאלפאבית יש יותר מדי עובדים שמקבלים שכר גבוה מדי. לכך הצטרף אנליסט מוול סטריט שהזהיר ביום ד' כי פיטורים בקרב שורות ענקית החיפוש הם כמעט בלתי נמנעים בשלב זה.

התוכנית המסתמנת של גוגל היא סימן נוסף להתנהלות חברות הטכנולוגיה הגדולות באמריקה עד כה – גיוסים והעסקת מצבת עובדים בקנה מידה נרחב במיוחד – אבל, כאמור, כעת הגיע זמן הכיווצים.

על פי ניתוח של CodersLink – הקיצוץ בצוותי חברות הטכנולוגיה הוא, כפי שניתן להבין, תוצאה של משבר הבריאות עקב הקורונה, ועד כה, בשנת 2022 בלבד, יש כבר 795 חברות בענף זה עם שקיצצו יותר מ-121,600 משרות, כך שענקיות הטכנולוגיה הן רק קצה הקרחון של התופעה המטרידה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יואב

    אני חושב שיש טעות בכתבה. לא מדובר בפיטור 10,000 אלא בקיצוץ גובה השכר שלהם. וגם זה לא במישרין אלא דרך התגמול הנוסף לשכר שלהם הניתן במניות פעמיים בשנה (שהוא למעשה מרכיב גדול מהשכר בפועל). חבל שאתם מטעים כאילו הולך להיות גל פיטורים ענקי כשזה לא המצב.

אירועים קרובים