"ישראל תהפוך למובילה עולמית בניסוים בתחבורה ציבורית אוטונומית"

כך לדברי ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, בעקבות פרסום החברות שנבחרו להתחיל בפיילוט להפעלת אוטובוסים ללא נהג, בקווי התחבורה בישראל ● מי החברות שזכו וכמה חברות ישראליות כבר פועלות בתחום?

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה.

"ישראל תהפוך בתוך זמן קצר למובילה עולמית בניסויים בתחבורה ציבורית אוטונומית, שיאפשרו לחברות הישראליות להפוך לשחקניות בינלאומיות מובילות בתחום", כך אמר ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות בראיון לאנשים ומחשבים.

"כבר כיום, ישראל רכשה עמדה מובילה וייחודית בתחום הניידות החכמה והאוטונומית", סיפר אפלבום, שאמר דברים אלו בעקבות פרסום בחירת ארבע קבוצות של מפעילי תחבורה שיחלו כבר בקרוב בניסויים להפעלת אוטובוסים אוטונומיים בארץ, זאת במסגרת המיזם הלאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית.

לדבריו, סך כל ההשקעה בפרויקט היא כ-61 מיליון שקל, כאשר כמחצית מהסכום מקורה בתקציב המדינה והשאר ממימון עצמי של החברות שנבחרו, כאשר כל חברה הביאה שותפים בינלאומיים שיש להם פתרונות, והן נחשבות למובילות עולמיות.

כלי רכב ציבוריים קטנים וחכמים. אוטובוסים אוטונומיים. אילוסטרציה.

כלי רכב ציבוריים קטנים וחכמים. אוטובוסים אוטונומיים. אילוסטרציה. צילום: BigStock

גידול שנתי ממוצע של 26% בסטראט-אפים המתמחים ברכב אוטונומי

עוד אמר ד"ר אפלבום כי תחום הרכב האוטונומי – שישראל נחשבת לפורצת דרך בו בזכות חברת מובילאיי – עובר כעת תהליך של מעבר להשקעה בפיילוטים של הסעת המונים באוטובוסים אוטונומיים.

"בעידן המתהווה של ניידות-מבוססת-תוכנה (Software-driven mobility) ישראל רכשה עמדה מובילה וייחודית בתחום הניידות החכמה והאוטונומית", כך לפי דברי אפלבום. "מספר הסטארט-אפים הישראלים בתחום התחבורה החכמה גדל מ-400 ב-2016 ליותר מ-600 ב-2020. הצמיחה המשמעותית ביותר הייתה במספר הסטארט-אפים שהוקמו בתחום הרכב האוטונומי, עם גידול שנתי ממוצע של 26% בתקופה זו".

"כמו כן, מאז 2008", הוסיף אפלבום, "מעל 20 יצרני רכב מהגדולים בעולם וספקיהם פתחו מרכזי פיתוח בישראל, בהם GM, הונדה, פולקסווגן, פורד ועוד. התחום גם מייצר פעילות עסקית משמעותית, שכן חברות בתחום גייסו כמיליארד דולר ב-2021".

מי החברות שנבחרו?

בהודעה של רשות החדשנות נאמר כי לאחר תהליך בחירה קפדני, החברות שנבחרו הן: מטרופולין, אגד, דן ונתיב אקספרס. כל אחת מהן חברה לחברות בינלאומיות מובילות, הן בתחום של ייצור אוטובוסים והן לחברות טכנולוגיה שמפתחות את כל מערך הבקרה והשליטה על האוטובוסים, שהוא למעשה לב העניין בשלב הראשון של המיזם.

החברות הזוכות תבצענה ניסויים באוטובוסים אוטונומיים בשטח ניסויים סגור ובאזורים תפעוליים, במטרה להוכיח היתכנות טכנולוגית, בטיחותית, רגולטורית ועסקית. בשלב השני של המיזם, החברות יפעילו קו שירות אוטונומי בכבישים ציבוריים, בהיקף שילך ויגדל במהלך תכנית הפיילוט שאורכה כשנתיים.

הניסויים בשלב השני של אוטובוסים ללא נהג יהיו בערים, על פי אזורי הפעילות של הזוכים: רעננה, ראשון לציון, גוש דן וירושלים. בשלב זה הפיילוט יהיה באמצעות אוטובוסים זעירים, שיהיו ערוכים לפעילות אוטונומית ברמה שלוש עד ארבע, שמשמעותה רכב ללא נהג, אולם בשלב הראשון, הניסוי יתבצע כאשר ברכב יהיה נהג, כך הדגיש אפלבום. 

ד"ר אפלבום אומר כי המיזם ישפר מאוד את חוויית השימוש בתחבורה ציבורית, יתרום להגברת רמת הבטיחות והשליטה ברכבים אלו. עוד לדברי יו"ר רשות החדשנות, יכולת הגמישות בניתוב ותכנון הקווים תשפיע על הנוסעים באופן בולט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים