מאסק, הבעלים החדש של טוויטר, פיטר כמחצית מהעובדים

ביום ו' אלפים קיבלו מייל והתבקשו לעזוב מיד, במקביל מאסק הסביר שהדבר היה מחויב המציאות כי טוויטר "מפסידה 4 מיליון ד' ביום", ויש לחסוך בעלויות ● מה אמר המנכ"ל שלעבר, דורסי, על המהלך ומה עוד משתנה?

תאפשר תשלום פר-מאמר חדשות. טוויטר.

האיש העשיר בעולם, אילון מאסק, רכש את טוויטר רשמית – אחרי מו"מ ארוך ומטלטל – ביום ו' לפני שבוע ויומיים. מאז עברה החברה בניהולו ובבעלותו שלל תהפוכות מהירות ודרמטיות מאין כמותן, כשלאף אחד לא ברור בדיוק לאן כל זה מתקדם ומה מקור וכוונות הרפורמות שמאסק משית על הפלטפורמה המצייצת.

עם כניסת מאסק לתפקיד הבוס הוא מינה עצמו למנכ"ל ולקח פיקוד מלא על החברה, לאחר שעמד מאחורי סילוק כל ההנהלה הבכירה – כשהבולטים במפוטרים הם המנכ"ל, פרג אגרוואל, סמנכ"ל הכספים, נד סגל, והממונה על העניינים המשפטיים והמדיניות, ויג'יה גאדה. לאחר התהפוכות הללו החלה עזיבה המונית של בכירים בחברה ובמקביל שמענו שלל עידכונים ונבואות אודות שינויים שכבר מתרחשים ועוד יקרו בפלטפורמה.

עקב מהלכים אלו טוויטר מתמודדת עם אי ודאות חדשה, הן בנוגע לאופן ואופי תפעולה, והן בכל הכרוך בפוטנציאל הרווחיות שלה, כשכעת היא חווה גם סוג של חרם מפרסמים, אבל לא אחד נרחב במיוחד לעת עתה.

פיטורי כמחצית מהעובדים

ביום ו' האחרון פורסם מזכר פנימי, שנשלח לכל 7,500 העובדים, ובו צוין כי בקרוב הם יקבלו "מייל שיעדכן אם פוטרתם או לאו", כך דיווח The Verge. במכתב צוינה השעה 9:00 בבוקר (שעון ארה"ב) כמועד קבלת הודעת הפיטורין, שאכן נשלחה לפי ההערכות לכחצי מהעובדים, שהתבקשו לעזוב את מקום עבודתם מיידית.

יואל רוט, ראש אגף הבטיחות והיושר של החברה, אישר בשרשור ציוץ כי "כ-50%" מכוח העבודה של טוויטר קוצץ ברחבי החברה. עם זאת רוט הוסיף שיותר מאלפיים אנשי הצוותים "שעבדו על סקירת קו חזית (של תוכן – ג"פ) לא הושפעו" מהקיצוצים.

מאסק מצידו הסביר, מן הסתם באמצעות ציוץ בטוויטר, את הסיבות לפיטוריהם המידיים של אלפי עובדי החברה. לדבריו, הפיטורים בוצעו מכיוון שהחברה ספגה הפסד של כ-4 מיליון דולר בכל יום בטרם עברה לידיו. בנוסף הסביר הבעלים החדש כי לכל מי שעזב הוצעו שלושה חודשי פיצויי פיטורים – "50 אחוז יותר מהנדרש בחוק".

הפיטורים ההמוניים הם בעצם הטלטלה האחרונה – וכנראה ממש לא הסופית – שחווה החברה מאז השלים מאסק את רכישתה ב-44 מיליארד דולר. התגובות למעשה רבות וכן נודע כי בינתיים עובדי טוויטר שפוטרו הגישו תביעה ייצוגית נגד החברה בבית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו. הם טענו שהחלטת הפיטורים מפרה את חוק התאמת העובדים והסבה מחדש (WARN) האמריקני. התקנה המסוימת קובעת כי חברות עם 100 עובדים ומעלה מחויבות להודיע ​​לעובדיהן על פיטורים המוניים 60 יום מראש.

את הקובלנה הגיש תובע אחד, המיוצג על ידי עורכת הדין שאנון ליס-ריורדן, שביקש מבית המשפט להורות לטוויטר לציית לחוק ה-WARN. התביעה גם רוצה שבתי המשפט יאסרו על טוויטר לבקש מעובדים לוותר על זכותם להגיש תביעות נוספות בנדון. "אנחנו מגישים את התביעה הזו, במאמץ להבטיח שהעובדים יהיו מודעים לכך שהם לא יכולים לחתום על ויתור על זכויותיהם ושיש להם דרכים לממש את זכויותיהם", ציינו התובע ועורכת דינו.

על הדיווחים אודות הפיטורים של כמחצית מכוח העבודה בחברה הגיב באופן מעט מפתיע המייסד והמנכ"ל לשעבר של הפלטפורמה, ג'ק דורסי, שפרסם בשבת מילות עידוד למפוטרים ולעולם וכן שלקח את האשמה למצב החדש על עצמו.


"אני האחראי לכך שכולם נמצאים במצב הזה: הגדלתי את גודל החברה מהר מדי. אני מתנצל על כך", צייץ דורסי. הוא גם כינה את עובדי טוויטר בעבר ובהווה "עמידים" ואמר: "אני אסיר תודה, ואוהב, את כל מי שעבד אי פעם בטוויטר. אני לא מצפה שזה יהיה הדדי ברגע זה".

נזכיר כי באפריל דורסי הביע את תמיכתו בהשתלטות של מאסק על החברה, אך הוא גם אמר כי באופן עקרוני, הוא חושב שאף אחד לא צריך להחזיק או לנהל את טוויטר, וכי היא צריכה להיות במקום זאת מקום שפועלן ל"טובת הציבור".

בנוסף נציין כי דורסי עצמו השיק בדיוק במקביל להשתלטות של מאסק שירות אלטרנטיבי ואולי אף מתחרה לטוויטר – בלוסקיי שמו – שלפי הדיווחים מושך אליו כעת רבים מנוטשי טוויטר מפאת אימת מאסק.

חרם מפרסמים בעקבות הפחתת הצנזורה?

עקב כוונתו המוכרזת של מאסק להפוך את טוויטר לשירות חופשי יותר לכל הדיעות והעמדות, בתוך הפחתת הצנזורה בה והשארתה רק כמקור לאכיפת החוק של המדינה, החלה קריאה לחרם מפרסמים על הפלטפורמה, מתוך החשש שהיא תהפוך לקיצונית, ימנית ואף פאשיסטית, גזענית ומסוכנת.

עמותות וארגונים למען בטיחות מקוונות הביעו דאגה לגבי תוכניותיו אלו של מאסק וכוונותיו לבטל השעיות מטוויטר, שניתנו לדמויות שנויות במחלוקת, בעיקר לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ.

באחרונה שמענו ממאסק ש-"קבוצות אקטיביסטיות הלוחצות על מפרסמים" אשמות ב-"ירידה מאסיבית בהכנסות", וזאת בזמן שהחברה עסוקה בקיצוצים הגורפים במשרות, במאמץ לחסוך כסף, ואולם נכון לעכשיו לא ברור איזה מפרסמים הקפיאו את מודעותיהם ברשת החברתית המצייצת בינתיים.

לדברי המולטי-מיליארדר "אקטיביסטים" המעוררים חששות לגבי אופן מיתון וניטור התכנים החדש בטוויטר "מנסים להרוס את חופש הביטוי באמריקה".

בהתייחס לנושא של צנזורה ומיתון התוכן, אמר מאסק כי "המחויבות החזקה" של טוויטר נותרה "ללא שינוי". אבל לא כולם קנו את הבטחותיו אלו.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר ביום ו' כי מאסק רכש את פלטפורמת המדיה החברתית שמפיצה שקרים ברחבי העולם. בדבריו באירוע גיוס תרומות בו השתתף ציין ביידן ש"עכשיו מה שכולנו מודאגים ממנו" הוא ש"אילון מאסק יוצא וקונה לו חליפה ששולחת, שפולטת, שקרים בכל העולם… אין יותר עורכים באמריקה. אין עורכים. איך אנחנו מצפים שילדים יוכלו להבין מה הסיכון?".

מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה לכתבים מוקדם יותר כי ביידן נחרץ לגבי הצורך להפחית דברי שטנה ומידע מוטעה. "האמונה הזו כוללת את טוויטר וממשיכה לפייסבוק ולכל פלטפורמת מדיה חברתית אחרת שבה ניתן להפיץ תוכן מוליך שולל".

מה יהיה עם טוויטר לאחר השתלטות מאסק על הרשת החברתית?

מה יהיה עם טוויטר לאחר השתלטות מאסק על הרשת החברתית? צילום: ויקימדיה ו-BigStock (בהתאמה)

מה יהיה המודל העסקי החדש?

במהלך השבוע החולף דיווחנו כי מאסק וטוויטר שלו מתכננים, למען יותר שוויון בין המשתמשים, להתחיל לגבות 8 דולר בחודש בעבור סימן ה-וי הכחול שמאמת חשבונות.

הרשת החברתית המצייצת, כך נודע, עתידה להשיק את מה שקרוי 'Twitter Blue' – גרסת מנוי בתשלום שתחודש בידי מאסק. כיום מוענק סימון ה-וי הכחול לסלברס, פוליטיקאים, ספורטאים ועיתונאים ללא תשלום נוסף, אבל בקרוב כל אחד יוכל להתהדר בסימון המסוים.

"מערכת האדונים והאיכרים הנוכחית של טוויטר למי שיש או אין לו סימן ביקורת כחול מבאסת", צייץ מאסק בנדון, "כוח לאנשים! (וי – ג"פ) כחול תמורת 8 דולר בחודש", הוסיף.

ואכן כבר אתמול צצו ב-App Store של אפל הערות חדשות שנוספו לגרסה האחרונה של אפליקציית טוויטר ל-iPhone, ובהן קטע חדש שהצביע על תכונת האימות המוצעת בתשלום.

בהערות עודכנו המשתמשים ש"החל מהיום" אם "נרשמים עכשיו" למנוי של 8 דולר בחודש (Twitter Blue), "החשבון שלך יקבל סימן ביקורת כחול, בדיוק כמו הסלבריטאים, החברות והפוליטיקאים שאתה כבר עוקב אחריהם". עם זאת, בינתיים נראה כי התוכנית עדיין לא ממש נכנסה לפעולה.

בניתוחים שונים של המהלך נשמעת הסברה כי עיקר הכוונה העומדת מאחוריו היא בעצם להגדיל את רווחי החברה, שכפי שאפילו מאסק ציין – נמצאים במצב רע, ושבמצבם הנוכחי אינם מסמנים הצלחה כלכלית גדולה לבעלים החדש והאמביציוזי של החברה, כי אם להיפך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים