הטובות לסייבר: נשים באחד המקצועות ה-"גבריים" ביותר

מנהלות בחברות סייבר ואבטחת מידע מספרות מה הביא אותן לתפקיד, מהם היתרונות שבהעסקת נשים בתחום והאם חל בשנים האחרונות שינוי

הגיע הזמן שעולם הסייבר ייפתח יותר לנשים.

צריך להודות באמת: מקצועות אבטחת המידע והסייבר נחשבים ל-"גבריים", ואפילו מאוד. למעשה, העולם הזה הוא בין העולמות ה-"גבריים" ביותר בענף ההיי-טק, שגם ככה סובל משיעור נמוך של נשים, בפרט במקצועות הליבה. יש לכך כמה סיבות, ובראשן העדר ההכוונה של נשים לסייבר, אל מול ההכוונה הברורה של גברים לתחום, במידה רבה בגלל השירות הצבאי, על הניסיון שהם צוברים בו וההיכרות ביניהם. מה שנקרא, "חבר מביא חבר".

ובכל זאת, יש נשים שעשו זאת והשתלבו בעולם הסייבר, ובהצלחה. יחד עם עמיתיהן הגברים, הן מגנות על המדינה בכלל ועל ארגונים בפרט מפני האיומים השונים – מפשיעה כלכלית ועד לאיומים מצד מדינות. לרגל יום הסייבר הלאומי, בחרנו, באנשים ומחשבים, להביא את הסיפור של כמה מהן.

שרון אודה, סמנכ"לית פיתוח בצ'ק

"את הקריירה המקצועית שלי התחלתי בנייס, כמפתחת, מיד לאחר שסיימתי תואר בהנדסת מחשבים ותוכנה באוניברסיטת תל אביב. עם השנים התקדמתי לתפקידי ניהול: ראשת צוות, ראשת קבוצה ודירקטורית. התחלתי בעולם הסייבר בצ'קמרקס – מה שאומר שינוי מתאגיד גדול לסטארט-אפ בצמיחה. זה היה שינוי נהדר מבחינתי, כי היכולת שלך להשפיע בארגון צומח גדולה לאין שיעור.

שרון אודה, סמנכ"לית פיתוח בצ'ק.

שרון אודה, סמנכ"לית פיתוח בצ'ק. צילום: עננים צילום עסקי

מאותה הסיבה, כשהגיעה ההצעה להצטרף לצ'ק כסמנכ"לית פיתוח – לא חשבתי פעמיים. גם כאן מדובר בחברת סטארט-אפ צומחת, עם מעל 15 אלף לקוחות B2B, כולל חברות ענק. קטגוריית ה-Go-to-Market Security, שבה צ'ק פועלת, היא אחת הקטגוריות המתפתחות ביותר בעולם הסייבר. מטרתה היא להגן על ארגוני שיווק, דטה ומכירות מפני הנזקים של הפייק ווב, בהם בוטים, האקרים ואיומים נוספים. בשנה וחצי האחרונות שלי בצ'ק הגדלנו את מחלקת המו"פ ב-50%, והכנסנו כלים ותהליכים חדשים לטיוב תהליכי הפיתוח, לצד פיתוח משמעותי של מוצרים ויכולות. כאשר מובילים בנייה של קטגוריית סייבר שלא הייתה קיימת לפני כן, האתגרים הטכנולוגיים והמוצרים גדולים, והעניין בעבודה גדל בהתאם".

ורד גומה, סמנכ"לית מוצר בסייבריזן

"אני עובדת בסייבריזן, שמבצעת זיהוי, מניעה ונטרול של תקיפות סייבר בארגונים, כבר שש שנים, כאשר במשך חמש שנים ניהלתי את הטכנולוגיה של החברה. כסמנכ"לית מוצר, אני אחראית על הצוות שמכתיב את חזון המוצרים של החברה, ועיקר העבודה הוא סביב פיצ'רים חדשים שצריך להוסיף להם לאחר שיח עם לקוחות ומנהלי אבטחת מידע.

ורד גומה, סמנכ"לית מוצר בסייבריזן.

ורד גומה, סמנכ"לית מוצר בסייבריזן. צילום: יח"צ

עולם הסייבר הוא עולם מאוד דינמי ומשתנה. כל הזמן יש מגמות חדשות, סוגי תקיפות חדשים וארגוני תקיפה חדשים, ולכן קיים צורך תמידי להגדיל את הכיסוי של המוצר ולהקטין את סיכויי החשיפה של הלקוחות. אנחנו מקבלים נון סטופ עוד דרישות וקווי מוצר, איסוף של דטה ממקורות נוספים, והשקעה בצד המניעה וההגנה.

תחום הסייבר הוא מאוד גברי בהגדרה, אבל באחרונה מתעוררת ההבנה אצל ארגונים שמדובר בעולם מורכב ביותר מבחינה טכנולוגית, והגיוון מביא לשולחן תפיסות וזוויות אחרות, וחשיבה יצירתית. אם יהיו עוד נשים בתפקידי CISO, זה יכול לעשות שינוי משמעותי. צריך להיאבק לגוון כל תחום שאינו מגוון, ובסייבריזן, שמנו את זה כמטרה לעצמנו. אנחנו מעסיקים א.נשים מכל המגזרים – אם זה ערבים, דרוזים, חרדים, להט"בים ועוד, ומשלבים אותם.ן בכל מחלקות החברה".

רות גומל כפרי, סמנכ"לית מוצר בתופין

"כסמנכ"לית מוצר בתופין, אני אחראית, יחד עם כל עובדי המחלקה, על ייצור אסטרטגיית מוצר שתממש את האסטרטגיה העסקית של החברה.

רות גומל כפרי, סמנכ"לית מוצר בתופין.

רות גומל כפרי, סמנכ"לית מוצר בתופין. צילום: יח"צ

יש לי פרספקטיבה של 20 שנה בתעשייה, ולמדתי מניסיוני שתעשיית ההיי-טק היא גברית, כמו כל העולם שלנו, אבל עם הזמן, היא מתקדמת ונהיית ידידותית יותר לכולם.ן. יש כאן חלק חשוב למה שקורה בבית: ביותר משקי בית, נשים וגברים לוקחים חלק שווה בניהול. הורים מנהלים את הקריירות שלהם באופן דומה ושוויוני יותר מבעבר. עוד לא הגענו לשוויון מלא, אבל בתעשייה שלנו זה ניכר. לצאת פעמיים בשבוע מוקדם מהעבודה כדי להוציא ילדים ממסגרות זה כבר לא נחלתן הבלעדית של הנשים.

בהכללה גסה מאוד, נשים פיתחו אסטרטגיות פחות אגרסיביות להתנהלות בעולם פטריארכלי ברובו. אסטרטגיות השיתוף, השכנוע והרתימה שלהן רכות יותר. כיום, האסטרטגיות האלה מתקבלות יותר ויותר.

כדי ליהנות מסביבת עבודה מאוזנת, החברות צריכות להמשיך להוכיח לנשים שהעובדה שאת אישה לא מהווה מחסום – כמו שאנחנו, בתופין, עושים משלבים מאוד מוקדמים של החברה. גם בימינו החברות צריכות להיות אקטיביות בשילוב של יותר ונשים בשורותיהן, משום שמחקרים מראים שנשים נוטות פחות להגיש קורות חיים למשרות שהן לא מתאימות בדיוק לכל הדרישות שיש בצידן".

שגית דותן, ראשת צוות בקאנד בסנטרה (Sentra)

"סנטרה מאפשרת לארגונים עסקיים מבוססי ענן לקבל תמונת מצב אמיתית ומקיפה לגבי המידע הרגיש שקיים בסביבות הענן הציבורי שלהם. התחלתי את דרכי המקצועית כקצינה בחיל האוויר, והמשכתי כמתכנתת באדאלום ובמרכז הפיתוח של אורקל בישראל. בסנטרה, אני מקדישה את רוב זמני לניהול המשימות של הצוות, ולתכנון אל מול מפת הדרכים של החברה. מכיוון שסנטרה היא סטארט-אפ בצמיחה, העבודה דינמית, ומשתנה בהתאם לפידבק שאנחנו מקבלים מהשוק. חשוב לי להישאר בעניינים ולהמשיך לקחת על עצמי גם משימות תכנות. זה מאפשר לי הבנה טובה יותר של האתגרים והמשימות של הצוות, וכך אני יכולה להוביל אותו טוב יותר. חשוב לי גם לייצר סביבה משתפת, נטולת מעמדות ואגו. כך אני לומדת על הרבה מחבריי לצוות, ומשתפרת כל הזמן.

שגית דותן, ראשת צוות בקאנד בסנטרה.

שגית דותן, ראשת צוות בקאנד בסנטרה. צילום: יקיר שוקרון

עולם הסייבר מתעסק לא מעט בניצול חולשות ובחשיבה על פתרונות לא סטנדרטיים. גיוון אנושי מייצר דרכי חשיבה מגוונות, מאזן ויוצר הפריה של הכלל. יש חשיבות גבוהה לשילוב יותר נשים בעולם הסייבר, ובעמדות מפתח, כאחוז שלהן באוכלוסייה. ייצוג מגדרי הולם הוא אחת ממטרות העל של סנטרה. אנחנו עוד לא איפה שאנחנו רוצות ורוצים להיות – אבל אנחנו בדרך לשם".

מורן פינס, אנליסטית הגנת סייבר בכירה בסייברינט

"הגעתי לסייברינט לאחר הרבה שנים של פעילות במגזר הציבורי. בסך הכול, אני כ-10 שנים בתחום המודיעין המרתק, הסופר מעניין והמחדש, ששואב אותך לתוך עולם מלא במידע ובמסתורין. בשלב מסוים החלטתי שאני רוצה לשנות את תחום העיסוק שלי ולהתעמק יותר בעולם הסייבר, כי הבנתי שהוא הרבה יותר מעניין ומאתגר אותי.

מורן פינס, אנליסטית הגנת סייבר בכירה בסייברינט.

מורן פינס, אנליסטית הגנת סייבר בכירה בסייברינט. צילום: מקסים דינשטיין

העבודה שאני מבצעת היא מגוונת: אני עובדת עם אלפי מקורות שונים, בהם הדארקנט, חוקרת קבוצות תקיפה ומבצעת אנליזות לנתונים, ומסיקה מהן מידע מודיעיני שרלוונטי ללקוחות שלי על איומים פוטנציאליים וטכניקות חדשות שעלולים לפגוע בהם. אני גם אחראית על מסירת המלצות והדרכות שוטפות ללקוחות על הדרכים שבאמצעותן ניתן להתמודד עם אירועי סייבר שונים.

הטענה היא שעולם הסייבר הוא גברי, אבל מאז שהתקבלתי לסייברינט, אני לא מרגישה שזה כך באופן מוחלט. השיקולים השתנו, וכיום חברות מעסיקות עובדים.ות ומנהלים.ות בתחום לפי היכולות ולא לפי המגדר שלהם.ן. אני ממש לא בטוחה שזה כבר כך בכל מקומות העבודה, אבל אני יכולה להעיד שסביבת העבודה שלי נעימה ושיש לא מעט נשים סביבי. ככלל, הנוכחות של נשים בתחום הסייבר מרשימה, וזו מגמה שתלך ותתחזק, כי זה תחום מרתק. אני ממליצה לכל אישה לא לוותר על הרצון המקצועי שלה – בכל תחום ובעיקר בסייבר".

שירי מרגל, מנהלת מוצר בכירה באימפרבה

"אני נמצאת בתעשיית ההיי-טק קצת יותר מ-20 שנים, ובעשור האחרון – בתעשיית הסייבר. את הדרך המקצועית שלי התחלתי בתור מהנדסת תוכנה ומפתחת אלגוריתמים. כשחזרתי לארץ, לאחר רילוקיישן בטורונטו, שם הייתי עוזרת מחקר באוניברסיטה, התחלתי לעבוד באימפרבה בתור חוקרת ומנהלת צוות חוקרים ומדעני נתונים, תוך עיסוק רב באלגוריתמים של בינה מלאכותית. המשכתי את דרכי בעולם הסייבר במקומות אחרים, וחזרתי לאימפרבה כמנהלת מוצר בכירה.

שירי מרגל, מנהלת מוצר בכירה באימפרבה.

שירי מרגל, מנהלת מוצר בכירה באימפרבה. צילום: יח"צ

המוצר שאותו אני מנהלת הוא בעולם אבטחת המידע. ככזו, תפקידי הוא לזהות את צרכי השוק, המגמות שאליו הוא הולך וההזדמנויות העסקיות שיש בו. בהתבסס על ההבנה של המגמות של השוק והצרכים של הלקוחות, אני מגדירה את האסטרטגיה העסקית העומדת מאחורי המוצר. מתוך האסטרטגיה, אני קובעת את הדרישות הפונקציונאליות של המוצר ואת התכולה שלו, על ידי תרגום הצורך העסקי לפתרוןף תוך כדי ניהול סיכונים וניצול המשאבים שעומדים לרשות החברה.

בעולם הסייבר אין כל הבדל בין נשים לגברים, ואין תכונות ספציפיות שמאפיינות מגדר מסוים שרלוונטיות לתפקידים בעולם הזה. לכן, אין כאן מקום להכללה מגדרית. יש לבחון התאמה של כל בן אדם לעולם הסייבר באופן פרטני, ללא קשר למגדר שלו".

אלינור כהן, מנהלת פיתוח עסקי ושותפויות בטורק (Torq)

"טורק הוא סטארט-אפ שמפתח פלטפורמת אוטומציה ללא קוד לצוותי אבטחת מידע. הגעתי אליו לאחר שהייתי עורכת דין בארץ ובארצות הברית, ומנהלת פיתוח עסקי במשרד עורכי דין גדול. עשיתי הסבה לעולם הסייבר לפני חמש שנים. המעבר היה חד, ישירות לתחום שנחשב ליבתי, טכני מאוד ובעיקר גברי. זה היה שינוי ענק וצעד לא טריוויאלי בשלב שבו הייתי בקריירה שלי.

אלינור כהן, מנהלת פיתוח עסקי ושותפויות בטורק.

אלינור כהן, מנהלת פיתוח עסקי ושותפויות בטורק. צילום: יח"צ

אני מנהלת את הפיתוח העסקי והשותפויות בטורק. אנחנו מייצרים אינטגרציות של המוצר שלנו עם מוצרים של חברות אבטחה מובילות, וביצענו כבר מעל ל-150 אינטגרציות. התפקיד שלי דורש הבנה מעמיקה – הן טכנולוגית, הן עסקית והן של השוק שבו החברה פועלת.

העובדה שאני אישה מעולם לא היוותה עבורי חסם לכל דבר שרציתי לעשות בחיים. לא הרגשתי שאני לא מקבלת מספיק או שאני לא יכולה לעשות משהו מאחר שאני אישה. להיפך, זה דווקא נתן לי את הדחיפה להיות יותר טובה מכל מי שסביבי.

עולם הסייבר עדיין נשלט על ידי גברים. אלא שהוא עובר שינוי. לראייה, אצלנו, בטורק, יש נוכחות נשית חזקה, בכל צוותי הפיתוח והמוצר, ואני מאמינה שבעוד כמה שנים נראה יותר נשים בכל התפקידים בהיי-טק בכלל ובסייבר בפרט – גם בתפקידי מפתח וניהול. מנהל שמנטרל את הפחד ומעז לנסות רואה שזה לא כזה נורא".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יתרו

    מוחקים תגובות דלא מתאימות לאג'נדה שלכם !!!

  2. יתרו

    שירת ההלל העצמית של הנשים נמשכת ללא הרף, בכל החזיתות.... את האמת אנחנו יודעים, הרי ..

אירועים קרובים