ציף ציף מעל הרציף: מה חדש(ני) בנמל אשדוד?

הנמל הגדול בישראל הוא האב של חדשנות, שמאפשר לסטארט-אפים לערוך בדיקות היתכנות ולהגיע לנמלים בעולם - בברצלונה, בניו יורק ובניו ג'רזי ● רועי אברהמי, מנהל החדשנות של נמל אשדוד, מסביר

נמל אשדוד.

נמל אשדוד הוא הנמל הגדול בישראל, והוא גם ותיק: הנמל נחנך ב-1963. אלא שלצד הוותק והמסורת, יש בו לא מעט חדשנות. רועי אברהמי, מנהל החדשנות של נמל אשדוד, מספר על החדשנות שמתנהלת ברציפים (וכמובן במשרדים) של הנמל – חלק מהם באופן מקומי וחלק בקנה מידה בינלאומי, עם נמלים אחרים בעולם. אילו?

ובכן, ההתפתחות החדשנית הכי חדשה בנמל אשדוד היא הסכם לשיתוף פעולה בתחום הטכנולוגיה שנחתם לפני שבועות אחדים בינו לבין נמל ברצלונה. במסגרת ההסכם, חברות סטארט-אפ ישראליות יוכלו לבצע פיילוטים בנמל של העיר הספרדית-קטלונית, ובכך להיחשף לשוק העולמי בתחום הספנות – שוק שמשווע לחדשנות. התוכנית היא להפגיש את אותם סטארט-אפיסטים עם משקיעים ולקוחות פוטנציאליים.

פרט לברצלונה, הנמל הישראלי חתם על הסכמי שיתוף פעולה עם שני נמלים אמריקניים: בניו יורק ובניו ג'רזי. "פתחנו שם שגרירות שלנו, ועובדי הסטארט-אפים יכולים לעבוד ולבצע שם פרויקטים. אנחנו מייצאים לשם חברות שבחנו ומהצד השני נייבא פתרונות מהם", אמר אברהמי.

ההסכמים האלה מהווים המשך ישיר לפעילות אינטנסיבית שנערכת בנמל אשדוד בשנתיים האחרונות, במטרה להפוך אותו להאב של חדשנות, שמעודד, מקדם ואף משקיע בחברות סטארט-אפ ישראליות שמפתחות פתרונות לעולם הנמלים והספנות. אברהמי הוא המוביל את הפעילות הזו מאז שהגיע לנמל אשדוד, לפני כשנתיים. "עולם הספנות הוא עדיין מיושן ביחס לתחומים אחרים", אמר. לדבריו, "היעד שהצבנו הוא להפוך את נמל אשדוד לנמל החכם ביותר, לשפר את השירות ללקוחותינו ובצד האחר לסייע לסטארט-אפים ישראליים לפרוץ לעולם הגדול".

הגברת החדשנות – תולדה של התחרות בין הנמלים

אחד הזרזים הגדולים להחלטה של מנהלי נמל אשדוד להשקיע בחדשנות היה התחרות שמתפתחת בינו לבין הנמלים הפרטיים החדשים בארץ. נכון להיום, הנמל עובד עם כ-60 חברות סטארט-אפ ממגוון תחומים ולדברי אברהמי, בכל שלושה חודשים מתפרסם קול קורא לצירוף חברות חדשות להאב הטכנולוגי שלו.

אילו פתרונות אתם מחפשים ומה אתם מציעים לסטארט-אפים שרוצים לשתף אתכם פעולה?
"הפתרונות שאנחנו מחפשים הם בכל תחומי פעילות הנמל. הקריטריון החשוב הוא היכולת של החברות לבצע בדיקת היתכנות (POC) בנמל עצמו, על גבי הציוד הרלוונטי.

החברות שנמצאות בשלבים הממש ראשונים עוברות תהליכי הכשרה במסגרת אקסלרטור שהנמל מפעיל, והוא משקיע בהכשרות של אותם סטארט-אפיסטים. במקביל, מגיעות אלינו חברות שיש להן מוצר ושבאמצעות הוכחת היתכנות קל להן יותר לפרוץ לעולם, דרכנו, מאחר שהלקוחות והמשקיעים הפוטנציאליים יודעים שהן עברו פה את המבחנים הכי אמינים ומקצועיים".

רועי אברהמי, מנהל החדשנות של נמל אשדוד.

רועי אברהמי, מנהל החדשנות של נמל אשדוד. צילום: יח"צ

האם אתם גם לקוחות של אותם סטארט-אפים, גם משקיעים בהם כספים?
"כן, במקרים מסוימים. מצד אחד אנחנו משמשים כהאב ומקדמים חברות, ומהצד השני אנחנו הופכים ללקוחות ורוכשים את הפתרונות אחרי שעברו את כל הבדיקות. נכנסנו לתהליך של השקעות בחברות רלוונטיות, על פי החלטה של הממשלה. בשלב זה הוקמה קרן של 200 מיליון שקלים, שכבר בוחנת השקעות, והכוונה היא להגדיל אותה".

לדברי אברהמי, "יש כאן ייחוד: חברות צעירות שעובדות בצמוד עם העובדים ואנשי המקצוע בנמל, שמשקפים את הדברים שצריך לשנות – והחברות מחפשות ומפתחות את הפתרונות".

איך העובדים מגיבים להתפתחויות האלה?
"עובדי הנמל הם סוכני חדשנות. הם יודעים הכי טוב מה כואב להם בעבודתם, יש להם רעיונות מה צריך לשפר והם עובדים בצמוד לחברות הסטארט-אפ שמתקבלות לנמל. שילוב של מנהל טכני בכיר, מהנדס חשמל ואנשי תוכנה הוא שילוב מנצח, שמאפשר לחברות לא רק לפתח רעיונות אלא גם לבדוק אותם פיזית, בשטח, בתוך המים העמוקים של הנמל".

גריז(לי) על המים

אחת מחברות הסטארט-אפ שהתלוו למשלחת של נמל אשדוד לחתימת ההסכם עם הנמל בברצלונה היא גריזלי, שהוקמה על ידי אמיר שוורץ ואביב קינן. גריזלי פיתחה פתרון שמסייע במניעת תקלות בלתי צפויות בתפעול הציוד בנמל – כמו, למשל, בתהליכי הגירוז. "הפתרון שפיתחנו הוא הקמת חיישן גריז אלחוטי, שמותקן על כל נקודות הגירוז של המנופים והציוד האחר בנמל", הסביר שוורץ. "המערכת שולחת חיווי והתראות על תהליך הגירוז, מוציאה דו"חות לפי חתכים על פי דרישות המשתמשים, ובכך מונעת תקלות וחוסכת הרבה מאוד כסף".

אמיר שוורץ, ממייסדי גריזלי.

אמיר שוורץ, ממייסדי גריזלי. צילום: יואל זוהר

הרכיב החכם שפותח, שכולל תוכנה וחומרה, זכה כבר ללא מעט יישומים. "משיחות עם אנשי המקצוע גילינו שיש תופעה עולמית, שבה מפעלים מפסידים מיליוני דולרים רק כי המערכות שלהם לא יודעות להתריע מראש על תקלה כמו תקלת גריז, שגורמת לעצירת מכונות ולנזקים גדולים", הסביר שוורץ.

הנסיעה לברצלונה פתחה בפני גריזלי את השער לעולם, לאחר שהיא חתמה על הסכם עם הנהלת הנמל בעיר. כעת נערכת החברה לגיוס כספים ולהמשך.

גריזלי היא לא החברה היחידה שהשתתפה באירוע בברצלונה. יחד איתה הציגו שם את פתרונותיהן חברות שפיתחו פתרונות סייבר, חברה שמנהלת צי של רחפנים לצורכי פיקוח יעיל, חברה שמציעה טכנולוגיות למציאות רבודה ועוד.

מי שדוחפת את החדשנות ומעודדת אותה היא יו"רית דירקטוריון נמל אשדוד, אורנה הוזמן בכור. לדבריה, "יש לחדשנות הישראלית שאנחנו מטפחים בחממה הטכנולוגית שלנו הרבה מה להציע במגוון של תחומים, שיהפכו את עולם הספנות והנמלים ליעיל יותר – החל מתחום הלוגיסטיקה והשינוע, ועד למערכות בקרה ולאנרגיה ירוקה. אנחנו מעוניינים להרחיב את הפעילות של הסטארט-אפים שמגיעים אלינו לנמלים מובילים בעולם".

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    תסדרו את המשקלים בכניסה לנמל כול המחשבים ענתיקות עובדים על תוכנה xp כול הזמן נתקעים הבודקים בכניסה כול אחד עובד על שלוש עמדות רצים ממשאית למשאית כול הזמן שידורים של המכולות יש בעיות

  2. מוטי גביש

    הנני ממציא בעלים של פטנט ישראלי רשום מספר 248790 של דוברות המבוססות על מכולות שיצאו משירותן בהובלה הימית, ממולאות בבט קל, ואיתן יוצרים דוברות רב תכליתיות החל ממגורה צפה וכלה ב"איים צפים" היכולים לשמש גם כשדה תעופה ואפילו למגורים ולתיירות.

  3. א4י

    המהנדסים בישראל לא שווים את המאמץ תראו את הכבישים ואת התשתיות שלפני 200 שנה ועדיין לא קם המהנדס ששוה את המחיר .

  4. ידידיה

    האם נושא החדשנות פותר בעיות המתנה בקו המים?

  5. אילן

    תתחילו לפתור את בעיה של כניסה ויציאה של משאיות לנמל זה ביזבוז זמן כל כניסה חצי שעה עד שעה המתנה לכו תלמדו מנמל חיפה מה זה יעילות

  6. בעל אוניה

    תחדשו את רמת השירות כדי שהמשתמשים יפיקו מכל הטוב הזה תועלת. בקו המים צוחקים עליכם...רדו אל העם ותביאו חדשנות גם במקומות אחרים שכואב ולא רק איפה שקל לעשות כותרות

אירועים קרובים