מאסק הציג את אופטימוס – הרובוט ה'אנושי' של טסלה

מדובר בהומנואיד - בוט דמוי אדם - שתפקידו לסייע בבית בעבודות ה'משעממות' ● לפי מנכ"ל טסלה והיזם הכי מסקרן בעולם, מהאבטיפוס הנוכחי ייצרו בחברה רובוטים תואמים, שימכרו בעתיד הלא רחוק ב"פחות מ-20 אלף ד'"

צעד בכוחות עצמו. אופטימוס של טסלה.

לפני יותר משנה, באוגוסט 2021, הציג אילון מאסק, מנכ"ל טסלה ויזם הטק הבולט בעולם כיום, את הרובוט דמוי האדם של טסלה – המכונה 'אופטימוס' (Optimus), וסיפר שהוא נמצא כבר בפיתוח. "אופטימוס הוא סוג של אנדרואיד לעבודה כללית. התפקיד ההתחלתי צריך להיות עבודה שחוזרת על עצמה, משעממת או מסוכנת. בעצם עבודה שאנשים לא רוצים לעשות", הסביר אז מאסק. באותם ימים אמר היזם שהוא מאמין שלטסלה יהיה מוצר די טוב ברמת אבטיפוס כבר ב-2022, ושיכול להיות להם לפחות "נפח ייצור מתון" של הרובוט האנושי המדובר עד סוף 2023. הפעם, לפחות בנוגע לחצי מהתכנית – עמד מאסק בהבטחתו.

מאסק – שעיקר החדשות סביבו הן ההתקוטטות שלו כיום עם טוויטר, אחרי שביטל את התחייבותו לרכוש אותה – ממשיך, למרות כל הדרמה, לייצר כותרות סביב חידושים וחדשנות מתוצרת החברות הרבות שייסד ושהוא לרוב גם ממנכ"ל.

בסוף השבוע האחרון, במהלך Tesla AI Day, יום שבו מציגה חברת כלי הרכב החשמליים את ההתקדמות שלה בעיקר בתחום הנהיגה האוטונומית והבינה מלאכותית, הוצג גם ה-Tesla Bot, רובוט דמוי אדם שנועד לבצע משימות חוזרות ונשנות ושהוגדר כרובוט "משעמם".

הפעם, שלא כמו כשהוצג באוגוסט אשתקד, העלו מאסק וטסלה רובוט אמיתי לבמת AI Day 2022 שנערך בסן פרנסיסקו, כזה שעומד על רגליו. לפי החברה, הבוט יודע כיום כבר להשקות עציצים, לבצע שליחויות ואף לרקד. אבל מהרובוט של טסלה, אופטימוס, יש ציפייה לקצת יותר מכל אלו – לפי מאסק הבוט המסוים ודומיו יפתחו בסופו של דבר "עידן של שפע" חדש. האדם העשיר בתבל שב וציין כי הודות לעבודה שיבצעו בעתיד הקרוב הבוטים מבוססי ה-AI, הסחורות והשירותים היחידים שיחסרו לאנושות יהיו אלו שאנו, בני האנוש, נגביל או נחדל מייצורם, וזאת מאחר שכל המפעלים יצויידו ברובוטים דמויי אנוש, שיבצעו כל עבודה סזיפית שהיא ללא הפסקה או תלונות.

"לאנשים אין מושג", אמר מאסק באפריל האחרון. "זה הולך להיות גדול יותר מ(המצאת) המכונית".

נזכיר כי למנכ"ל טסלה יש היסטוריה ארוכה של הבטחות מוגזמות, שבהן לא עמד, בכל הנוגע בבינה מלאכותית. בלטו במיוחד הבטחותיו בנוגע למנגנון הנהיגה האוטונומית של מכוניות טסלה, שהיה אמור כבר מזמן, אליבא דמאסק, להיות זמין לכלל בעלי המכוניות מתוצרת החברה. ואולם כיום כבר ידוע כי לרגולטור התחבורה בכבישים המהירים של ארה"ב, ה-NHTSA, יש שאלות רציניות לגבי הבטיחות של תכונת הנהיגה העצמית המלאה (FSD), שאמנם כבר קיימת בפיילוט נרחב ומשתכללת כל העת, אבל שבהיבטים רגולטוריים כנראה עוד ירחק היום עד שתוכל להפוך לנחלת הכלל.

טסלה בוט כפי שהוא מוצג באתר החברה.

טסלה בוט כפי שהוא מוצג באתר החברה. צילום: טסלה

אופטימיות זהירה סביב אופטימוס

עד כה תואר אופטימוס על ידי מאסק כסוג של 'משרת' ביתי שיכול לסייע לבני האדם – למשל, להסיע קשישים או נכים. בהמשך עתיד הרובוט אולי גם לנהוג במכוניות טסלה בעצמו ולבצע שליחויות או להסיע בני אדם. בתחום העבודה-תעשייה הוא אמור להימכר גם כמכונה שיכולה לעזור למחסנים להרים סחורות במשקל של עד 90 קילו, ובכלל להיות בעל ניידות גדולה יותר מזו שיש כיום לרובוטים קיימים.

בנוגע לעיצוב הרובוט, מאסק סיפר במרץ האחרון למתיאס דופנר – מנכ"ל חברת האם של הביזנס אינסיידר, ההוצאה לאור אקסל שפרינגר (Axel Springer AG) כי "האנושות עיצבה את העולם לאינטראקציה עם הומנואיד דו-רגלי, עם שתי זרועות ו-10 אצבעות. אז אם אתה רוצה שרובוט ישתלב ויוכל לעשות דברים שבני אדם יכולים לעשות, הוא צריך להיות בערך באותו גודל, צורה ויכולת". עוד אמר בזמנו מאסק כי "אנחנו יכולים לטעון את הרובוט עם האישיות הכי ייחודית של אדם. כמובן, אם מישהו כבר לא קיים בעולם, הרובוט הזה ידאג לשמר את הזיכרון שלו. אני חושב שאנחנו לגמרי יכולים לעשות את זה".

אתמול בזמן החשיפה, של אופטימוס, ששמו הספציפי של הדגם האחרון שלו הוא Bumble C, ניכר שהתוצר העכשווי מתקדם. אמנם כל מה שהבוט עשה היה לצעוד אל קדמת הבמה ולנופף לקהל, אולם הוא עשה זאת בכוחות עצמו בלבד. מאידך, דגם חדיש יותר של אופטימוס, עם פחות כבלים נראים, בכלל נסחב אל הבמה מאחורי המסך על ידי עובדי טסלה.


בהמשך הודה מאסק כי הליכת הרובוט עדיין זקוקה למיטוב ועבודה, ואף הרחיב ואמר שהוא עלול "ליפול על הפרצוף" במצבו הנוכחי. ואולם, על שאף שעדיין נדרשים מאמצי פיתוח רבים סביבו, הסתבר כי לבוט כבר נקבע תג מחיר, שיעמוד על "פחות מ-20 אלף דולר", כך לפי מאסק. משמעות התמחור, לפחות בינתיים, היא שלא מדובר במכשור ביתי שיהיה זמין למרבית בני האדם על מנת, למשל, לשטוף את הכלים שלהם.

מאסק הודה שחברות מתחרות כבר פיתחו רובוטים מתקדמים יותר, אבל לדבריו "חסר להם מוח, ואין להם את האינטליגנציה להזיז את עצמם", ובנוסף, הם הרבה יותר יקרים.

למוטרדים בנושאי שוויון מגדרי נספר כי במהלך התצוגה מאסק הוסיף וסיפר גם שהוא מתכנן להוציא גרסה נשית של אופטימוס.

אם כך, כמו שאר העולם, גם אנחנו נמתין לעדכונים בדבר אופטימוס, אבל מכיון שמדובר במוצר שמאסק מעורב בו – נשאר במוד של אופטימיות זהירה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים