יצא לדרך הדיאלוג האסטרטגי-טכנולוגי בין ישראל לארה"ב

התקיים מפגש התנעה הראשון של המיזם, שהוסכם עליו במהלך ביקורו של הנשיא ביידן בישראל, ובמסגרתו הקימו ישראל וארה״ב צוותי עבודה משותפים בנושאים שינויי אקלים, היערכות למגיפות ובינה מלאכותית

יו"רית ועדת המשנה החדשה לבינה מלאכותית, ח"כ אורית פרקש הכהן.

השבוע התקיים בבית הלבן בוושינגטון המפגש הראשון של הדיאלוג האסטרטגי-טכנולוגי בין ישראל לארצות הברית, שהוסכם עליו במהלך ביקורו של הנשיא ג׳ו ביידן בישראל ביולי השנה ובהצהרת ירושלים, שעליה חתמו ראש הממשלה יאיר לפיד והנשיא ביידן במהלך הביקור.

את המשלחת הישראלית לדיאלוג הובילו שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, וראש המל״ל, ד״ר אייל חולתא.

במהלך הדיאלוג התקיימו דיונים בכמה קבוצות עבודה בילטראליות, בהן שינויי אקלים, היערכות למגיפות ובינה מלאכותית, שנקבעו במהלכן צעדים קונקרטיים לשיתופי פעולה בין המדינות.

קבוצת העבודה בנושא בינה מלאכותית החליטה, כי צוות משותף של הבית הלבן ושל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה יקדם ביחד בפורומים הבינלאומיים, כגון ה-OECD, סטנדרט גלובלי לבינה מלאכותית מהימנה, שמעודד יזמות וחדשנות, וכן על שיתוף פעולה ייחודי עם ה-VA (המשרד האמריקני לחיילים משוחררים) לקידום בריאות הנפש בקרב חיילים משוחררים.

בתחום הבריאות הוחלט, ששתי המדינות יחתמו על מזכר הבנות כבר בחודש הבא. בנוסף, החליטה הקבוצה המשותפת על הנגשת דטה ממשלתי ישראלי ואמריקני לחוקרים בתחומי בריאות הציבור, בין היתר על מנת לחזות מגיפות, ועל שיתוף ידע לבניית מנגנונים מפחיתי סיכון בפיתוח טכנולוגי של תרופות וחיסונים. כמו כן, סוכם על הקמת מנגנון משותף, שמטרתו למנוע אפליה בשימוש בבינה מלאכותית בשירותי בריאות על בסיס מין, גזע, קבוצה אתנית וכדומה – הן בישראל והן בארה"ב.

בקבוצת העבודה בנושא שינוי אקלים הוצגו הנושאים ביטחון מזון, אנרגיה על בסיס מימן וחיזוי מוקדם של אירועי אקלים קיצוניים ודרכים לצמצם את הנזק מהם. הקבוצה החליטה לקדם את הנושאים הללו במטרה לפתח מוצרים שימושיים. הקבוצה תיפגש במהלך COP27 לגיבוש מהלכי יישום של התוכניות. כמו כן, הוחלט על הקמת צוות משותף עם ה-USDA, שיפתח שימושים בבינה מלאכותית שתסייע לזהות גידולים חקלאיים שייפגעו משינויי האקלים ולהשתמש בבינה מלאכותית כדי לשנות גנטית גידולים וליצור גידולים שיהיו עמידים יותר לשינוי אקלים.

ראש הממשלה לפיד בירך על פתיחת הדיאלוג האסטרטגי-טכנולוגי ואמר: ״השקת הדיאלוג האסטרטגי-טכנולוגי והקמת קבוצות העבודה הבילטראליות הן צעד חשוב בשדרוג היחסים בין ישראל לארה״ב לרמות שלא היו קיימות בעבר. הצהרת ירושלים, שעליה חתמתי עם הנשיא ביידן בביקורו בישראל, פותחת בפני ישראל דלת למועדון יוקרתי ומצומצם של מדינות שאיתן ארה"ב מקדמת מחקר ברמה הגבוהה ביותר בנושאים אשר נמצאים במרכז סדר היום המדעי".

השרה פרקש הכהן אמרה, כי ״עד כה שיתופי הפעולה עם ארה״ב לא מיצו את הפוטנציאל שלהם. המחקר המשותף עם ארה"ב עמד רק על 19% מהמחקר שמקיימת ישראל עם מדינות אחרות, לעומת כ-56% באירופה. שותפים טובים, בעלי ברית, כמו ישראל וארה״ב, צריכים ויכולים לעשות צעדים משמעותיים להגדלת היקף המחקר המשותף, שמהווה את הבסיס להיי-טק, וכך עשינו כעת. בישראל, כמו גם בארה״ב, הבשילה ההבנה כי האתגרים העולמיים וגם הלאומיים של שתי המדינות נמצאים בעולמות הטכנולוגיה המתקדמת. אני גאה שאתמול התנענו תהליך היסטורי מול הממשל האמריקני שבו ישראל הצטרפה  למועדון יוקרתי של מדינות בודדות שחולקות תהליך אסטרטגי טכנולוגי עם ארצות הברית. צוותי העבודה בנו מנגנונים לעבודה משותפת בתחומים אסטרטגיים, והם צפויים לייצר קפיצת מדרגה בתחומי הבינה המלאכותית, האקלים, התמודדות עם מגיפות, קוואנטום, ועוד".

ראש המל״ל חולתא ציין, כי ״זהו אירוע חשוב ונדיר, המבטא את החשיבות ששתי המדינות מעניקות לטכנולוגיה לביטחון הלאומי, ועוד יותר את חשיבות שיתוף הפעולה בין המדינות בנושא. לעוצמות הישראליות והאמריקניות יחד, אומות של חדשנות ויזמות, יש סיכוי גבוה יותר להתמודד עם האתגרים שלפנינו״.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים