מנכ"ל אנבידיה: "חוק מור מת"

ג'נסן הואנג "קבר" את החוק הוותיק בתשובה לשאלה למה כרטיס התצוגה החדש של החברה, ה-GeForce RTX 4090, כל כך יקר

ג'נסן הואנג, מייסד ומנכ"ל אנבידיה.

אחת השאלות ששואלים בתעשיית המעבדים, וגם מחוץ לה, בשנים האחרונות היא האם חוק מור הגיע לקיצו. מבחינת ג'נסן הואנג, מייסד ומנכ"ל אנבידיה, התשובה היא חד משמעית כן.

הואנג אמר את הדברים במהלך פגישת תשובות ושאלות, שבה הוא התבקש להתייחס למחיר הגבוה מאוד של כרטיס התצוגה החדש שהחברה הכריזה עליו באחרונה, במהלך כנס GTC שלה – ה-GeForce RTX 4090. המחיר המומלץ שלו, לפי אנבידיה, יהיה לא פחות מ-1,600 דולר.

גורדון מור, ממקימי אינטל וממציא החוק המפורסם שקרוי על שמו.

גורדון מור, ממקימי אינטל וממציא החוק המפורסם שקרוי על שמו. צילום: הקרן למורשת הכימיה, מתוך ויקיפדיה

חוק מור נוסח ב-1965 על ידי המהנדס גורדון מור, לימים ממייסדי אינטל, והוא נקרא על שמו. לפי חוק זה, צפיפות הטרנזיסטורים במעגלים משולבים תוכפל בכל שנה וחצי עד שנתיים. לאורך השנים התפתחו שיח וביקורת סביב החוק, בטענה שהוא חדל מלהתקיים, או יחדל מלהתקיים בקרוב, עקב ההאצה והמזעור של המחשוב בכלל ותחום השבבים בפרט. מור עצמו אמר ב-2007 שעקב מזעור השבבים, החל מ-10 עד 15 שנים לאחר מכן לא יתאפשר מזעור נוסף שלהם בהתאם לחוק שהוא עצמו התווה.

לפי הואנג, "חוק מור מת, והיכולת לפי חוק מור לספק כפול ביצועים באותו מחיר, או אותם ביצועים במחצית המחיר, בכל שנה או שנה וחצי – כבר לא קיימת. היא חלפה לחלוטין. לייצר כיום וופר של 12 מ"מ הרבה יותר יקר מאשר אתמול, וזה לא קצת יותר יקר, אלא הרבה יותר יקר, בטונות". הוא אמר את הדברים כשניסה להסביר את המדיניות שלפיה אנבידיה קובעת את המחירים של הכרטיסים החדשים שלה.

הואנג ציין את הבעיות הקשות בשרשרת האספקה שעדיין לא נפתרו ותרמו גם הן לעליית המחיר, וחזר ואמר כי הבסיס של חוק מור היה שעם הזמן עלות הייצור תרד. "לרוע המזל, זה ההיפך", אמר.

הוא טען שאנבידיה נשארה מחויבת לאספקת פתרונות זמינים יותר לשוק המיינסטרים של הגיימרים, אבל הם יגיעו בהמשך – כמו בכל דור, בתלות באספקת החומרים. כרגע מדובר או על כרטיסי ה-RTX 4090 וה-RTX 4080, שמבוססים על הארכיטקטורה החדשה Ada Lovelace, או על כרטיס ה-RTX 3000 מהדור הקודם. ויש גם את הכרטיס של המתחרה, AMD.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים