הנציבות האירופית תדרוש מספקיות סמארטפונים לספק חלפים ל-5 שנים

הצעת התקנות החדשות כוללת דרישה לספק חלפים לסמארטפונים וטאבלטים לפחות למשך חמש שנים, במטרה להפחית את השפעתם הסביבתית

להאריך את חיי הסמארטפונים בחמש שנים

כחלק ממאמץ רחב להפחית את השפעתם הסביבתית, הנציבות האירופית מקדמת תקנות שיחייבו את יצרניות הסמארטפונים והטאבלטים הנמכרים במדינות האיחוד לספק חלקי חילוף למכשירים למשך חמש שנים לפחות.

טיוטת תקנה של "דרישות עיצוב אקולוגי לטלפונים ניידים, טלפונים אלחוטיים וטאבלטים" שפורסמה ב-31 באוגוסט, מציינת, כי טלפונים וטאבלטים "מוחלפים לעיתים קרובות בטרם עת על ידי משתמשים" ו-"אינם בשימוש מספיק או ממוחזרים" בסוף חייהם. העלות היא האנרגיה והחומרים החדשים שנכרים מהאדמה עבור טלפונים חדשים, וחומרים לא ממוחזרים הנאגרים בבתים. לפי ממצאי הנציבות, הארכת חייהם של סמארטפונים בחמש שנים –לעומת שנתיים-שלוש כיום – תהיה שוות ערך להורדת חמישה מיליון מכוניות מהכביש.

התיקון המוצע הבולט ביותר הוא, שיצרני ומוכרי טלפונים יעמידו "מתקנים מקצועיים" שיהיו זמינים למשך חמש שנים לאחר תאריך הוצאת הטלפון מהשוק. המתקנים האלה יספקו חלפים הכוללים סוללה, תצוגה, מצלמות, יציאות טעינה, כפתורים מכניים, מיקרופונים, רמקולים ומכלולי הצירים (כולל עבור טלפונים וטאבלטים מתקפלים).

יצרניות הטלפונים יכולות לבחור האם לספק סוללות וכיסויים אחוריים באותם מתקנים, או לעצב סוללות שעומדות בתקני מינימום, הדורשים כי הסוללה תספק 83% מהקיבולת שלה לאחר 500 מחזורי טעינה מלאים, ואז 80% לאחר 1,000 מחזורי טעינה מלאים. אפל, למשל, טוענת כיום שהאייפונים שלה מתוכננים לשמור על קיבולת של 80% לאחר 500 מחזורי טעינה.

רוכשי הסמארטפונים יוכלו לרכוש צגים, מגשי SIM וכרטיסי זיכרון, מיקרופונים, יציאות טעינה וצירים במסגרת התקנות המוצעות, והוראות התיקון לכל אותם חלקים חייבות להיות זמינות במשך שבע שנים לאחר שמסתיים שיווק המכשירים, עם מערכות פתוחות יחסית, שיאפשרו לטכנאים מקצועיים להירשם ולקבל גישה. הוראות התיקון חייבות להיות גם מפורטות ולכלול איורים מפורטים, סכימות של לוח וחיווט, במידת הצורך, וגישה לתוכנה הדרושה כדי לאשר החלפה של חלפים נעולים.

התקנות המוצעות כוללות עוד פרטים רבים, הן בהקשר לתיקונים והן בהקשר לאמינות. יש לציין במיוחד דרישה, שהחברות יספקו עדכוני אבטחה למשך חמש שנים לפחות, "עדכוני פונקציונליות" למשך שלוש שנים, ושעדכונים אלה יהיו זמינים תוך חודשיים עד ארבעה חודשים לאחר הפרסום הציבורי של טלאי האבטחה או של "עדכון מערכת ההפעלה … או של כל מוצר אחר של אותו מותג". עבור ספקים של מכשירי אנדרואיד, התקנות החדשות מהוות שינוי גדול בתמיכה בתוכנה.

משוב על טיוטת התקנות ייאסף עד ה-28 בספטמבר, והגירסה הסופית שלהן תאומץ ברבעון הרביעי של 2022, כשמרביתן אמורות להיכנס לתוקף 12 חודשים לאחר אישורן.

מהתגובות הראשונות של היצרניות, נראה כי אין "התלהבות" גדולה, בלשון המעטה, כשטענותיהן העיקריות מדברות על בזבוז ומחירים גבוהים יותר ללקוחות בשל ייצור יתר, אחסנה והשמדה של חלפים בתום תקופת החובה, או, למשל, שיאומי, שטוענת כי אספקה של חלפים ומדריכים ל"גורמי צד שלישי, שרמת המיומנויות הטכניות, זמן התיקון ועלותם, כמו גם שיעור ההצלחה" אינם ידועים, "עלולה ליצור סיכונים רציניים עבור הצרכנים במונחים של איכות, בטיחות ואבטחה".

ראוי לציין גם, שהדרישות של האיחוד האירופי קפדניות הרבה יותר מהחוקים והתקנות בארה"ב, שדורשים ברובם מהספקיות לאפשר רק אותם חלפים, כלים ומדריכים שהן מספקות לטכנאים שלהן או לחנויות המורשות שלהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים