"ללמוד סייבר בלי ללכלך את הידיים – כמו לימודי שחייה בהתכתבות"

כך אמרה סיון תהילה, ראשת הפקולטה ללימודי סייבר בבית הספר למדעים ולבריאות בישיבה יוניברסיטי ניו יורק, שהוכתרה על ידי המגזין והאתר SC Media לאחת מ-25 הנשים המשפיעות בארה''ב באבטחת מידע לשנת 2020

סיון תהילה, מייסדת ומנכ"לית אוניקסיה וראשת הפקולטה ללימודי סייבר בבית הספר למדעים ולבריאות בישיבה יוניברסיטי ניו יורק.

"כשלומדים הגנת סייבר, נדרשים לעבוד בשטח. התלמידים חייבים 'ללכלך' את הידיים, להיחשף לכל הטכנולוגיות, ותחת דומיינים שונים. אי אפשר ללמוד הגנת סייבר בתיאוריה, זה כמו ללמוד שחייה בהתכתבות", אמרה סיון תהילה, ראשת הפקולטה ללימודי סייבר בבית הספר למדעים ולבריאות, ישיבה יוניברסיטי בניו יורק.

תהילה בת ה-35 היא מומחית עולמית בהגנת סייבר ואבטחת מידע, ובעלת הספק מרשים בתחום.

"בצבא", סיפרה, "שימשתי כמנהלת האבטחה בחטיבת המחקר באגף מודיעין, והייתי ראשת מדור אבטחת מידע של חיל המודיעין".

ב-2015, לאחר עשר שנים, השתחררה בדרגת סרן, עבדה באבטחת מידע ברפאל, ואז שימשה כיועצת אבטחת סייבר לרכבת ישראל, שם הקימה את ה-SOC, חמ"ל הסייבר של הרכבת. אז הצטרפה תהילה לפרימטר 81 – שבאחרונה הפכה לחד קרן – כמנהלת ארכיטקטורת פתרונות סייבר, שם עבדה עד 2021. לאחר מכן הקימה חברת הזנק, Onyxia, העוסקת באסטרטגיית סייבר. ב-2019 עברה תהילה לניו יורק. "בצבא הכרתי קצין בכיר במודיעין", סיפרה. "הוא הציגני לדיקן האוניברסיטה, הדברים התגלגלו, והתחלתי לפתח קורסים בתחומי אבטחת מידע, ניהול סיכונים ואבטחה בענן".

ישיבה יוניברסיטי.

ישיבה יוניברסיטי. צילום: ויקימדיה

"סיירת המטכ"ל" של יהדות התפוצות

ישיבה יוניברסיטי נחשבת "סיירת מטכ"ל" של יהדות התפוצות. המוסד האקדמי הוקם ב-1886, מונה יותר מ-6,000 סטודנטים ומדורג במקום ה-68 בין האקדמיות המובילות בארה"ב. לדברי תהילה, "כל מי שמעורב בתוכנית הלימודים, כולל המרצים – עובד בתעשייה, חי את שטח ומביא מניסיונו לתוכנית. האקדמיות, לעתים, 'נתקעות' במגדל השן שלהן. בעולם הטכנולוגי המשתנה במהירות, ובטח בסייבר, כשאיומים חדשים צצים חדשות לבקרים – אסור שהאקדמיה תהא מנותקת מהשטח".

"כשהתחלתי", אמרה, "הדיקן, ד"ר פול רוסו, רצה שאתמקד בממד החדשני והטכנולוגי ואמר 'תנהלי את החוג כמו שאת מנהלת את הסטארט-אפ שלך'. איני יודעת לעבוד באקדמיה בצורתה המסורתית, כשהכל קורה לאט".

"תוכנית הלימודים שלנו היא מוכללת, ומשלבת בין תיאוריה וניסיון מעשי, בהתאם לתקני האבטחה הבינלאומיים, כמו NIST. במסגרת הרצון לחשוף ולהנגיש את התלמידים לטכנולוגיות חדשות", אמרה תהילה, "הקמנו בחוג SOC, מבוסס סימולטור של סייברביט, המשמש את התלמידים כדי לדמות אירועי סייבר בזמן אמת. אין דבר כזה בתוכניות סייבר אחרות. הרעיון הוא שסטודנטים שרוצים להשתלב בתעשייה, צריכים להיות ורסטיליים".

תוכנית הלימודים אורכת שלושה סמסטרים, ובקרוב תיפתח שנתה הרביעית. המגזין פורצ'ן דירג את התוכנית במקום השני בקרב האוניברסיטאות בארה"ב. היא כוללת כמה מסלולים וקורסים. אחד מהם הוא CapStone, במהלכו התלמידים עובדים עם ארגונים, כדי לבנות אסטרטגיית הגנה בסייבר. קורס נוסף מסייע לעשות את הצעדים הראשונים בתעשייה – ומכשיר למצוא עבודה.

"אני שואלת כל אחד ואחת היכן הם רוצים למצוא עצמם בעוד עשור", ציינה, "ועל בסיס דבריהם.ן, אנו בונים תוכנית קריירה, הכוללת את התפקידים וההכשרות הנדרשים למימוש היעד".

לחשוף נערות ל-IT ולסייבר כבר בגיל צעיר

לדבריה, "השנה אנו פותחים תוכנית מקוונת, בה סטודנטים מכל העולם ילמדו באופן א-סינכרוני. בעקבות מגיפת הקורונה, הבנו שיש לנו בידיים מרכז ידע מטורף, בעל פוטנציאל עצום. עוד פיתחנו תוכנית לאוכלוסיה החרדית בברוקלין. התוכנית לגברים כבר החלה ובקרוב נחל בתוכנית זהה לנשים".

"אנו ממשיכים ללוות את הבוגרים ונמצאים עימם בקשר גם לאחר סיום לימודיהם", פירטה תהילה. "60 סטודנטים כבר השלימו את התואר השני אצלנו. תמהיל הסטודנטים מגוון: התלמיד הכי מבוגר החל ללמוד בגיל 67, ועובד כיום במערך הסייבר של ניו-יורק. בוגר אחר, מהמבריקים שפגשתי, היה שוטר. הוא עשה דרך מטורפת שהשתלמה לו, בסטטוס וגם בשכר, ומשמש כיום יועץ בכיר בארנסט אנד יאנג: הוא מבצע חדירות בהיתר לארגונים. בוגר אחר הוא סגן נשיא בג'יי.פי. מורגן. עוד שניים השתלבו בדלויט, ואחד עובד ביבמ".

המגזין והאתר SC Media בחר בתהילה כאחת מ-25 הנשים המשפיעות בארה"ב באבטחת מידע לשנת 2020.

"לצד המחסור באנשי סייבר בעולם, קיים פער בלתי נסבל בתמהיל הנשים בתחום. חלקן של הנשים עמד על פחות מ-20% מ-2017 וכיום הוא השתפר, אך עדיין אינו טוב, ועומד על 25%", סיכמה תהילה.

"כאשה בתעשייה הבנתי שאחת הבעיות הכי גדולות היא שנערות לא נחשפות בגיל צעיר למקצועות הטכנולוגיים. לכן, ייסדתי את Cyber ​​​​Ladies NYC, וגם פיתחתי תוכנית אבטחת סייבר ייחודית, שהיא בלימודי חובה, בתיכון מנהטן לבנות. דיבורים בנושא לא מספיקים: צריך ללמד, ללמד וללמד – ולהנגיש את החינוך לסייבר לכולן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים