ה-SEC האמריקנית תובעת חשודים בהונאת קריפטו של 300 מיליון ד'

אתמול (ב') הודיעה רשות ניירות הערך כי הגישה כתבי אישום נגד 11 אנשים, בגין מעורבותם בפירמידת קריפטו ותרמית פונזי ● החבורה חשודה שהשיגה במרמה את סכום העתק ממשקיעים קמעונאיים ברחבי העולם, כולל בארה"ב

ה-SEC תבעה חשודים בהן. הונאת פונזי ופירמידת קריפטו. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

הרשות האמריקנית לניירות ערך, ה-SEC, הגישה אתמול (ב') תביעה נגד 11 אנשים, בגין חלקם ביצירה וקידום של פירמידת קריפטו והונאת פונזי, שלפי הדיווחים גייסה יותר מ-300 מיליון דולר ממיליוני משקיעים קמעונאיים ברחבי העולם, כולל בארצות הברית. התלונה של ה-SEC מבקשת צו מניעה, ביטול הפעילות של הנוכלים, לכאורה, ועונשים אזרחיים.

בין המואשמים נכללים ארבעת המייסדים של חברה בשם Forsage, שמוצאם ממדינות שונות ברחבי העולם, וכן שלושה יזמים אמריקנים, אשר גויסו על ידי המייסדים כדי לקדם את Forsage באתר האינטרנט שלה ובפלטפורמות המדיה החברתית. עוד מואשמים מספר חברים במה שמכונה Crypto Crusaders – קבוצת הקידום הגדולה ביותר לתוכנית, שפעלה בארה"ב ושפועלה הוצא אל הפועל מחמש מדינות שונות לפחות.

לפי כתב האשמה, בינואר 2020, ולדימיר אוחוטניקוב, לולה פרארי, מיכאיל סרגייב וסרגיי מסלקוב השיקו את Forsage.io – אתר שאיפשר למיליוני משקיעים קמעונאיים לבצע עסקאות באמצעות חוזים חכמים, ואשר פועל על רשתות הבלוקצ'יין Ethereum, Tron ו-Binance. 

Forsage, לכאורה, פעלה כתוכנית פירמידה במשך יותר משנתיים, שבמהלכן המשקיעים הרוויחו על ידי גיוס אחרים לתוכנית. Forsage גם השתמשה, לכאורה, בנכסים של משקיעים חדשים, כדי לשלם למשקיעים קודמים – כל זאת במבנה פונזי טיפוסי.

בספטמבר 2020 ניסתה רשות ניירות הערך של הפיליפינים לעצור את החברה מפעילותה, ובמרץ 2021 גם הממונה על ניירות ערך וביטוח של מונטנה נהג כך. אולם הנאשמים המשיכו, לפחות על פניו, לקדם את התוכנית, תוך הכחשת האשמות נגדם והמשך הפירסומים ל"שירות" במספר סרטוני יוטיוב ובאמצעים אחרים.


סרטון פרסומת של Forsage

"כפי שנטען בתלונה, Forsage היא תוכנית פירמידה והונאה שהושקה בהיקף עצום ומשווקת למשקיעים בצורה אגרסיבית", אמרה קרולין וולשהנס, ממלאת מקום ראש יחידת הקריפטו והסייבר של ה-SEC. "רמאים אינם יכולים לעקוף את חוקי ניירות הערך הפדרליים על ידי מיקוד התוכניות שלהם בחוזים חכמים ובלוקצ'יין".

התובעת הכללית של ניו יורק מחפשת פשעי קריפטו

לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק.

לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק. צילום: BigStock

הונאות קריפטו, בטח כשהן כה גדולות ומקיפות, הפכו לעניין המטריד במיוחד את רשויות אכיפת החוק האמריקניות.

התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, הזמינה באחרונה משקיעי קריפטו לדווח על התנהגות בלתי הולמת, אם נתקלו בכזו, למחלקה.

למעשה, ניו יורק מבקשת ממשקיעים במטבעות וירטואליים שאפשר כי הונו שיגישו לה תלונות על שאירע להם.

ג'יימס פירטה כי היא מעוניינת במידע מלקוחות שנמנעה מהם גישה לחשבונותיהם וממי ש"הולכו שולל לגבי השקעותיהם במטבעות קריפטוגרפיים". לקוחות יכולים להגיש תלונות דרך פורטל חושפי שחיתויות אנונימיים של המשרד או הלשכה להגנת משקיעים.

עוד לדבריה, חברות קריפטו רבות "הקפיאו משיכות לקוחות, הודיעו על פיטורים המוניים או הגישו בקשה לפשיטת רגל", במהלך השפל האחרון של שוק הקריפטו. ג'יימס, כינתה את הבעיות המתמשכות בשוק הקריפטו "מטרידות", וציינה כי המשקיעים "איבדו את כספם, שהרוויחו במאמץ", למרות הרווחים שהובטחו להם בטרם השקעתם.

ההודעה לעיתונות של משרד התובעת הכללית מזכירה במפורש את קריסת ה-TerraUSD stablecoin. בנוסף היא גם מציינת שהאפליקציות מבית Anchor, Celsius, Voyager ו-Stablegains השעו את האפשרות של המשתמשים למשיכות כספם. מאידך, משרד התובעת הכללית לא לא הזכיר במפורש חברות אחרות שהשעו משיכות, כמו CoinFLEX, Zipmex ו-Vauld. עם זאת, ההתרעה למשקיעים כוללת ומזמינה "כל ניו יורקר שמאמין שהוא קורבן" לפנות למשרד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים