סימנים מדאיגים: האטה בעלייה ביצוא וירידה בגיוסים של ההיי-טק

היצוא של חברות הטכנולוגיה העילית עלה ברבעון השני של השנה ב-2.3% לעומת 16.5% ברבעון הראשון ● סך הגיוסים במחצית הראשונה עמד על כ-10 מיליארד ● ביקוש גבוה לעובדי ICT

החץ של ההיי-טק הישראלי ממשיך להראות את הכיוון למטה.

נתונים שפורסמו אתמול (ג') והיום מראים סימנים מדאיגים של האטה בהיי-טק הישראלי: דו"ח ההיי-טק של IVC ולאומי טק מראה כי במחצית הראשונה של השנה חלה ירידה בגיוסים של החברות בענף, ודו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביע כי ברבעון השני של השנה הייתה עלייה קטנה בלבד ביצוא של ההיי-טק. נתון נוסף של הלמ"ס מראה כי הביקוש הגדול ביותר לעובדים אקדמאיים הוא לאנשי ICT.

על פי נתוני הלמ"ס, יצוא ההיי-טק, שמהווה כ-36% מכלל היצוא התעשייתי (למעט יהלומים), גדל בחודשים שבין אפריל ליוני ב-2.3%, בחישוב שנתי. מדובר בנתון נמוך בהרבה מהגידול של 16.5% שנרשם ברבעון הראשון של השנה. התמתנות ניכרת בעלייה נרשמה גם ביצוא תעשיות הטכנולוגיה המעורבת העילית: גידול של 19.2% ברבעון השני לעומת 52.4% ברבעון הראשון. גם כאן, מדובר בחישוב שנתי.

באופן כללי, בחודש יוני נרשם גרעון של 11.5 מיליארד דולר בסחר הסחורות: היצוא הסתכם ב-19.7 מיליארד בעוד שהיבוא עמד על 31.2 מיליארד. זאת לעומת גרעון של פחות מ-10 מיליארד דולר ביוני אשתקד. בכלל המחצית הראשונה נרשם גרעון של 70.7 מיליארד דולר אל מול יצוא של 109.5 מיליארד היבוא עמד על 180.2 מיליארד. לעומת זאת, הגרעון במחצית הראשונה של השנה שעברה הגיע ל-52 מיליארד דולר.

הלמ"ס פרסמה היום בנוסף נתונים הנוגעים לביקוש לעובדים ברבעון הראשון של השנה. עולה מהם כי יותר ממחצית – 56% – מהביקוש לעובדים אקדמאיים היה בתחום טכנולוגיות המידע. מתוכם, עיקר הביקוש היה למפתחי תוכנה.

הנתונים מראים כי המספר הכללי של המשרות הפנויות במשק עמד ברבעון הראשון של 2022 על 145 אלף, לעומת 143.4 אלף ברבעון האחרון של 2021. כעשירית מהן היו משרות עבור הנדסאים, טכנאים, סוכנים ובעלי משלח יד נלווה – 14.6 אלף בממוצע לחודש לעומת 12.4 אלף ברבעון האחרון של 2021. היחס בין ההיצע לביקוש ירד מ-4.1 ל-2.6. ביחס בין הביקוש להיצע בנוגע להנדסאים והטכנאים בתחומי טכנולוגיות המידע חלה ירידה זעירה – מ-1.3 ברבעון הרביעי אשתקד ל-1.2 ברבעון הראשון השנה. משרות ה-ICT תפסו בתקופה המדוברת 15.2% מכלל המשרות הפנויות בתחומים אלה.

האטה מדאיגה בגיוסים – אולם לא חזרה לתקופת הקורונה

לפי הדו"ח של IVC ולאומי טק, במחצית הראשונה של השנה גייסו חברות ההיי-טק הישראליות 9.8 מיליארד דולר ב-395 סבבים – 5.68 מיליארד דולר ו-213 עסקאות ברבעון הראשון ו 4.12 מיליארד דולר ו 182 עסקאות ברבעון השני. נתוני הרבעון הראשון אמנם מרשימים, אבל הדו"ח מראה כי ברבעון השני החלה האטה מדאיגה, במיוחד על רקע העובדה שמדובר בקצב שנתי של פחות מ-20 מיליארד דולר לעומת גיוסים של 25.8 מיליארד דולר ב-2021. אמנם, לא מדובר בחזרה לנתונים של שנת הקורונה, וגם לא לאלה של 2019, אבל עדיין, מדובר בירידה לא קטנה.

נתונים נוספים מראים על ירידות בסכומי הגיוסים במגה סבבים (שבכל אחד מהם גויסו מעל 100 מיליון דולר): בעוד שברבעון האחרון של 2021 הנתון עמד על 5.1 מיליארד דולר ו-63% מהסכום שגויס בכלל העסקאות, ברבעון הראשון הוא נחתך לפחות מ-2.5 מיליארד דולר ו-43% מהן, וברבעון השני ירד ל-1.58 מיליארד ו-38%. גם בגיוסים בסבבים מוקדמים חלה ירידה – מ-1.21 מיליארד דולר בשלהי השנה שעברה ל-1.1 מיליארד ברבעון השני של השנה הנוכחית. גיוסי היוניקורנים רשמו ירידה של כ-50% ועמדו ברבעון המדווח על 3.3 מיליארד דולר.

מה באשר לאקזיטים? על פי הדו"ח, בששת החודשים הראשונים של 2022 בוצעו 66 עסקאות כאלה בסכום כולל של 10.28 מיליארד דולר. מדובר בירידה בחישוב שנתי לעומת הנתון הכולל של 2021, שעמד על 23.5 מיליארד דולר שהתקבלו ב-251 עסקאות. ירידה חלה גם במספר חברות ההיי-טק החדשות שהוקמו – נתון שהגיע בתקופה המדווחת ל-92 חברות שהיה ידוע שהוקמו והערכות שהמספר עמד בפועל על 458 חברות.

"תהליכים שיובילו להתנהלות כלכלית בריאה של הענף"

לדברי גיא הולצמן, מנכ"ל IVC, "ששת החודשים הראשונים של 2022 מצאו את ההיי-טק הישראלי בנקודת פיתול בין הערכות שווי מוגזמות לסיכוי גבוה של שפל כלכלי עולמי. עם זאת, כלכלת ההיי-טק הישראלי סיימה את הרבעון האחרון בהצלחה. המספרים והסכומים של העסקאות לא השתנו הרבה ברמות היסטוריות, והירידה האינטנסיבית בהערכות השווי של חברות הצמיחה הגבוהה הותאמו היטב למגמה בוול סטריט. בחודשים הבאים נראה כיצד המצב בשווקים הפיננסיים ישפיע על חברות בשלבים מוקדמים יותר".

תימור ארבל-סדרס, מנכ"לית לאומי טק, אמרה כי "בחודשים האחרונים אנחנו עדים לתהליכים שבסופו של דבר יובילו להתנהלות כלכלית בריאה של ענף ההיי-טק בהיבט של מכפילי ההון ומיקוד החברות בצמיחה, במקביל ליעילות תפעולית וגיבוש מודל עסקי מבוסס. חברות בוגרות שיתנהלו על פי עקרונות אלה יצלחו את האתגרים ואף יצליחו לבצע סיבובי גיוס נאים".

היא ציינה כי הדו"ח מראה ש-90% מהנפילה ברמות הגיוסים נובעים מגיוסים הגבוהים מ-50 מיליון דולר, בעוד שסבבים בני מתחת ל-50 מיליון דולר נותרו יציבים יחסית. "נתון זה מוכיח שיש חברות טובות, שמצליחות להמשיך ולגייס בשוויים ריאליים", אמרה. "במקביל, המציאות מחייבת אותן לבצע שינויים מהירים, בין השאר בהתייעלות, כדי לשמר לאורך זמן רב יותר את קופת המזומנים שברשותן" .

עוד אמרה ארבל-סדרס ש-"הביקוש למוצרים טכנולוגיים ממשיך להיות יציב בכל התחומים. הנתונים מראים כי המשקיעים ממשיכים להשקיע בחברות צעירות ברמות דומות. עבור יזמים המצויים בשלב הראשוני, אין ספק שמדובר בהזדמנות. יש להם סיכוי טוב לבצע גיוסים אם ישכילו לבנות חברות מבוססות מוצר אטרקטיבי יחד עם מודל עסקי אמיתי".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים