המבקר: ליקויים בממשקים הדיגיטליים בין השלטון המקומי לממשלה

המבקר חשף כי לא קיימת מדיניות מוסדרת בכל הנוגע לדיגיטציה בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי ומשרד הפנים, משום שהרגולטור של השלטון המקומי לא קידם הקמת גוף מרכזי לקידום הנושא

יש לקוות שהדו"ח לא יעבור למגירה.

ישראל היא אחת המדינות הריכוזיות ביותר בעולם המערבי בכל מה שקשור למערכת היחסים בין השלטון המרכזי ל-255 הרשויות המקומיות. מרחב האוטונומיה ניתן לרשויות במשורה, והתפישה הכוללת היא שהשלטון המקומי הוא זרוע ביצועית של הממשלה, כאשר במקרים רבים, הרשות המקומית אינה יכולה לממש את המשימות שלה בגלל היעדר תקציבים ורגולציה שמייצרת בירוקרטיה מול כל משרדי הממשלה ובעיקר מול משרד הפנים.

כדי להקל על הנטל הבירוקרטי ולאפשר לרשויות לעבוד ביתר חופשיות, השקיעה הממשלה בשנים האחרונות בהטמעת ממשקים דיגיטליים שישפרו את הקשר בין הממשלה לרשויות, ולצורך טיוב הממשקים הקיימים. דו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי מגלה כי למרות שקיימים אמצעים, ואף החלטות ממשלה, הקשר בין השלטון המרכזי לרשויות לקוי ביותר. בין היתר חשף המבקר כי למעשה לא קיימת מדיניות מוסדרת בכל הנוגע לדיגיטציה בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי ומשרד הפנים, משום שהרגולטור של השלטון המקומי לא קידם הקמת גוף מרכזי לקידום הנושא.

עוד מצא המבקר כי בדומה לממצאים מדו"חות קודמים של מבקר המדינה, הרשויות המקומיות עצמן נעדרות גוף מוביל ומייצג שמטפל שמסדיר את הממשקים בין הרשויות לממשלה באופן דיגיטלי, ובכך מייעל את התהליכים ומשפר את השירות לתושב.

הביקורת גם מצאה ש-88 אחוזים מהרשויות שנמצאות במדד סוציו-אקונומי נמוך, מדורגות גם במדד הדיגיטציה של הרשויות במקומות נמוכים, כלומר יש מתאם בין המצב הכלכלי של הרשות לבין מצב הדיגיטציה שלה.

בהמשך פירט המבקר את הליקויים בתקשורת בין משרדי הממשלה לרשויות. מסתבר שלא פחות מ-42 גופי ממשלה מנהלים ממשקים נפרדים מול הרשויות, ובחלק גדול מהם אין ממשקים דיגיטליים.

משרד הפנים מפיץ לא פחות מ-300 חוזרים לרשויות, אבל ההנחיות אינן מאוגדות לפי נושאים, ואיתורן באמצעות ממשק דיגיטלי של משרד הפנים אינו יעיל ומסורבל.

שימוש בדיגיטציה בקשרי הרשויות המקומיות והשלטון המרכזי. דו"ח מבקר המדינה.

שימוש בדיגיטציה בקשרי הרשויות המקומיות והשלטון המרכזי. דו"ח מבקר המדינה. צילום: דו"ח מבקר המדינה

את המחיר משלמים התושבים בכל רשות

זאת ועוד, במשרד החינוך יש לא פחות מ-250 מערכות מידע, 25 מהן מיועדות לממשקים עם הרשויות, אבל התוצאה היא עגומה.

וכך כתב המבקר: "על אף שהרשויות נדרשות להפעיל מערכות דיגיטליות שהקים משרד החינוך עבורן, הן אינן ידידותיות ולא מאפשרות לרשויות לנצל אותן במלואן". המבקר סיפק דוגמה ממערכת קב"סנט, שנועדה עבור קציני ביקור סדיר ברשויות, ומצטט תגובות מהשטח של המשתמשים שטוענים כי אינה ידידותית, זמני התגובה איטיים, והיא מתנתקת בתדירות גבוהה.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. צילום: Coming Up, שבוע הסייבר

אחד האמצעים לתמיכה של הממשלה ברשויות הוא באמצעות קולות קוראים, שמתפרסמים בנפרד על ידי כל גוף ממשלתי. המבקר מצא כי בשנת 2021 פורסמו 295 קולות קוראים, דבר שמקשה על הרשויות לעקוב אחר הקולות ולממש אותם. המבקר כותב כי למרות שמשרד הפנים הקים מאגר קולות קוראים, המאגר אינו מלא ועדכני, ולפיכך רשויות נעזרות במערכות של גופים פרטיים לאיתור כל הקולות העדכניים.

ממצאי הביקורת שמתפרסמים, מבוססים בי היתר על שאלונים שהופצו לרשויות וגם על ביקורת עומק ברשויות ירושלים, ראשל"צ, דלית אל כרמל ויבניאל, וכן במשרדי הפנים, החינוך והמשרד לשירותים חברתיים.

בסך הכל מתגלית תמונה עגומה ביותר, שרק מחמירה את המציאות שקיימת כבר שנים, לפיה השלטון המרכז לא מעניק חופש פעולה לרשויות, והדיגיטציה שהיתה אמורה להקל במעט על המצב, לא רק שלא מסייעת אלא במקרים רבים כלל לא מתקיימת. את המחיר, כמובן, משלמים התושבים בכל רשות.

תגובת משרד הפנים לגבי הדיגיטציה ברשויות

"משרד הפנים קידם שני מהלכים מרכזיים לקידום הדיגיטציה ב-2021 בשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי, שכללו תוכנית להאצת השירותים הדיגיטליים לציבור וקידום הלמידה הדיגיטלית, והיתה החלטת ממשלה מספר 260, שקבעה כי יש להתאים את תשתית השירות הממשלתי הדיגיטלי ומערכת ההזדהות הלאומית לצורך חיבור למערכות השלטון המקומי. כבר כיום יש 21 רשויות שנמצאות בשלבים שונים של הפיילוט. כמו כן הוקם בשנה שעברה צוות בינמשרדי לטרנספורמציה דיגיטלית בשלטון המקומי, שכולל את הגופים האחראים לכך במשרדים".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי

    מי שהכינה את הדוח במשרד המבקר עשתה עבודה יסודית מאוד!

    1. רם

      הדוח הוכן על ידי צוות, שהינם תותחי על בינלאומיים בצורה בלתי רגילה! יודעים להבחין בין עיקררררר ל-טפל. חייבים לבדוק את המצב ברשויות המקומיות, שם המצב איכס גדול, וגם בהוצאה לפועל, הדיגיטציה שם נוראית.

אירועים קרובים