ארה"ב: בית המשפט העליון ביקש מממשל ביידן חוות דעת על NSO

מטא מנהלת תיק נגד חברת הסייבר ההתקפי על החדרת פגסוס דרך ווטסאפ למכשירי הנעקבים ● הממשל מתבקש להחליט האם ל-NSO יש 'חסינות ריבון זר', שאם תינתן לה תגן עליה מפני התביעה ● בספרד: המנכ"ל חוליו יעיד במשפט

NSO

בית המשפט העליון של ארה"ב ביקש השבוע (ב') מממשל ביידן לחוות את דעתו האם לאשר המשך העיסוק בתביעה של ווטסאפ (WhatsApp) שבבעלות מטא (Meta) מול קבוצת NSO הישראלית.

על השופטים להחליט למעשה האם ווטסאפ יכולה להמשיך בתביעתה המאשימה את קבוצת NSO בניצול באג באפליקציית ההודעות המיידיות שלה לצורך התקנת תוכנת ריגול על מכשירים של משתמשיה.

בית המשפט העליון התבקש להכריע בערעור של NSO, לאחר החלטת בית משפט נמוך יותר שאפשרה את המשך קיום התיק. NSO טענה שהיא חסינה מהעמדה לדין, שכן תפקדה לטענתה כסוכנת של ממשלות זרות לא מזוהות כשהתקינה את תוכנת הריגול של פגסוס.

מהי 'חסינות ריבון זר' והאם היא רלוונטית ל-NSO?

כזכור, בשנים האחרונות מתנהל משפט בתביעה שמטא הגישה נגד NSO. במשפט טענה התובעת כי באפריל ובמאי 2019, כ-1,400 משתמשים שלה הותקפו על ידי הרוגלה של NSO. לפי האפליקציה, יותר מ-100 פעילים אזרחיים וחברתיים, לרבות עיתונאים מהודו, פעילי זכויות אדם ממרוקו, דיפלומטים ופקידי ממשל בכירים, נפגעו מהרוגלה הישראלית. ואולם, הרוגלה נמצאת הלכה למעשה בשימוש ממשלות ומדינות (שאינן מזוהות באופן פורמלי), ולכן מנסה היצרנית, NSO, להסתמך על השאלה האם בכלל יש בתביעה נגדה הצדקה.

במקרה הספציפי טוענת NSO לכך שהיא זכאית למה שמכונה 'חסינות ריבון זר' – המוענקת לרוב בין מדינות ולפקידים זרים הפועלים בתפקיד רשמי מטעם ממשלים – ולפיכך, מכיוון שהמוצר שלה נמצא בשימוש של ממשלות זרות וסוכנויות אכיפת חוק, ביניהן גם ה-FBI האמריקני, החברה מוגנת מתביעות אזרחיות על אדמת ארה"ב.

בית המשפט העליון ביקש ביום ב' ממשרד המשפטים האמריקני להגיש לו פרשנות עם דעותיו בנושא המשפטי הסבוך.

כידוע, NSO טוענת להגנתה מזה זמן רב כי תוכנת הריגול פגסוס עוזרת לאכיפת החוק ולסוכנויות הביון להילחם בפשע ולהגן על הביטחון הלאומי. ביולי 2020 ערערה החברה הישראלית על החלטת בית המשפט שלא להעניק לה את אותה חסינות מבוססת התנהגות. ואולם, באישור ההחלטה הזו שהתקבל בנובמבר האחרון, בית משפט בסן פרנסיסקו כינה את התיק 'מקרה קל', משום שעצם היות פגסוס שייכת ל-NSO, והעובדה שהחברה מספקת תמיכה טכנית לתוכנה, אינם מגנים עליה מפני אחריות על פי החוק הפדרלי. בעקבות פסיקה זו הגיע התיק לבית המשפט העליון, שכאמור, כעת גלגל את ההחלטה האם ל-NSO מגיעה חסינות ריבון זר אל ממשל ביידן.

ספרד: מנכ"ל NSO נקרא להעיד

היה קורבן של פגסוס. ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס.

היה קורבן של פגסוס. ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס. צילום: ויקיפדיה

במקביל להתרחשויות אלו, בית המשפט העליון של ספרד נקרא אתמול (ג') מנכ"ל חברת התוכנה הישראלית NSO, שלו חוליו, להיות עד בתיק על השימוש בתוכנת פגסוס שלה כדי לרגל אחרי פוליטיקאים ספרדים, זאת על פי דיווח של רויטרס.

השופט בפרשת הריגול ביקש לנסוע לישראל, כדי לקבל הצהרה מחוליו בסוגיה הסבוכה.

הממשלה הספרדית דיווחה בתחילת מאי כי זיהתה רוגלת פגסוס בטלפונים הסלולריים של ראש הממשלה, פדרו סנצ'ס, ושל שרת ההגנה, מרגריטה רובלס

הממשלה בספרד אמרה שתוכנת פגסוס שימשה לרגל אחרי שרים, מה שגרם למשבר פוליטי בספרד שהוביל לפיטורי ראשת סוכנות סוכנות הביון שלה, פאס אסטבן לופס, בחודש שעבר. ראש ממשלת ספרד סנצ'ס החליט על פיטוריה של אסטבן עקב כמה מקרים שבהם שירותי המודיעין של המדינה השתמשו ברוגלה ההתקפית באישורה, כשחלק מהשימוש נעשה נגדו כמו גם נגד שרים ודמויות פוליטיות בכירות אחרות.

"השופט הסכים להאריך את ועדת השופטים שנשלחה לישראל, כך שוועדה שיפוטית בראשות השופט תיסע לאותה מדינה כדי לקחת הצהרת עד ממנכ"ל החברה המשווקת את תכנת פגסוס", ציין בית הדין. עם זאת, בקשות מסוג זה חייבות להיות מאושרות על ידי הרשויות הישראליות, מה שיכול לארוך חודשים עד הוצאת המהלך לפועל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים