"המורים לא ישתנו אם סביבת העבודה שלהם לא תהיה דיגיטלית"

"למה שמורים ישתנו אם הסביבה שלהם לא משתנה? סביבת הלימוד צריכה להיות מבוססת גישה חופשית לאינטרנט לכולם", אמר פרופ' סוגאטה מיטרה, חוקר בכיר בתחום החינוך, בכנס החינוך של ה-OECD, שנפתח היום (ג') בירושלים

פרופ' סוגאטה מיטרה.

נושא שכר המורים עומד בימים האחרונים בראש הכותרות, לאור ההפגנה הגדולה שערכה אתמול (ב') הסתדרות המורים והמשא ומתן שאמור להתנהל בינה לבין משרד האוצר. במקביל, וללא כל קשר, נפתח היום בבנייני האומה בירושלים כנס החינוך של ה-OECD, שעסק בטכנולוגיה בתחום החינוך.

הכנס נערך בכל שנה במדינה אחרת, והשנה נבחרה ישראל לארח אותו בפעם הראשונה. בכנס ובתערוכה שלצידו צפויים להשתתף, עד לסגירתם בעוד יומיים, 12 אלף אנשי חינוך וממשל מ-400 בתי ספר ב-40 מדינות. התערוכה כוללת מאות פתרונות של יזמות וחדשנות בחינוך, שמוצגים על ידי בתי ספר, רשתות חינוך, מורים ויזמים. יש בה 190 מרחבי פעילות ו-800 דוכנים דיגיטליים. בין היתר הוצגו אוטובוס פיזי שכולו מבוסס דיגיטל, שמעוצב כאזור למידה, רובוטים ובוטים.

מושב הפתיחה של הכנס התקיים במעמד שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, ובכירים ב-OECD. אחד מדוברי המפתח בו היה פרופ' סוגאטה מיטרה, מדען מחשב ותיאורטיקן חינוכי הודי, שמשמש כפרופסור אמריטוס באוניברסיטת NIIT ברג'סטאן שבתת היבשת. הוא בעל דוקטורט בפיזיקה תיאורטית ופרש ב-2019 כפרופסור לטכנולוגיה חינוכית מאוניברסיטת ניוקאסל בבריטניה, לאחר 13 שנים שם. ב-2012 הוא שימש במשך שנה אחת כפרופסור אורח במעבדות המדיה של MIT. כמו כן, הוא זכה בפרס TED לשנת 2013.

פרופ' מיטרה התפרסם בזכות מחקריו ופעילותו רבת השנים ברחבי העולם להנגשת המחשב וכלים דיגיטליים למערכות החינוך. לפני שלושה עשורים הוא ערך ניסוי שזכה לשם "החור שבקיר", שהדגים את יכולת הלמידה העצמאית של ילדים בכפר בהודו באמצעות גישה למחשבים. מאז הפך הניסוי הזה לבסיס לשורה של מחקרי דגל שערך במהלך השנים בנושא זה.

"הנורמליות לא יכולה לחזור אחורה למה שהיה לפני הקורונה"

בהרצאתו בכנס, שהתקיימה תחת הכותרת "חזרה לנורמליות", ציין האורח כי "מרבים לומר שמורים לא משתנים. אבל למה שמורים ישתנו אם הסביבה שלהם לא משתנה? סביבת הלימוד צריכה להיות מבוססת גישה חופשית לאינטרנט לכולם".

פרופ' מיטרה אמר כי "שנתיים של מגיפה מאלצות את כולנו לחזור לנורמליות. אבל הנורמליות לא יכולה להיות חזרה אחורה בזמן למה שהיה לפני שנתיים. היא צריכה להיות מלווה בשינוי תפיסות, שינוי הסביבה כולה".

בדבריו הוא סקר שורה של ניסויים ומחקרים שהוא ערך לאורך השנים, שבהם הוכח שמתן נגישות לאינטרנט ושילוב למידה דיגיטלית משנים את פני מערכות החינוך. עוד אמר האורח כי "לימודי ההיסטוריה כשהייתם בני 12 שונים מאשר כיום. אז הם היו מבוססים על זיכרון ואם שכחת – קיבלת ציון שלילי. כיום, צריך לתת לילדים גישה לאינטרנט, לא כדי להקל עליהם אלא על מנת שישאלו שאלות וילמדו דברים שלא למדו קודם, שישאלו את השאלות הכי בסיסיות כדי לקבל תשובות".

כדוגמה למרכזיות של האינטרנט בלמידה נתן פרופ' מיטרה את עמק הסיליקון בארצות הברית. "שם", אמר, "הפסיקו להסתכל על הציונים של המועמדים. הם שואלים אותם שאלות ומצפים שהם ידעו לתת את התשובות על סמך מה שהם למדו וחקרו".

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון.

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון. צילום: רונן חורש, לע"מ

"לא ניתן לאף אחד להפריע להטמיע חדשנות בחינוך"

שרת החינוך, ד"ר שאשא ביטון, התייחסה למחאת המורים ולדרישות שלהם, ואמרה כי יש לתת תגמול הולם להם ולכל הצוותים החינוכיים.
היא הזמינה את אורחי הכנס ללמוד על הרפורמות שישראל מובילה בתחום, בהן תקציב גמיש למנהלים והטמעת כלים דיגיטליים. היא אמרה כי "מערכת החינוך חייבת להיות מותאמת לעידן החדש. התפקיד של המורה הוא לשתף מידע. כיום, השאלה היא לא האם לעשות חדשנות, אלא איך לעשות זאת".

לסיום, ציינה ד"ר שאשא ביטון כי "אנחנו נחושים במשימתנו לחדשנות בחינוך ולא ניתן לאף אחד להפריע לנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים