הממשלה השקיעה מאות מיליונים בהעסקה בהיי-טק בפריפריה; היבול דל מאוד

600 מיליון שקלים ניתנו כמענק לחמש חברות - במיוחד לצורך כך, אולם עד כה נקלטו 180 עובדים בלבד ● ועדת הכלכלה ניהלה היום (ב') דיון בנושא וקראה לאוצר ולמבקר המדינה לחקור מדוע התוכנית נכשלה

ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה.

פעילות הממשלה להעסקת עובדי היי-טק בפריפריה נכשלה – הן מבחינת ההשקעות והן מבחינת מספר העובדים שנקלטו; כך עולה מדיון שקיימה היום (ב') ועדת הכלכלה של הכנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, התייחס בפתח הישיבה לאחת מתוכניות העבר של רשות החדשנות, שבמסגרתה הושקעו יותר מ-600 מיליון שקלים כסובסידיה לחמש חברות, שזכו במכרז, על מנת שאלה תגדלנה את מספר עובדי ההיי-טק בפריפריה. היבול של התוכנית היה דל מאוד: מספר העובדים שגויסו עמד על 180 בלבד.

"חמש חברות זכו במכרז, שאחת מהן קיבלה 300 מיליון שקלים, והתוצאה היא 180 עובדים בלבד", אמר ח"כ ביטון. "במגזרים אחרים ראינו איך מביאים עובדים לפריפריה בהשקעה של עשרות אלפי שקלים, ופה לא הצליחו לעשות זאת בסכום של 600 מיליון". הוא קרא למשרד האוצר ולמבקר המדינה לחקור את התוכנית ואת תוצריה הדלים באופן יסודי. עוד קרא ח"כ ביטון לראש הממשלה, נפתלי בנט, לכנס שולחן עגול, שידון בהשקעות בהיי-טק בפריפריה ובגיוון התעסוקתי בענף.

מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הילה חדד-חמלניק, אמרה בדיון כי יש לקבוע יעדים ביחס להכשרות שתתקיימנה בצפון הארץ ובדרומה. "כשמדברים על השקעה במחקר ופיתוח צריך לקחת בחשבון שתוכניות יכולות להצליח, אך גם להיכשל", ציינה. "נלמד איך לעשות טוב בצורה אחרת".

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, ביקש להאיר שני צדדים חיוביים: הוא ציין שהרשות השקיעה מעל 30 מיליון שקלים לטובת הכשרה והשמה של 1,500 עובדי היי-טק בפריפריה, ושבין השנים 2015-2020 נרשם גידול של 44% במספר חברות ההיי-טק שפועלות בבאר שבע.

ח"כ ענבר בזק אמרה כי "ללא שילוב הפריפריה, היעד של הממשלה, של מיליון ישראלים בהיי-טק, לא יושג. במקום לנסות למשוך בכוח חברות לפרפריה, יש להשקיע בהון האנושי – ביזמים ובסטארט-אפים מקומיים".

ח"כ יסמין סאקס פרדימן הצביעה על החסמים בהבאת חברות לנגב ולגליל: "התוכנית חייבת לכלול מענה לעובדים ולתושבים בתחומי החינוך, התחבורה והרפואה", אמרה. עוד היא ציינה שמאז 2019, שבה עבדו בבאר שבע 3,000 עובדי היי-טק, לא חל כל גידול בנתון זה.

"יש תקציבים וכוונות טובות, אבל בפועל – שממה"

דובר נוסף בדיון היה ח"כ מופיד מרעי, שאמר כי "יש תקציבים וכוונות טובות, אולם בפועל אין כלום. שממה". הוא הוסיף שעל מנת להביא היי-טק לפריפריה יש צורך בקידום תשתיות תחבורה ותקשורת – אינטרנט מהיר, סיבים אופטיים ועוד, ויש לשים דגש על חינוך טכנולוגי מוכוון היי-טק מגילאים צעירים. הוא אמר כי "אני נמצא בתחושה שיש אור בקצה המנהרה".

ח"כ רון כץ, שמכהן גם כיו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחום ההיי-טק, ציין ש-"יש היענות ונכונות מצד הרשויות לפתח את היישובים. אני קורא לראשי הרשויות ליזום ולפנות לרשות החדשנות ולמשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה על מנת לקדם את ההיי-טק בהן, ואני בטוח שהם ידעו כיצד לטפל בזה".

ועדת הכלכלה צפויה לקיים דיון מעקב בנושא בחודשים הקרובים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים