דיווחים: טלפונו של בוריס ג'ונסון הודבק בפגסוס של NSO

על פי דיווחים אחרונים, הסמארטפון של ראש ממשלת בריטניה היה מטרה של הרוגלה הישראלית ● למסקנה הגיעו חוקרי סיטיזן לאב שניתחו את הטלפון, ושטוענים כי מצאו עוד גורמים פוליטיים באירופה שנפגעו מפגסוס גם הם

האם היו מעורבים בריגול אחרי בוריס ג'ונסון? NSO. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

אחרי שישראל טולטלה מתחקיר של כלכליסט אודות שימוש נרחב של משטרת ישראל בתוכנת פגסוס – הרוגלה שנוצרה על ידי קבוצת NSO הישראלית – נגד גורמים רבים בארץ, בסערה ששככה די מהר עקב אפס ראיות לטענות בפרסום, כעת שוב מדווחים בעולם על שימוש "טעון" ברוגלה המפורסמת.

מכשיר הטלפון נייד של ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הודבק בפגסוס, שפעלה עליו במספר הזדמנויות לאורך השנים האחרונות, כך על פי הדיווחים בתקשורת הבריטית.

אחד הקורבנות של פגסוס. עמנואל מקרון, נשיא צרפת.

אחד הקורבנות של פגסוס. עמנואל מקרון, נשיא צרפת. צילום: BigStock

לפי הטיימס (The Times), מקור ממשלתי אישר שאכן נעשה שימוש בפגסוס כדי לחדור לטלפונים הן של ג'ונסון והן של בכירים במשרד ראש הממשלה, כמו גם למכשירים המקושרים למשרד החוץ, אך הגורם הדגיש כי השימוש ברוגלה לא היה "רציני או נרחב", וסירב לקשר בין הפריצה והריגול לחברת הסייבר ההתקפית NSO.

כזכור, קבוצת NSO הוחרמה על ידי ארה"ב בשנת 2021 מכיוון שהתוכנה שלה נמכרה למשטרים שבה היא משתמש ב"כוונה בזדון" למעקב אחרי מכשיריהם של גורמים מתנגדי ממשל, ביניהם פעילי זכויות אדם.

בעבר נחשף גם כי התוכנה שפיתחה החברה שימשה למעקב אחרי נשיא צרפת, עמנואל מקרון.

איחוד האמירויות שוב מצוינת כלקוח שעומד מאחורי המעקב

הפריצה למכשירו של ג'ונסון אותרה על ידי סיטיזן לאב (Citizens Lab) חברת הסייבר של אוניברסיטת טורונטו בקנדה, ולפי הניו יורקר (The New Yorker) חוקריה אמרו כי מכשירים ניידים המחוברים למשרד החוץ הבריטי נפרצו עם פגסוס חמש פעמים בין יולי 2020 ליוני 2021. לפי הדיווחים, המכשיר המחובר למשרד ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון נפרץ באמצעות תוכנה זדונית ב-7 ביולי 2020. 

חוקרי סיטיזן לאב הוסיפו ואמרו לניו יורקר כי על פי החשד איחוד האמירויות הערביות היא שעומדת מאחורי ההתקפות של תוכנות הריגול בדאונינג 10. נזכיר כי איחוד האמירויות הואשמה במעורבות במספר אירועי פריצה אחרים הכוללים שימוש ברוגלה פגסוס.

בהצהרה מטעמה הודיעה סיטיזן לאב כי: "אנו מאשרים שבשנים 2020 ו-2021 צפינו והודענו לממשלת הממלכה המאוחדת על מקרים חשודים מרובים של זיהומים של תוכנות ריגול של פגסוס ברשתות רשמיות בבריטניה. אלה כללו את משרד ראש הממשלה (רחוב דאונינג 10) משרד החוץ וחבר העמים (ה-FCO של בריטניה – ג"פ)".

"החשודים בזיהומים הקשורים ל-FCO היו קשורים למפעילי פגסוס שאנו מקשרים לאיחוד האמירויות, הודו, קפריסין וירדן. החשד לזיהום במשרד ראש ממשלת בריטניה היה קשור למפעיל פגסוס שאנו מקשרים לאיחוד האמירויות".

קורבנות נוספים בעיקר ממבקשי שחרור לקטלוניה, וגם: נקודה ישראלית נוספת

לפי חברת מחקר הסייבר, לפחות 65 אנשים הקשורים לתנועת העצמאות הקטלאנית הפועלת בספר היו גם הם מושא לריגול. מתוכם, 63 היו "ממוקדים או נגועים" בפגסוס. לפי החשד, ארבעה אנשים אחרים היו ממוקדים בתוכנות ריגול שפותחו על ידי קנדירו (Candiru), חברת מעקב ישראלית נוספת. חברי הפרלמנט האירופי, מחוקקים ומשפטנים, חברים בארגונים אזרחיים הפועלים בענייני חברה, נשיאים קטלוניים, ובמקרים מסוימים, בני משפחה של אנשים הקשורים לתנועת העצמאות – כולם היו מטרות, כך טוענת החברה.

מ-NSO נמסר בתגובה: "NSO ממשיכה להיות ממוקדת על ידי מספר ארגוני הסברה בעלי מוטיבציה פוליטית כמו סיטיזן לאב ואמנסטי (Amnesty) כדי להפיק דו"חות לא מדויקים ולא מבוססים על סמך מידע מעורפל וחסר. שיתפנו פעולה שוב ושוב עם חקירות ממשלתיות, שבהן יש מקום להאשמות ממקורות אמינים. עם זאת, מידע שהועלה לגבי ההאשמות הללו הוא, שוב, שקרי ולא יכול להיות קשור למוצרי NSO מסיבות טכנולוגיות וחוזיות".

החברה הדגישה בפני הניו יורקר כי "ההאשמות הללו, שוב, שקריות", ושבה וטענה, כפי שהיא גורסת זה מכבר, שהמוצרים שלה משמשים רק בחקירות קונבנציונליות של אכיפת החוק, למרות ראיות הפוכות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים