ארה"ב: עובדי מחסן נוסף של אמזון בוחרים האם להתאגד

אלפי עובדי המחסן בסטטן איילנד, ניו יורק - ששמו JFK8 - החלו להצביע ביום ו' ● מאז פרוץ הקורונה, במחסן פעילים נגד היחס של אמזון ● במקביל,עובדי מחסן בבסמר, אלבמה, נמצאים בעיצומה של הצבעה חוזרת להתאגד

למרות הקשיים - התאגדו ועשו היסטוריה. עובדי מחסן JFK8 של אמזון. עיבוד ממוחשב.

עובדי מחסן של אמזון מנסים להוציא לפועל איגוד עובדים חדש. מאחורי הרעיון וקידומו עומד העובד לשעבר של החברה, כריסטיאן סמולס, שטען כי הוא פוטר ממשרתו במתקן אמזון בסטטן איילנד, ניו יורק, בגלל דרישה לזכויות נוספות לעובדים במהלך התפרצות הקורונה.

יותר מ-5,000 עובדיה המחסן של ענקית המסחר האלקטרוני, הידוע גם בכינוי JFK8, החלו מצביעים ביום ו' האחרון על השאלה האם הם מעוניינים באיגוד שכזה, אם לאו.

את הגוף שאמור לדאוג ולייצר את העובדים הקימה יחד עם סמולס קבוצה המורכבת מעובדי אמזון בהווה ובעבר, והוא מכונה בפשטות 'איגוד עובדי אמזון', ה-ALU (ר"ת Amazon Labor Union).

בהצהרה של סמולס, נשיא האיגוד, ל-CNN הוא אמר כי הגוף, שהקימו הוא וחבריו בסיוע תרומות קטנות, הוא נטול אינטרסים נסתרים ואינו תלוי בפוליטיקה ובחברות גדולות. סמולס ציין כי היוזמה נובעת מרצון שלהם לקדם זכויות בסיסיות למועסקים במחסן ולדאוג לבטיחות העובדים בו.

הליך ההצבעה, שיימשך 5 ימים, נמצא בפיקוח המועצה הלאומית האמריקנית ליחסי עבודה, ה-NLRB, ויסתיים מחרתיים (ד'), ורק אז תתחיל המועצה לספור את הקולות.

תבעה את אמזון בגין היחס לעובדים. לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק.

תבעה את אמזון בגין היחס לעובדים. לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק. צילום: BigStock

נזכיר כי בימיה הראשונים של המגיפה, אמזון פיטרה והטילה משמעת על עובדים שהפגינו על היעדר פרוטוקולי בטיחות לקורונה בחברה. התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, חקרה והאשימה את החברה בעניין זה.

ההאשמות בתביעתה של ג'יימס מתייחסות לימיה הראשונים של המגיפה ב"מרכז ההגשמה" של אמזון, JFK8, ובמרכז המסירה, DBK1, שפועל בקווינס. התובעת הכללית ג'יימס טענה כי במתקנים אלו אמזון לא הנהיגה הליכי חיטוי נאותים, ולא התאימה את יעדיה והפרודוקטיביות שלה כך שיתחשבו בבטיחות העובדים ובבריאותם, בזמן שהמגיפה העולמית השתוללה. תביעתה של ג'יימס גם קראה לאמזון להציע להעסיק מחדש את סמולס, שהפך כעת, כאמור, לנשיא ה-ALU.

התביעה הזו נמשכת כבר זמן רב בבית המשפט שבמדינת מנהטן.

בבסאמר ניסו ראשונים – וכשלו

עובדים במתקן בסמר של אמזון באלבמה, היו בעצם הראשונים שניסו להתאגד באביב האחרון. המאמץ הזה נכשל, אך כרגע נמצאים המועסקים של הענקית מסיאטל שוב בעיצומה של הצבעה, לאחר שה-NLRB הורתה על הצורך בקיום בחירות חוזרות, עקב התערבות לא נאותה בקמפיין של האיגוד הקודם.

ה-NLRB קיבלה את ההחלטה על סמך מה שהגדירה כ"ההתנגדויות של איגוד הקמעונאות, הסיטונאי וחנויות הכלבו, ה-RWDSU (ר"ת The Retail, Wholesale and Department Store Union) להתנהלותה של אמזון במהלך הבחירות לאיגוד". הצבעה אז הניבה 1,798 קולות נגד ההתאגדות, ו-738 הצבעות בעדה, ולמעשה "זיכתה" את אמזון, אשר אינה מעוניינת בהתאגדות עובדיה, בניצחון די מוחץ נגד ניסיון העובדים הכושל.

בהצבעה החוזרת, שבה לוקחים כאמור חלק עובדי "מרכז ההגשמה" בבסמר, ינסו השכירים של הענקית להחליט שוב האם להצטרף ליוזמה לקידום תנאי העסקתם.

התנגדות מוצהרת להתאגדות עובדים

אמזון היא המעסיקה הפרטית השנייה בגודלה בארה"ב, עם יותר מ-800,000 עובדים, והיא התנגדה בהצלחה לניסיונות קודמים להתאגדות עובדיה, כשבמקרה של מרכז ההגשמה בבסאמר, אלבמה, היא אף הואשמה על ידי כמה מהמארגנים של הניסיון להתאגד בחבלה מכוונת בו.

לאמזון אין עד היום התאגדויות מוכרות של עובדיה, והיא התנגדה, כאמור, להתאגדות בשני המתקנים וערכה פגישות כדי לשכנע את עובדיה לוותר על הרעיון, לא רק בבסאמר אלא גם במחסן בסטטן איילנד.

לפי הדיווחים, ב-JFK8 אמזון אפילו ציירה על הקירות כרזות שעליהן נכתב "הצביעו לא". החברה גם יצרה אתר אינטרנט, ואמרה לעובדים כי היוזמה "מטיחה הבטחות גדולות, אבל מציעה מעט מאוד פרטים על האופן שבו הם ייושמו". עובדים במקום סיפרו לתקשורת ש-"אתה לא יכול ללכת לשום מקום בלי איזושהי תעמולה נגד איגודים שתהיה בפנים שלך".

ה-ALU מצידה כבר קראה לאמזון להעלות את השכר של המועסקים, יחד עם דרישות אחרות, ועם או בלי קשר, באחרונה אכן העלתה אמזון את השכר ההתחלתי הממוצע שלה ל-18 דולר לשעה.

קלי ננטל, דוברת אמזון, אמרה ל-CNBC בתגובה לדיווחים ולניסיונות ההתאגדות כי "בכל יום אנחנו מעצימים אנשים למצוא דרכים לשפר את עבודתם, וכשהם עושים זאת, אנחנו רוצים לבצע את השינויים האלה במהירות".

"סוג כזה של שיפור מתמיד קשה יותר לעשות במהירות ובזריזות עם איגודים באמצע", ציינה ננטל בשם אמזון.

אם יחליטו העובדים ב-JFK8 או בבסאמר, או בשניהם, להתאגד יהיה זה ציון דרך משמעותי בהיסטוריה בת 27 השנים של אמזון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים