ה-IT שמאחורי בית החולים הלאומי של ישראל באוקראינה

שימי ארנסט, מנמ"ר המרכז הרפואי שיבא, מספר על מערכות המחשוב שהוא מפעיל בבית החולים שדה כוכב מאיר, וכיצד הן מסייעות לצוותים הרפואיים לטפל בפליטים שהגיעו מהתופת

בית החולים שדה הישראלי כוכב מאיר, על גבול פולין-אוקראינה.

בית החולים שדה הישראלי כוכב מאיר, שהוקם בשבוע שעבר בגבול אוקראינה-פולין לטיפול בפליטים מהמדינה מוכת המלחמה, הוא אחד המבצעים הלוגיסטיים היותר מורכבים בתחום הבריאות שמדינת ישראל התמודדה אתם בשנים האחרונות. את בית החולים הקימו אנשי משרדי הבריאות והחוץ, באמצעות המרכז הרפואי שיבא וצוותים רפואיים מכלל מערכת הבריאות הישראלית.

בבית החולים יש תשעה אוהלים, שכוללים חדר מיון ראשוני, מחלקת יולדות, מחלקת ילדים, אוהלים לאשפוז גברים ונשים בנפרד, מחלקה לאשפוז מבוגרים, בדיקות מעבדה, שירותי רוקחות, דימות ועוד.

המשלחת מישראל כוללת 70 איש – אנשי צוות רפואי מבתי חולים וארגוני בריאות. מלבד האתגר הרפואי שאתו צריכים הרופאים והאחיות להתמודד, יש את האתגר המחשובי. הוא בא לידי ביטוי בדמות התקנה ותחזוק של קווי תקשורת, חומרה וכל מה שמסביב. המרכז הרפואי שיבא, שמוביל את הלוגיסטיקה בבית החולים כוכב מאיר, הוביל גם את תהליך המחשוב של המקום וההצטיידות הטכנית לקראת הקמתו. אגף מערכות המידע של שיבא סייע בכל מה שקשור להיבט הטכנולוגי, מחשוב, מערכות מידע וקווי תקשורת, כדי לאפשר לצוותים הרפואיים שם לתת את הטיפול הטוב ביותר לפליטים, שנמלטו מכל רחבי אוקראינה.

אתגרי המחשוב המרכזיים

שימי ארנסט, מנמ"ר שיבא, אמר לאנשים ומחשבים כי ההתראה על הערכות ליציאת המשלחת ניתנה לפני כשבועיים, ומאז כל הצוותים שלו, יחד עם הצוותים האחרים במשלחת, עבדו מסביב לשעון כדי לעמוד בשלל האתגרים שהפרויקט הצריך.

"האתגר המרכזי היה העברת התקשורת לשם, באזור שהוא הרחק מהארץ, על גבול אוקראינה, ובתנאים לא פשוטים", אמר ארנסט . "היינו צריכים לתת מענה למערכות רבות, ובהן דימות וטלה רפואה, שמופעלות משם, וכל זה על גבי תקשורת סלולרית שרוחב הפס שלה לא תמיד יכול להכיל את המידע המתקבל ממערכות אלה".

שימי ארנסט, מנמ"ר המרכז הרפואי שיבא תל השומר.

שימי ארנסט, מנמ"ר המרכז הרפואי שיבא תל השומר. צילום: אלעד גוטמן

לדבריו, כדי להתמודד עם האתגרים, הוא ואנשיו הטמיעו טכנולוגיות חדשות: "בין היתר, המשלחת נעזרת בטכנולוגיות של חברת קילו בייט ובצלחת לוויין שמופעלת על ידי גילת לוויינים, וכן בחברה אוקראינית, שמסייעת בתחום התקשורת".

כמו כן, מבצעי הפרויקט ציידו את הצוותים הרפואיים שם בחומרה. "כל הצוותים מצוידים במחשב נייד, מדפסות וציוד היקפי נלווה", אמר ארנסט.

עוד אתגר הוא ניהול המידע הרפואי, בהתחשב בעובדה שהפונים לבית החולים לא מוכרים לו ואין לאנשי כוכב מאיר את ההיסטוריה הרפואית שלהם. לדברי ארנסט, בבית החולים שדה הותקנה גרסה של מערכת התיק הרפואי של שיבא, שאוספת את המידע על המטופל, מתעדת ומעבירה אותו לדטה בייס המרכזי בתל השומר.

בנוסף לבית החולים שדה הפיזי בגבול פולין-אוקראינה, שיבא מפעיל את בית החולים הווירטואלי שיבא Beyond, שעומד לרשות הצוותים הרפואיים והמטופלים באמצעות הפעלת טכנולוגיות מתקדמות של רפואה מרחוק. כל הפעילות שם מגובה ומנוהלת גם מבית החולים, על ידי מרכז בקרה ושליטה שעוקב ומגבה את הפעילות המיוחדת הזו.

"אגף ה-IT – מאבני היסוד של הקמת בית החולים"

"אין ספק שהמשימה הזו היא ייחודית ולא הייתה שנייה לה במערכת הבריאות, מאחר שהיא נעשית בחו"ל ובתנאים כאלה", אמר ארנסט. "אגף ה-IT היווה אחד מאבני היסוד של ההתארגנות הלוגיסטית לקראת הקמת בית החולים זיכרון מאיר, וללא פיתוח ומציאת כלל הפתרונות הטכנולוגיים שהבאנו, המשימה לא הייתה יכולה לצאת לדרך".

לדבריו, רבים מעובדי אגף ה-IT של שיבא התנדבו למשימה. "לא הופתעתי מכך, אף שהיה מדובר הן באתגר מקצועי משמעותי והן באתגר אישי, של פעילות בתנאים לא פשוטים, בחוסר בהירות, הרחק מהבית ובאזור לחימה. אני גאה בהם על כך", ציין ארנסט. "ברמה האישית", אמר, "כולנו מרגישים סיפוק אדיר להיות חלק ממשימה חשובה זו ולאפשר למדינת ישראל להושיט יד הומניטרית למאות האנשים שכבר הגיעו ומטופלים בבית החולים".

כלל הפעילות בבית החולים שדה כוכב מאיר מתאפשרת בזכות קרן שוסטרמן, שתורמת לפרויקטים לאומיים וחברתיים בישראל, הג'וינט ותורמים נוספים.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים