"הטכנולוגיה תיתן מענה טוב ומותאם לצרכי המורים והתלמידים"

כך אמרה אינה זלצמן, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, כשדיברה בכנס Edutech 2022 של אנשים ומחשבים, שנערך בשבוע שעבר (ה')

אינה זלצמן, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך.

"פעמים רבות עובדי ההוראה לא מקבלים את הכלים הדרושים להם למימוש יעדיהם. משרד החינוך החל בשינוי התפישה שלו, עם מתן מענה בזמן המיידי לצרכים העולים מהשטח. במימוש גישה זו עומדת התפישה לפיה 'אנו נפתח, נבנה ונספק את התוכניות – והתלמידים והתלמידות הם שיחליטו מתי והאם להשתמש בהן'", כך אמרה אינה זלצמן, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המינהל הפדגוגי, משרד חינוך.

זלצמן דיברה בכנס Edutech 2022. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך בשבוע שעבר (ה') באולם אירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות עובדי הוראה וחינוך טכנולוגי, ונושאו היה כיתת העתיד. את הכנס הנחו אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

כיתת העתיד וחיישנות

לדברי זלצמן, "עלינו לתת למורות ולמורים את המענה המיטבי לצרכים הנוכחיים והעתידיים שלהם. השיטה הנוכחית כבר לא נותנת ביטחון בכך. עלינו לגלות מה כל מנהל צריך, למה נדרש כל מורה. זאת, כי פעמים רבות צרכי המורים – גם אם הם מורים באותו מקצוע ומלמדים באותו בית הספר – שונים". זלצמן הסיברה כי האתגר "הוא איך נדע זאת".

לדבריה, "המענה עובר דרך מושג החיישנות. זה מושג בעולם משתנה, בו השינויים הם גדולים מדי מכדי שניתן יהיה לפעול בדרך הנוכחית. מה שנדרש הוא ניטור מתמשך ועקבי של השטח ולעשות זאת כל הזמן. זאת, על מנת להבין מה צריך באותו רגע".

במנהל פדגוגי שבראשותה, סיפרה זלצמן, "יש מערך חיישנות שכזה, אשר מופעל בשיתוף מרכזי פסג"ה. מרכזים אלה נותנים שירות לכלל עובדי ההוראה שבאזור שלהם, ואמונים על ביצוע מדיניות המטה והמחוז, תוך התאמתה לצרכי הלומדים, פיתוח יוזמות מקומיות, בקרה והערכה, קשר עם מוסדות אקדמיים ושימוש במודלים רבים לפיתוח מקצועי. כך, אנו פונים לשטח, מנטרים את מה שכואב לצוותי ההוראה, מה הם הקשיים הניצבים בפני מנהל בית הספר, ומה נדרש כעת".

"תפקידנו", אמרה זלצמן, "הוא לייצר ולספק כלי הנותן מענה מדויק לצרכים העולים מהשטח – ולעשות זאת, באופן חלקי, גם עם כלים טכנולוגיים".

עולם של קחו מה שאתם צריכים 

לדבריה, "השינוי אשר אליו אנו הולכים, הוא מעבר מעולם שהתאפיין ב'קחו מה שיש', לעולם של 'קחו מה שאתם צריכים'. בדרך זו, אתם, צוותי ההוראה, תהיו אחראים לכל – נטרו והשתמשו בכלים טכנולוגיים, לאורך ולרוחב כלל הפעילויות".

זלצמן הסבירה כי "על מנת לאפשר שחזון זה יתממש, נדרשת גמישות פדגוגית-ניהולית. הלקוחות בשטח יודעים טוב יותר למה הם נדרשים, ואנו נותנים להם את המענה הטוב ביותר, ועושים זאת באופן פרטני ומותאם אישית".

"כך", סיכמה זלצמן, "נגיע למצב בו כיתה אחת לא תהיה דומה לרעותה. זו כיתת העתיד, כל כיתה תהא שונה. גם אם מדובר בכיתות באותה העיר או באותו בית הספר, המענה יהיה אחר. על מנת שתהיה התאמה אישית שכזו, יש לדעת טוב מאד מה כל אחד וכל אחת צריכים. זו הגמישות הפדגוגית-ניהולית עליה אנו עמלים. בשנה הבאה תהיה הרחבה של מהלך זה, זה הכיוון: אנו מעצימים תהליכים פדגוגיים, ועושים זאת תוך הסתמכות חלקית על טכנולוגיות. כך, תלמידי כיתת העתיד יהיו בעלי השימוש בכלים הנכונים, תוך שהם מביאים לידי מימוש יכולות לביטוי עצמי, חשיבה עצמאית ומתפתחת, יצירה, יישום ידע קודם, המחשה והזדמנות לגלות דברים חדשים. זו תפישת המערכת, מהמטה לשטח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים