"רוסיה מנצלת קבוצות בפייסבוק כדי לזרוע פילוג באוקראינה"

כך אמרה חושפת השחיתויות, פרנסיס האוגן, למחוקקים באירלנד אתמול (ד') ● האוגן התייחסה גם לחוק הבטיחות המקוונת האירי המתגבש, וטענה כי הוא חייב לכלול מנגנונים שמאלצים את ענקית המדיה החברתית לשקיפות

עדותה וחשיפותיה פגעו במטא. פרנסיס האוגן, חושפת השחיתיות, סיפרה הכל בתוכנית 60 דקות.

חושפת השחיתות של פייסבוק, פרנסיס האוגן, הופיעה אתמול (ד') בפני המחוקקים באירלנד. הסנטורים האירים קראו לוועדת התקשורת להזמין את האוגן, בעקבות עדותה בפני הסנאט האמריקני בעניין החשיפות של מסמכי פייסבוק (כיום מטא) הפנימיים שאספה בזמן שעבדה בחברה, ושחררה למדיה באוקטובר 2021.

כזכור, חשיפותיה של האוגן עוררו צונאמי של תגובות ודאגות, לאחר שסדרת מאמרים שהתפרסמה בוול סטריט ג'ורנל – Facebook Files series שמה – האשימה את הענקית ממאנלו פארק בעיקר בפגיעה בשלמותם הנפשית של מתבגרים העושים בשירותיה שימוש.

ככלל העידו ממצאיה של האוגן ש-פייסבוק עושה שימוש באלגוריתם שלה כדי לייצר, באמצעות ליבוי כעס ו/או תסכול, מעורבות (involvement) של משתמשים בפלטפורמות שבבעלותה, פייסבוק, אינסטגרם ו-ווטסאפ.

"כל עוד פייסבוק פועלת בצללים ומסתירה את המחקר שלה מעיון ציבורי, זה לא מקובל", אמרה האוגן בדיון בבית הנבחרים האמריקני באוקטובר, כך לפי דיווחה של רויטרס. "הנהגת החברה יודעת כיצד להפוך את פייסבוק ואינסטגרם לבטוחים יותר, אך לא תבצע את השינויים הדרושים מכיוון שהציבה את הרווחים האסטרונומיים שלה לפני אנשים. יש צורך בפעולות הקונגרס", הבהירה האוגן את תפישתה אז, על סמך ידיעותיה וממצאיה.

האירכטס האירי השוכן בבית ליינסטר שבדבלין.

האירכטס האירי השוכן בבית ליינסטר שבדבלין. צילום: ויקימדיה

זומנה לאירלנד שמתכננת חוק בטיחות אונליין

גם הוועדה האירית לתקשורת החליטה לשמוע את האוגן, שהתבקשה לענות על שאלות אודות מטא, בהקשר של הצעת חוק חדשה לבטיחות מקוונת וכינון תקנות מדיה של הממשלה, אשר עומדים על הפרק במדינה.

לפי הצעת החוק, לראשונה באירלנד תוקם ועדת מדיה שתסדיר את חברות הרשתות החברתיות, ותפקח עליהן. ועדת התקשורת האירית, העוסקת במדיה בכלל, כולל בזו המקוונת, מעוניינת גם למנות נציב בטיחות לגזרת האונליין, שיהיה (או תהיה) ממוקד בהתמודדות עם נזקים מקוונים.

"הגענו לצומת קריטי באמת מבחינת היחסים בין המדינה לכמה מחברות הטכנולוגיה", אמר בזמנו הסנטור האירי מלקלום ביירן שקידם את היוזמה, וסבר שעדותה של האוגן יכולה לעזור למחוקקים בארצו להבין יותר את התנהלות ענקית המדיה החברתית האמריקנית. "אתה יכול לקרוא דו"ח אבל זה שונה כשמישהו מספק לך ראיות משלו וכאשר הוא נתון לחקירה שמאפשרת למחוקקים לחזק את הדעות שלנו", אמר אז ביירן.

ואכן להאוגן היה מה לומר לאירים.

לסברתה, הצעת החוק המתגבשת במדינה צריכה לכלול גם דרישה לשקיפות, שכן הרגולציה העצמית של ענקית המדיה החברתית מטא פשוט "לא עובדת", כך לדבריה.

האוגן, שהופיעה מרחוק בפני ועדת התיירות, התרבות, האמנויות, הספורט והמדיה של האירכטס (Oireachtas) – הלא הוא בית המחוקקים הבריטי – אמרה שיש "בעיית ביטחון לאומי גדולה" בכל הקשור במטא ובחוסר השקיפות שלה. היא גם אמרה שהממשלה צריכה להורות על בדיקה עצמאית של התנהלות החברה, שתבוצע על ידי הנציבות להגנת המידע.

האוגן שיבחה את הצעת חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) של האיחוד האירופי, שעברה לאחרונה את השלב הראשון בהחלתה, על שהיא מתמקדת בהפיכת פרקטיקות מערכת של חברות כמו מטא, לגלויות יותר, בלי להסתפק בסמכות הבלעדית של החברה להחליט איזה תוכן יש להסיר מהפלטפורמה שלה ואיזה לא.

גם באמצעות מטא: רוסיה נגד אוקראינה.

גם באמצעות מטא: רוסיה נגד אוקראינה. צילום: BigStock

הקבוצות של מטא: מדוע הן מסוכנות ואיך טוויטר מסייעת?

האוגן התייחסה בדבריה גם אל אחד הנושאים הבוערים כיום, תרתי משמע – לרוסיה.

היא אמרה שכשהייתה חלק מיחידת מודיעין האיומים של מטא, כשעבדה שם, היא יכלה לראות כיצד חשבונות רוסים המשתמשים בפרופילים מזויפים נכנסו לקבוצות פייסבוק המכילות מיליון משתמשים לפעמים, ופשוט מזינים אותן ואת המשתמשים בתעמולה, שגרמה מיד לתבערה. אולם לדברי האוגן, בשל "תרבות הסודיות" של פייסבוק, לאף אחד מלבד מקורבים לחברה אין שום יכולת לזהות "קמפניי השפעה" שכאלה, המנוהלים על ידי רוסיה כמו גם סין ואיראן.

"זוהי טכניקה נפוצה מאוד בשימוש רוסיה לשם השפעה על אופן פעולת הפוליטיקה במדינות השכנות שלה, במקומות ברחבי העולם", סיפרה האוגן בעדותה. "זה גם משמש את סין, איראן והיריבים הגדולים שלנו, שנכנסו ואמרו: אנחנו הולכים להפוך לכלי נשק את אחד הדברים החזקים ביותר במדינות המערב – הפתיחות שלהן".

מנגד, האוגן סיפרה כי הדרך לזהות את הפעילות הזדונית הזו עברה דווקא דרך טוויטר. היא שיבחה את נכונותה של הרשת החברתית המצייצת לפרסם נתונים על ציוצים ועל התוכן שמתפרסם בה לציבור, לצורך ניתוח עצמאי.

"הייתי המומה לגלות שקמפניי השפעה רבים בפייסבוק נתפסו באמצעות טוויטר, כי טוויטר הפכה נתונים לזמינים ופייסבוק סירבה", סיפרה חושפת השחיתויות, שהתפטרה מפייסבוק במאי 2021, למחוקקים של אירלנד.

"אנשים היו מנתחים את הציוצים האלה ומוצאים רשתות. הם מצאו קבוצות של חשבונות שפעלו בדרכים מתואמות להפצת מסרים שערערו את היציבות במקומות כמו אוקראינה", המשיכה וסיפרה.

"אנשים היו לוקחים את הרשתות האלה, את כתובות ה-IP האלו, ונותנים אותן לפייסבוק ואומרים: 'היי, לחשבונות האלה יש את אותם שמות בפייסבוק; 'כתובות ה-IP הללו פועלות באותם מקומות'. העובדה שאנחנו צריכים לסמוך על הפעולות הטובות של טוויטר כדי לשמור עלינו מפני פייסבוק היא בלתי מתקבלת על הדעת", קבעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים